یکشنبه, ۱۵ مهر, ۱۴۰۳ / 6 October, 2024
مجله ویستا
شکلگیری و تغییر نگرش
چرا برخی از دانشآموزان از تكالیف تربیتی پرهیز و برخی دیگر از آنها استقبال میكنند؟ چگونه میتوان نگرشهای مثبت را در كودكان به وجود آورد؟
پاسخ به این سوالها به حیطه عمل نگرش مربوط میشود. نگرش نوعی حالت آمادگی است - تمایل به عمل یا عكسالعمل خاصی در مقابل محركی خاص - نگرشهای فرد غالبا راكد است و تنها در صورت برخورد با موضوع، در بیان و رفتار تجلی میكند و همه چیز زندگی به نگرشهای فرد بستگی دارد. نگرش یك حالت روانی و عصبی آمادگی است كه از طریق تجربه سازمان مییابد و تاثیری هدایتی یا پویا بر پاسخهای فرد در برابر كلیه اشیا یا موقعیتهایی دارد كه به آن مربوط میشود.
توماس، نگرش را حالت پیچیدهای از احساسات، امیال، عقاید، تعصبات یا تمایلاتی میداند كه به دلیل تجربیات گوناگون در فرد سبب نوعی آمادگی برای رفتار میشود. او همچنین بر این باور است كه نگرش نوعی تمایل به انجام دادن عمل است كه در فرد ارزشهای مثبت یا منفی ایجاد میكند.
لوین نگرش را جزئی از فضای زندگی فرد میداند كه دارای ساختمانهای شناختی و عاطفی است كه به طریق مستقل از یكدیگر عمل میكنند و بر رفتار فرد تاثیر میگذارند.
كرچ، با اشاره به تداوم نسبی نگرشها این تعریف را ارائه میكند: نظامهای پایدار ارزشیابیهای منفی و مثبت، احساسات عاطفی، تمایلات عملی مخالف و یا موافق با توجه به اهداف اجتماعی.
روانشناسان مفهوم نگرش را از طریق تحلیل آن به سه جزء متفاوت توجیه كردهاند. این اجزا عبارتند از:
جزء شناختی كه مربوط به عقیدههای گوناگون و آگاهانه افراد نسبت به یك موضوع است ؛
جزء عاطفی (احساس) كه شامل احساساتی است كه بر اثر مواجهه با یك موضوع در شخص برانگیخته شده و ارزشیابی او را از آن موضوع مشخص میكند؛
جزء آمادگی برای عمل (رفتار) كه شخص در برخورد با موضوع موردنظر به گونه معینی رفتار میكند.
نگرشها را نمیتوان مشاهده كرد بلكه از رفتار شخص برداشت میشود. نگرش دارای شدت و جهت است. برای نمونه امكان دارد كه موضعی مطلوب یا نامطلوب نسبت به مردم یك كشور اتخاذ كرد، اما این موضعگیری لزوما نسبت به همه افراد آن كشور دارای شدت برابر نیست! یعنی نگرش ما میتواند در امتداد یك بعد و در نقاط مختلف قرار بگیرد.
برای یافتن محل این نقاط، اندازهگیری نگرشها مطرح است آن هم بر اساس معیار و مقیاس مشخص. گام اولیه و عمده در اندازهگیری نگرشها در اواخر سالهای ۱۹۲۰ از سوی ترستون برداشته شد او مقیاسی برای مطالعه نگرشهای مذهبی ساخت یك مقیاس مواد و كاغذ كه از افراد خواسته میشد تا از میان مجموعهای از اظهارات نگرشی، اظهاراتی را كه با آنها موافق هستند انتخاب كنند و به هر اظهارنظر با توجه به مطلوب یا نامطلوب بودن، ارزش عددی اختصاص دهند بنابراین نمره نگرش یك شخص به عنوان میانگین ارزشهای مواردی است كه فرد برگزیده است.
دومین گام عمده «روششناسی» اندازهگیری نگرش از سوی لیكرت برداشته شد. از پاسخگو خواسته شد از میان اظهارات نگرشی ارائه شده اظهار نظر را روی یك مقیاس پنج درجهای رتبهبندی كردند:
۱ - كاملا مخالف
۲ - مخالف
۳ - نامطمئن
۴ - ناموافق
۵ - كاملا موافق
نمره نگرش شامل جمع نمرات در همه اظهارنظرهاست.
