سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


آماده باش پایتخت برای استقبال از اول مهر


آماده باش پایتخت برای استقبال از اول مهر
داستان ترافیک روزهای نخست مهرماه به خصوص در سال های اخیر تبدیل به تراژدی برای عموم شهروندان تهرانی جهت تردد در شهر بوده که مسولان شهری تهران با ارائه راهکارهای مختلف و برگزاری جلسات متعدد سعی در کنترل اوضاع نابسامان آن داشته اند اقدامات صورت گرفته در سال های اخیر برای کاهش ترافیک روزهای نخست مهرماه از سوی دستگاههای اجرایی با وجود تلاش های فراوان اثرگذاری مطلوب بر ترافیک تهران را نداشته و شهروندان تهرانی شاهد ترافیک سنگین و نامنظم و سردرگمی های فراوان در ترددهای اول مهر بوده اند.
مدیریت شهری تهران نیز با وجود تشکیل ستادهایی همچون مهر رمضان سعی در کنترل اوضاع ترافیکی اول مهر دارد که برای سال تحصیلی جدید نیز برگزاری این جلسات آغاز شده تا شاید بتواند مشکلات ترافیکی روزهای نخست مهرماه را کاهش دهد. تجربه در سال های گذشته و تکرار ترافیک روزهای نخست مهرماه نشان داده آنچه بیش از همه بر حل نشدن مشکل ترافیک روزهای نخست مهرماه موثر بوده ، ناهماهنگی دستگاههای اجرایی و البته اجرایی نشدن بسیاری از مصوبات و تصمیمات لازم الاجرا مدیریت شهری برای روزهای نخست مهرماه از سوی دستگاههای اجرایی است. به طور مثال شهرداری تهران سال گذشته در یکی از تصمیم گیری های خود بیش از هزار دستگاه تاکسی خطی و گردشی خود را ملزم به جابجایی دانش آموزان و سفرهای آموزشی و درون شهری به طور تمام وقت کرد اما یکی از مهمترین عوامل سنگینی ترافیک اول مهرماه سال گذشته تردد بدون مسافر تاکسی های شهر تهران بود.
امر مهمی که علاوه بر آزردن شهروندان در پیدا کردن وسیله نقلیه مناسب نارضایتی برخی مسئولان را نیز در پی داشت به گونه ای که رییس پلیس سابق راهور تهران بزرگ از افزایش درصدی ترافیک روز اول مهر در تهران خبر داد و خواستار اقدام شهرداری برای جلوگیری از تردد بدون مسافر تاکسی ها شد. بسیاری از تاکسی ها روز اول مهر سال گذشته را به دنبال مسافرهای دربستی بودند و از این رو بسیاری از شهروندان تهرانی تردد با اتوبوس های شرکت واحد و نیز خطوط مترو تهران را ترجیح دادند.
مساله ای که به دلیل برخی نقص ها در این گروه از حمل و نقل عمومی مشکلات بسیاری داشت و شهروندان در برخی نقاط شهر شاهد نافرمانی برخی دستگاههای اجرایی از تصمیم گیری های اتخاذ شده برای کاهش ترافیک اول مهر بودند. عدم توقف اتوبوس های شرکت واحد در برخی ایستگاههای اتوبوس، حرکت نکردن سرساعت اتوبوس ها در برخی خطوط اتوبوسرانی و یا کم توجهی اتوبوس های بخش خصوصی به سوار کردن مسافران در برخی ایستگاهها از این دست مشکلات بود.
شهر تهران بنابر آمار اعلام شده از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران کمتر از شش هزار و دستگاه اتوبوس در خطوط مختلف اتوبوسرانی داشته که حدود دو هزار و دستگاه آن گاز سوز بوده که به دلیل مشکلات در سوختگیری آنها عمدتا فعالیت ندارند. حدود درصد از چهار هزار و دستگاه باقی مانده نیز به طور متناوب به دلایلی چون تصادف، فنی و دیگر موارد، در پارکینگ بوده و عملا شهر تهران با چهار هزار دستگاه اتوبوس فعال به جا به جایی مسافران تهران می پردازند.
خطوط مترو تهران و واگن های مملو از جمعیت آن نیز داستانی غم انگیز داشته و حدود کیلومتر خط مترو فعال در تهران همواره با سیلی از جمعیت مواجه است. کمبود واگن مترو، عدم گشایش اعتبارات ارزی احداث خطوط و مشکلات متعدد در توسعه خطوط مترو از جمله عواملی است که موجب شده تا در چند سال گذشته و در روز نخست مهرماه با اضافه شدن سفرهای آموزشی دانشجویان و دانش آموزان به سختی امکان استفاده شهروندان را فراهم سازد.
طبق آمار شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، روزانه بیش از میلیون و هزار سفر سواره در تهران صورت می گیرد که از این میزان درصد مربوط به موارد آموزشی است. هر سال با فرارسیدن مهرماه و آغاز به کار مراکز آموزشی همانند مدارس و دانشگاه ها به دلیل افزوده شدن سفرهای آموزشی به سفرهای درون شهری تهران، تردد در شهر افزایش می یابد و ترافیک شهر نیز به تبع آن بیشتر می شود. بجز دو میلیون و هزار سفر آموزشی سواره در تهران، روزانه بیش از یک میلیون و هزار سفر آموزشی پیاده انجام می شود.
