پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا
شیوع بیماری - Outbreak
سال تولید : ۱۹۹۵
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : آرنولد کاپلسون، گیل کاتس و ولفگانگ پترسن
کارگردان : پترسن.
فیلمنامهنویس : لارنس دوورت و رابرت رویپول.
فیلمبردار : میکائیل بالهاوس.
آهنگساز(موسیقی متن) : جیمز نیوتن هوارد.
هنرپیشگان : داستین هافمن، رنی روسو، مورگان فریمن، کوین اسپیسی، کوبا گودینگ جونیر، پاتریک دمپسی، دانلد ساترلند، ج. ت. والش و جیم آنتونیو.
نوع فیلم : رنگی.
صدا : ۱۲۷ دقیقه.
کشور زئیر، سال ۱۹۶۷. در یک اردوگاه سربازان مزدور، یک بیمار عفونی مرموز توجه مقامات بهداری ارتش آمریکا را جلب میکند. چند تن از آنان از بیماران عیادت میکنند. از چند نفر نمونه خون میگیرند، اما سپس همه آنان را در یک بمباران میکشند. زمان حال. در اردوگاهی مشابه در قلب آفریقا میان سربازان، بیماری عفونی ناشناسی بروز کرده است. "دکتر سام دانیلز" (هافمن)، پزشک ارتش مأمور بررسی میشود. او و دستیارش زمانی میرسند که در اردوگاه همه مرده و تنها پزشک سیاهپوست منطقه، اطلاعاتش را به او میدهد. در بازگشت به آمریکا آنان بدون اینکه بدانند، میمونی ناقل ویروس را هم از منطقه به آمریکا میآورند. دکتر و همسرش (روسو) در بررسی روی ویروس در مرکز مطالعات ایمنیشناسی فوق سری ارتش آمریکا متوجه قرابت این ویروس قدیمیتر سال ۱۹۶۷ میشوند. اما از سوی دیگر میمون در یک مغازه فروش حیوانات اهلی دست فروشنده را زخمی میکند و آرامآرام تمام اهالی شهر از طریق این بیمار به ویروس مبتلا میشوند. رئیس مستقیم "دانیلز"، "ژنرال فورد" (فریمن) دست آنان را برای بررسیهایشان باز میگذارد اما ژنرال مافوق، "ژنرال مکلینتاک" (ساترلند) مایل است همه افراد مبتلا را در یک محل جمع کرده، آن جا را بمباران کرده و سپس به آتش بکشند. کوشش "دانیلز" در پی یافتن راه ابتلاست. او و دستیارش پی میبرند که میمونی، باید ویروس را از آفریقا آورده باشد. دستیار و همسرش در پی یک بیاحتیاطی به ویروس مبتلا میشوند دکتر و دستیار سیاهپوست دیگرش (گودینگ جونیر) که در پی ناقل هستند، حیوان را در جنگل میگیرند و درست در لحظهای میرسند که "مکلینتاک" فرمان بمباران را صادر کرده است. "ژنرال فورد" به "دکتر دانیلز" اعتماد میکند و "مکلینتاک" دستگیر میشود. از خون میمون پلاسمای ضد ویروس را به دست میآورند. ویروس درمان شدنی است.
٭ یک فیلم هیجانانگیز و حادثهای استاندارد و معمولی هالیوود این سالها، پر از ضرباهنگ و حادثه و تقابل آدمهای (بیخودی) بد و (با خودی) خوب، تقسیم منظم و دقیق و زمانبندی شده حادثهها و برخوردها و همه چیز در جای صحیح خود، و استفاده از موضوع روز ـ همچنان در ترس این روزهای آمریکائیها از ویروسهای مجهول و ترسناک که سلامت و موفقیت آنان را به خطر میاندازند ـ و بازیگران برجسته و اجرای خوش ساخت و پرداخت اندکی غلوآمیز و رسیدن سربزنگاه و نجات در آخرین لحظه و همیشه با پایان خوش و موفقیتآمیز و رسیدن سربزنگاه و نجات در آخرین لحظه و همیشه با پایان خوش و موفقیتآمیز برای قهرمانان خوش قلب و خوشنیت و نجات بنیان خانواده و امید به آینده... و اندکی تعجبانگیز برای کارگردانی که در فیلمهای قبل ترس ـ درهم شکسته (۱۹۹۱) و در خط آتش (۱۹۹۳) ـ ذوق و استعداد بیشتری از خود بروز داده بود و (در اولی، بهخصوص) در استفاده از قصه و حادثهها و هیجانها (در داستان بیپایان، ۱۹۸۴ مثلاً) با هویتتر، مشخصتر و موفقتر مینمود. این فیلم بیشتر نشاندهنده جذب و پذیرش شیوه تولیدی "خط تولید هالیوود" است، تا نقطه مثبتی بر کارنامه یک فیلمساز با استعداد اروپائی به آمریکا آمده و موفق.
همچنین مشاهده کنید