مقیاس ترتیبی گاتمن، تكنیك دیگری برای اندازهگیری نگرشها ارائه میكند. اظهارنظرها برحسب دشوار بودن پذیرش آنها ردیف شدهاند؛ بنابراین، سلسله مراتبی ارائه میشود كه از اظهارات پذیرفتنی تا اظهاراتی كه توسط اندكی از اشخاص پذیرفته میشوند، پایان پذیرفته است، پذیرش هر اظهارنظر به معنای آن است كه اظهارنظرهای پیشین آنها پذیرفته شده است؛ نگرش پاسخدهنده با الگویی از اظهاراتی تعیین میشود كه او مایل به پذیرش آنهاست.
مقیاس اندازهگیری تفاوت معنایی كه توسط «ازگود» طرح شده بود تا معنی واژهها و مفاهیم و استفاده آنها را اندازهگیری كند برای اندازهگیری نگرشها هم مورد استفاده قرار گرفته است. میتوان هر مفهوم را روی چند دو قطبی جای داد (مثلا كوچك - بزرگ، خوب - بد، تند - كند) و ۷ درجه یا نمره را كه از نقطه مركزی بیطرف (صفر) میگذرد به هر مورد اختصاص داد، بدین صورت كه بین دو طب مفهوم هفت خط فاصله قرار دارد و فرد به میزان علاقه یا عدم علاقه بر روی خط فاصله موردنظر علامت (M) میزند. درجهبندیها در سه گروه اصلی (سازه) قرار میگیرند. سازه سنجشی (مثلا خوب - بد)، سازه شدت(قوی - ضعیف) و سازه فعالیت (فعال - منفعل).
تغییر نگرش
انسان موجودی است اجتماعی كه در اجتماع زندگی میكند، با اجتماع حركت میكند و با اجتماع به رشد و بالندگی میرسد، انسان در فراگرد تكاملی زندگی خود همواره در معرض تغییر و دگرگونی است این دگرگونی اعم ازاینكه برای او محسوس و ملموس باشد یا نباشد با الگوهای شناختی خود او ممكن است انجام گیرد. همه فرایندهای جامعهپذیری كه علم و تربیت بخش عمدهای از آن است دربرگیرنده فرایندی پیوسته از شكل و تغییر دادن نگرش است. در منطقی رسمیتر فعالیتهای تبلیغی، مبارزه انتخاباتی زمان جنگ به روشنی به عنوان كوششهای آشكار در تاثیرگذاری بر نگرشها به شمار میآیند. ایده مركزی همه این فعالیتها آن است كه محاوره - عمدتا كلامی و بصری - میتواند همچون وسیلهای برای تغییر نگرش بهینه باشد.
محركهایی كه در اطراف ما هستند گاهی از محیط پیرامون و نزدیك حاصل میشوند و گاهی از محیط فراگیرتر، بعد از اینكه تحولاتی در درون محرك ایجاد شد جزو ادراك شخصی فرد میشود ولی افراد همه محركها را میپذیرند و آنهایی را كه میپذیرند بعد از پردازش تبدیل به نگرش میكنند. این نگرش روی عواطف و شناخت ما تاثیر میگذارد و باعث بروز رفتار در فرد میشود.
●محرك، ادراك، نگرش و رفتار
برای تغییر نگرش باید به متغیرهایی توجه كرد؛ ازجمله به ویژگیهای منبع محاوره و عمدتا اعتبار، تخصص و امین بودن او، خود محاوره و ویژگیهای شركتكنندگان كه دربرگیرنده متغیرهایی مانند هوش، ویژگیهای شخصیت و میزان انگیختگی میشود.
سه نظریه ثبات پذیرفته شدهاند كه عبارتند از: نگره تجانس؛ نگره توازن و نگره ناهماهنگی شناختی.