شاید به جرات بتوان ادعا کرد که شبکه حمل و نقل عمومی با شرایط فعلی ترافیک جوابگوی نیاز شهرتهران نیست. با آنکه مهمترین مشکل سال های گذشته در کنترل ترافیک روزهای نخست مهرماه نظارت ناکافی بااجرای دقیق تصمیم گیری ها و نبود ابزارهای لازم برای برخورد با خاطیان بوده اما شهرداری تهران امسال نیز یکی از مهمترین الویت های برنامه های ستاد مهر رمضان را مناسب سازی معابر و محیطهای اطراف مدارس قرار داده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره مهمترین وظیفه مناطق را در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید ، ایمن سازی اطراف مدارس دانست تا دانش آموزان برای تردد با مشکلی مواجه نشوند.
سید جعفر تشکری هاشمی در جمع معاونان ترافیک مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران با تاکید براینکه ایمن سازی اطراف مدارس برای تردد راحت و ایمن دانش آموزان مهمترین وظیفه ستاد معین مناطق محسوب می شود ، افزود: خط کشی عابر پیاده، نصب تابلوی های ویژه تردد دانشآموزان، نصب چراغ های چشمک زن، ایجاد گذر گاه عابر پیاده و نصب سرعت کاه ها از جمله اقداماتی است که مناطق برای ایمن سازی مدارس خود باید انجام دهند و همچنین روشنایی معابر منتهی به مدارس را با هماهنگی با مسئولان برق منطقه ای تضمین کنند. پیشبینی کارشناسان و مسئولان از وضعیت ترافیکی روزهای نخست مهرماه امسال به گونه ای است که با توجه به قطعی های مکرر برق و عدم تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تهران احتمال افزایش مشکلات ترافیکی وجود داشته که باید تعامل و همکاری تمامی دستگاههای اجرایی و اجرای کامل تصمیمات اتخاذ شده مورد توجه قرار گیرد. مساله ای که رییس پلیس راهور تهران بزرگ نیز نسبت به افزایش درصدی ترافیک اول مهر هشدار داده و همکاری کامل دستگاهها برای مهار ترافیک اول مهر را خواستار شده است.
سرهنگ سید هادی هاشمی در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: به دلیل قطعی های مکرر برق در سطح شهر با رشد درصدی تراکم ترافیک مواجه شدیم که با پیش بینی های صورت گرفته درصد دیگر نیز با بازگشایی مدارس به تراکم ترافیک تهران افزوده خواهد شد. وی وضعیت ترافیک مهرماه را نامطلوب پیش بینی کرد و گفت : برای کنترل ترافیک مهرماه از ناجا طلب نیروی کمکی کرده ایم که امیدواریم بر مشکلات ترافیک مهرماه فائق آییم. وی با اشاره به وجود تقاطع مهم موجود در سطح شهر ، گفت: در حال حاضر تنها در درصد تقاطع ها نیروهای راهنمایی و رانندگی حضور دارند و اگر چاره ای جدی جهت رفع مشکل تامین برق تقاطع ها صورت نگیرد قادر به کنترل ترافیک تقاطع ها نبوده و در درصد تقاطع ها با مشکل مواجه خواهیم شد. وی در عین حال تصریح کرد: با تمام امکانات موجود اعم از ستادی عملیاتی و انتظامی آمادگی داریم تا اقدام به کنترل ترافیک مهرماه کنیم.
از سویی مسئولان شهرداری تهران از برخی کمی و کاستی ها برای خدمات رسانی در روزهای نخست مهرماه و البته تلاش برای رفع مشکلات موجود سخن می گویند. مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در همین ارتباط از آمادگی ناوگان تاکسیرانی برای تامین سرویس های مورد نیاز مدارس شهر تهران که تاثیر بسزایی در کاهش مشکلات ترافیکی روزهای نخست مهرماه دارد ، خبر داد. به گفته حسین تیموری کرمانی با برنامه ریزی های انجام شده قادر به خدمات رسانی به عنوان سرویس مدارس با به کارگیری درصد از تاکسی های ون، درصد از تاکسی های سبز رنگ و درصد از تاکسی های ساماندهی شده ، هستیم وی با اشاره به بازگشایی مدارس در مهر ماه و آغاز ماه مبارک رمضان گفت: با برنامه ریزی انجام شده از ساعت /تا تمام ناوگان تاکسیرانی در سطح شهر فعال بوده و بر عملکرد تاکسیران ها توسط بازرسان ویژه این شرکت نظارت می شود.
اما مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز با بیان اینکه مشکلات جدی ای از جمله مشکلات جایگاه های سوخت و خدمات پس از فروش خودروها برای ارائه خدمات بهینه حمل و نقلی وجود دارد گفت: این مشکلات نگرانی هایی را برای خدمات رسانی در روزهای نخست مهرماه ایجاد کرده است. حسین بیژنی با اشاره به مشکلات اتوبوس های گاز سوز متردد در شهر تهران تاکید کرد: با وجود مکاتبات روزانه با شرکت گاز و مطرح کردن مشکلات موجود، متاسفانه هنوز توجهی از سوی این شرکت برای برطرف شدن مشکلات صورت نپذیرفته است. وی تاکید کرد: با تداوم مشکلات موجود در بخش اتوبوس های گاز سوز در مهرماه با معضلات جدی مواجه خواهیم شد.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید