سه شنبه, ۱ فروردین, ۱۴۰۲ / 21 March, 2023
مجله ویستا
معماری موسیقایی

این فرآیند یک بروزرسانی است ، از خانه های کاهگلی به برج های چند ده طبقه .. اما این دلیلی نمی شود که معماری این ساختمان ها غربی باشد ، به راحتی می توانید یک ساختمان معاصر ایرانی را از یک معماری غیر ایرانی تشخیص دهید .اما در باقی آثار هنری ما چطور ؟
یکی از بزرگترین ضعف های موسیقی سنتی امروز ما نداشتن معماری ساختیافته هنری است . ضعفی که روز به روز این هیکل بیمار را رانجورتر خواهد کرد و طرفدارانش را کمتر ، گرچه بزرگان این هنر به این فکر افتاده اند که ساخت سازهای جدیداستاد محمدرضا شجریان و اجراهای نو آورانه ی استاد شهرام ناظری تلاشی است برای بنیان نهادن یک معماری موسیقیایی مختص به حال و هوای امروز جامعه ی هنر دوست ایرانی .
با توجه به موج های موسیقایی که در این دو دهه به جامعه داده شده و سکون نسبی جامعه ی هنری در دوران دفاع مقدس و به همریختگی جامعه ی هنری بعد از انقلاب اسلامی و کناره گیری بسیاری از ستاره های آن دوران ، مطمئنا طبع هنردوستان با توجه به موسیقی بروز در دسترسشان تغییر می کند .
جوانان نسل سوم نه چه چه های ایرج را شنیده بودند و نه پیش درآمد های شجریان را می دانستند و نه حتی می دانستند که موسیقی سنتی ما می تواند با یک فرود و فراز روح شنونده را به پرواز در بیاورد .به دنبال شادی و به اسم نو آوری ،هر سبک بومی سازی نشده ای را گوش میکنند و به نام آرامش هر موسیقی دلخراشی را ناشناخته می پرستند . خیلی ها هستند که متن اشعار را حفظ می کنند و حتی به زیبایی تمام از خواننده های مورد نظرشان تقلید می کنند.
اما چه فایده ، زمانی که نسبت فروش آلبوم های موسیقی را کنار هم میگذاری کمی سر در گم میشوی ، اگر چند کاست (مثل مولویه از شهرام ناظری – که آن هم بعد از چند سال فاصله از آلبوم قبلی منتشر شده است-)را قلم بگیری ، تازه می فهمی عمق فاجعه کجاست .
با یکی از بهترین شاگردان کیوان ساکت حرف میزدم ، کسی که به عبارتی به زبان سازها حرف میزد . انقدر دل پری از بازار موسیقی ایران داشت که بعد از شنیدن حرف هایش تازه می فهمی در زیر صورت خندان موسیقی سنتی ایران چه دردهایی پنهان است ، این روزها انقدر خرج استودیو ها و .. زیاد شد است که هیچ کس بدون پشتیبان آن چنانی جرات بیرون دادن کاست را نمی کند .
ما در ایران مشکل کمبود هنرمند نداریم ، مشکل ما کمبود پشتیبانی از این هنرمندان است ، و بی علاقگی جامعه ی هنر دوست و خریدار آلبوم های موسیقی به کارهای بدون تبلیغ . موسسات معروف و معدودی هم آلبوم هایی را از چند خواننده ی معدود و به تعداد بسیار کم در طی سال منتشر می کنند.
اساتید ما هم که به فکر ساخت زیر ساخت های موسیقی افتاده اند و تربیت شاگردانی که بتوانند راهشان را ادامه دهند..
گرچه با توجه به نبود کپی رایت در ایران هیچ کس امیدی به درآوردن درآمد آنچنانی از یک آلبوم نخواهد بود . تنها همان آلبوم های معدود مه موسسسات معروف از اساتید برجسته (و کم کار) ارائه میدهند ، شانس فروش بالا خواهند داشت ، آن هم با تبلیغ در تلویزیون و روزنامه و ...
همیشه میگوییم چرا ؟ انقدر چرا شنیده ایم که دلمان برای شنید ن یک جواب -زیرا- تنگ شده است . همه سئوال می پرسند و بعد نگاهی به این هیکل بیمار جامعه ی موسیقایی می کنند و با یک آرزوی بهروزی می روند ..
کمبود سالن های حرفه ای اجرا ،عدم مدیریت صحیح همین امکانات کم موجود ، نبود سیستم مستقل و متخصص صدور جواز برای اجرا ها و .. هم دلیلی می شود بر کم شدن کنسرت های ما در ایران .
حتی در دنیای مجازی هم این کمبودها حس می شود . زمانی که شما اینترنتی می توانید یک بسته ی DVD از تمام اجرا های صوتی و تصویری استاد ناظری را با قیمت یک دهم بلیط یک کنسرت خریداری کنید و با آرامش در محیط منزل و محل کار یا حتی زمان رانندگی یا ورزش گوش کنید . چه چیز شما را به شنیدن یک اجرا در یک ورزشگاه نه چندان مناسب جهت اجرا ، آن هم با یک روز دیرکرد در کرمان مجبور خواهد کرد ؟ مگر اینکه واقعا به دنبال یک موسیقی واقعی باشید و لذت دیدن این استاد بی بدیل آواز را چشیده باشید . که اگر نچشیده باشید مانند خیلی دیگر از هموطنانمان اقدام به دانلود نسخه های بی مجوز (به نظر من دزدی !) این آثار از اینترنت باشید . جمعیتی هم که به کنسرت میروند اگر در چند اجرای خاص از آثار را بشنوید کم کم به همان خرید اینترنتی ترغیب می شوند .
شاید بهتر باشد در این قسمت بحث را کمی بیشتر باز کنیم . آمار بازدید یک مقاله که به بررسی یک آهنگ از یک خواننده سنتی پرداخته را کنار آمار دانلود این آهنگ می گذاریم ،شاید به نسبتی شبیه ۱ به ۱۰۰۰ برسیم، بد تر هم می شود زمانی که کنار آهنگ دانلود فلان خواننده ی سبک غیر سنتی میگذارید .
شاید اینترنت هم از درد نبود معماری موسیقایی رنج می برد . دردی که این روزها تاوانش را هنرمندان جوان می دهند ، آنها که گاه آرزو می کنند کاش دوباره رکودی ایجاد می شد تا می توانستند بدون رغیب به اوج بازار روز موسیقی برسند .
براستی چه کسانی باید این معماری را پی ریزی کنند؟ ارگان های فرهنگی کشور خودمان یا رهبران موسیقی زیر زمینی ؟
مسعود غیاث بیگی
همچنین مشاهده کنید
سایت نی نی بانسایت تاپ نازسایت تابناکسایت مشرقروزنامه شهروندسایت دیپلماسی ایرانیسایت آفتاب نیوزسایت اقتصاد 24سایت مجله شبکهروزنامه ابتکار