نگره تجانس توسط «ازگود» تنظیم شده است. در توصیف ساز و كارهای تغییر نگرش از یك مقیاس ۷ درجهای استفاده میشود كه همانند مقیاسی است كه درتفاوت معنایی استفاده میشود؛ بنابراین، نگره تعادل هنگامی وجود دارد كه یك پیوند ارتباطی اشیایی را كه دارای ارزش همانند و نشانههای یكسان هستند به هم ربط دهد (مثلا ۲+ و ۲+) و یا پیوند ارتباطی بین اشیای همانند اما با نشانههای مختلف باشد (مثلا ۲+ و ۲-) هر ترتیب دیگری به جز این دو صورت، بی تجانس بوده و تمایل به تغییر را برمیانگیزد؛ مثلا اگر كودكی برای جشن تولد خود دوچرخهای هدیه بگیرد و اگر این هدیه برای او دارای ماكزیمم ارزش مثبت باشد (۳+) و اگر بهترین دوست او (۳+) نسبت به دوچرخه اظهار علاقه كند (۳+) بنابراین، یك حالت موازنه وجود دارد.
نگره توازن دارای سابقهای طولانی و عمدتا مرتبط با «هیدر» است همان گونه كه برلون اشاره میكند. صورتبندیهای همانندی وجود دارد كه یكی از آنها را عنوان میكنیم. مطلب زیر برگرفته از برداشتی است كه از سوی آبلسون و روزنبرگ ارائه شده است. نگره توازن و تجانس درواقع كاملا مشابهند اما تفاوت عمده بین آنها این است كه به هر عنصر شناختی عددی را نسبت نمیدهیم.
عناصر دارای ارزش مثبت، منفی و یا صفر هستند و ارتباط بین آنها ممكن است (مثبت، منفی یا بی اثر) نشانه عدم ارتباط باشد. هنگامی موازنه وجود دارد كه عناصر دارای نشانههای یكسان توسط ارتباطات مثبت و یا بی اثر به هم پیوند دارند (- بی -، + بی +، - مث -، مث +). در این نگره نسبت به الگوی تجانس وقتی در پیشبینی وجود ندارد.
راه دیگری هم برای تغییر نگرش وجود دارد كه تفكیك نامیده میشود. مثلا همان مورد پسر و دوچرخه، او ممكن است پس از پی بردن به تنفر دوستش از دوچرخه به جای تغییر نگرش نسبت به دوست و یا دوچرخهاش بپذیرد كه دوستی درواقع خاص خودش است و دوستش كسی است كه مطمئنا دارای توانایی فكری بالایی است اما به هر صورت چیزی از دوچرخه نمیداند.
موجودیت نگره ناهماهنگی شناختی، مدیون فستینگر است كه همراه با دستیاران خود آزمایشهای زیادی را انجام داده است، این نگره حالتی از ناهماهنگی شناختی رإ؛ مطرح میكند و كوشش فرد را برای بازگشت به حالت هماهنگی برمیانگیزد. عناصر شناختی هنگامی هماهنگ هستند كه یكی دیگری را تدلیل كند. نمونه از دو عنصر شناختی ناهماهنگ كه از آزمایش فستینگر و كارل اسمیت گرفته شده است از قرار زیر است:
۱ - من این تكلیف را بی نهایت ملالآور میبینم.
۲ - من داوطلبانه این تكلیف را گرفتم.
سه نگره اثباتی ارائه شده تلاش بر آن دارند تا دادههای تغییر نگرش را با توجه به جنبههای متفاوت ساختار نگرش بررسی كنند. به نظر میرسد كه نگرههای تجانس و توازن با توجه به بخش احساسی و تا اندازهای شناختی نگرشها، بیشترین مناسبت را دارا هستند.
در دگرگون كردن نگرشها باید به نظریه سه مرحلهای لوین توجه كرد:
۱ - انجمادزایی: كورت لوین معتقد است وقتی كه نگرشی در جامعه شكل گرفت قاعدتا تحت تاثیر چند فشار است. یك دسته فشارهایی هستند كه قصد دارند نگرش را تغییر دهند و دسته دیگر قصد دارند آن را محكمتر جلوه دهند (از آن به عنوان تحلیل مدیران نبرد یاد شده). هر نگرش یك حالت حاد یا یك باسیل دارد كه گاه به دور خود پوسته محكمی میبندد و با آن پوسته محكم میخواهد از خود محافظت كند یعنی در برخورد با نگرش اول باید پوسته آن را شكافت. كورت لوین معتقد است در این مرحله ما باید انجمادزایی كنیم ؛ یعنی درواقع اول «چفت و بستها را بگشاییم» برای گشودن بستها باید دو كار انجام دهیم اول، اطلاعرسانی و دوم شیوههای اغنایی كه اینها هر دو از رسالتهای ارتباطات هستند.
