پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سایه‌های نیاکان فراموش شده ما - Shadows Of Our Forgotten Ancestors


سایه‌های نیاکان فراموش شده ما - Shadows Of Our Forgotten Ancestors
سال تولید : ۱۹۶۵
کشور تولیدکننده : شوروی
محصول : استودیو داوژنکو
کارگردان : سرگئی پاراجانوف.
فیلمنامه‌نویس : ایوان چندی و پاراجانوف، برمبنای رمانی نوشته میخائیل کوزیوبینسکی.
فیلمبردار : ویکتور ایلینکو
آهنگساز(موسیقی متن) : ی. شوریک
هنرپیشگان : ایوان نیکولیچوک، لاریسا کادوچنیکووا، تاتیانا بستائه‌وا، اسپارتاک باگوشویلی و نیکلای گرینکو.
نوع فیلم : رنگی، ۹۹ دقیقه.


جامعه‌ای بدوی در دهکده‌ای در کارپات، اوایل قرن بیستم. برادر "ایوان" او را از حادثه سقوط درختی نجات می‌دهد و خود، زیر درخت می‌میرد. کمی بعد، پدر "ایوان"هم در کشمکشی کشته می‌وشد. "ایوان" (نیکولیچوک) دل‌باخته دختر قاتل پدرش، "ماریچکا" (کادوچنیکووا) می‌شود و این دو با وجود کینه میان خانواده‌ها، تصمیم به ازدواج می‌گیرند. "ایوان" چوپانی پیشه می‌کند و روزی در غیاب او، "ماریچکا" از تخته‌سنگی سقوط می‌کند و می‌میرد. و بعدها "ایوان" بالاخره به ازدواج با "پالانیا" (بستائه‌وا) رضایت می‌دهد، اما نمی‌تواند از یاد عشق گذشته‌اش رها شود. "پالانیا" به یک جادوگر روی می‌آورد و "ایوان" برای دفاع از شرافتش با او مبارزه می‌کند و با یک ضربه تبر از پا در می‌آید. سپس به سختی خود را به جنگل می‌رساند تا به "ماریچکا" بپیوندد.
٭ سایه‌های نیاکان فراموش شده ما، نخستین فیلم با امضای واقعی پاراجانوف، نه تنها گسستی شگرف از آثار کم اهمیت و قراردادی قبلی‌اش به شمار می‌آید، بلکه اصلاً با تمام الگوهای سینمای شوروی پس از جنگ جهانی دوم نیز بی‌شباهت است. پاراجانوف و فیلم‌بردارش، ایلینکو با این فیلم به احیا و رواج سنت سینمای شاعرانه اوکراین که در آثار الکساندر داوژنکو ریشه داشت، پرداختند. فیلم براساس داستان‌های یک نویسنده اوکراینی اوایل قرن و فولکلور ناحیه کارپات، تحولی در زبان سینما تلقی شد. پاراجانوف از رنگ و زاویه‌ها و حرکت‌های غریب دوربین برای عیان کردن حالت‌های روحی بغرنج قهرمانانش استفاده کرده بود، روایت متعارف را یک‌سره کنار گذاشته بود و تصویری سرشار از تعزل، رمز و راز و شور و حالی خلسه‌انگیز عرضه کرده بود. اگرچه فیلم جوایز بین‌المللی بسیاری را به دست آورد، اما پاراجانوف اجازه نیافت تا همراه فیلم به خارج سفر کند. در داخل کشور، فیلم به‌خاطر ملی‌گرائی بی‌محابایش مورد توجه قرار گرفت، چرا که پاراجانوف فیلمی ساخته بود که به‌راستی بیانگر هویت یک قوم و یک ملت بود.


همچنین مشاهده کنید