۲ - جایگزینی: رسانه به سرعت بر ذهن افراد اثر میگذارد و آن را دگرگون میكند كه در این میدان نبرد، رسانه به صورت یك قدرت نسبتا قوی در جهت بقیه قدرتهایی كه باید نگرش را تغییر بدهند وارد عمل میشود و كار خود را انجام میدهد. یكی از دشواریهایی كه در عمل برنامهریزی كشورهای جهان سوم به ویژه در ابعاد تغییرات فرهنگی با آن مواجه میشویم، وجود شكافی بین این دو مرحله است؛ یعنی ممكن است ضربه اول را خیلی خوب وارد كنیم و تغییر نگرش جدید به درستی جایگزین نشود دوباره احتمال برگشت به نگرش قبلی بسیار خواهد بود. اینجاست كه میخواهیم عملی را انجام بدهیم كه با تغییر نگرش هماهنگی و توازن داشته باشد، اگر این كار به درستی انجام گیرد، هر اندازه غیرمستقیمتر باشد احتمال موفقیت بیشتر خواهد بود. بعضی مواقع میبینیم كه نگرش تغییر كرده و زمان عمل فرا رسیده است در این حالت هر قدر عمل با شیوههای حساب شده و دقیق و غیرمستقیم صورت بگیرد بیشتر موثر واقع میشود.
۳ - انجماد مجدد: نگرشها همیشه حالت ارتجاعی و بازگشتپذیر دارند پس برای اینكه حالت برگشتپذیری را كم كنیم باید به نگرش به وجود آمده چفت و بست بزنیم تا مجددا به نگرش اول برنگردد. در اینجا نقش رسانه دوباره اهمیت پیدا میكند، رسانه میتواند این كار چفت و بست زدن به نگرشها را به سرعت و با روال بالا انجام دهد.
پیامد تغییر نگرش، تغییر در نوع سازگاری یا ناسازگاری، سمبلها، الگوها و ارزشهای فرد است كه به طور كلی به شكل زیر بیان میشود:
تغییر در نگرش، تغییر در نوع سازگاری و یا ناسازگاری، ارتباط تغییر در سمبولها
متحول شدن الگوها، تغییر در قضاوتها و ارزشها.
در مجموع میتوان گفت كه نگرش، برخاسته از فرهنگ مادی و معنوی جامعه، خانواده، ارزشها و آرمانهاست. نگرش مجموعه پیچیدهای است و ممكن است اجزای متشكل آن عاطفی یا رفتاری باشد. نگرشها از محركهایی كه در پیرامون ما قرار دارند شكل میگیرند و پس از تشكیل بر عواطف و احساسات و شناخت ما اثر میگذارند. از آنجا كه نگرش منشا كلیه رفتارهای فردی و اجتماعی است ناچار هستیم برای دگرگون كردن نگرشها آنها را بشناسیم.
شهرام شیركوند
منابع
۱ - بال، ساموئل، انگیزش در آموزش و پرورش، مدد، دكتر علیاصغر، شیراز، انتشارات دانشگاه شیراز، چاپ اول، ۱۳۷۳، ۲۳۰ صفحه.
۲ - فرهنگی، علیاكبر، تغییر انگیزش از طریق رسانه با فرایندی سه مرحلهای، فصلنامه سنجش و پژوهش شماره ۶ ، سال دوم ۱۳۷۴، ص ۷۴.
۳ - ماهنامه رشد معلم ۶ ، سال سیزدهم، صفحه ۸۳.
منابع
۱ - بال، ساموئل، انگیزش در آموزش و پرورش، مدد، دكتر علیاصغر، شیراز، انتشارات دانشگاه شیراز، چاپ اول، ۱۳۷۳، ۲۳۰ صفحه.
۲ - فرهنگی، علیاكبر، تغییر انگیزش از طریق رسانه با فرایندی سه مرحلهای، فصلنامه سنجش و پژوهش شماره ۶ ، سال دوم ۱۳۷۴، ص ۷۴.
۳ - ماهنامه رشد معلم ۶ ، سال سیزدهم، صفحه ۸۳.
منبع : مجله گسترش صنعت
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست