چهارشنبه, ۸ آذر, ۱۴۰۲ / 29 November, 2023
مجله ویستا
خودکفایی در تولید بنزین بیمعناست

مهمترین مساله در این میان تولید خودروهای غیراستاندارد در ایران است كه علاوه بر آثار زیستمحیطی و بحرانی كردن روابط ترافیكی، موجب بحران كمبود بنزین نیز میشوند. وی در ادامه گفت: مبحث دیگر فرسودگی عمر ناوگان حمل و نقل عمومی و ناكارا بودن آن برای جابهجایی خیل عظیمی از شهروندان است كه از سویی توان پوشش كل نیاز كشور را ندارد و از سوی دیگر بسیار پرمصرف است.عامل سوم بحران بنزین از نظر وزیر سابق نفت اینگونه است: قیمت بنزین بسیار نامناسب است و این قیمت یك علامت غلط به جامعه میدهد، این علامت مصرفكننده داخلی ما را نسبت به تبعات زیستمحیطی كشور و همچنین كیفیت نامناسب تولید خودرو حساس نمیسازد.
همچنین از نظر وزیر سابق نفت و نیرو رابطهای بین قیمت خودرو و قیمت بنزین وجود دارد. وی این رابطه را اینگونه تشریح كرد: در دنیای امروز خودرو ارزان عرضه میشود و بنزین به نرخ بالا در اختیار مصرفكنندگان قرار میگیرد. ولی ما یك سیاست غلط را سالهاست دنبال میكنیم كه خودرو را گران میدهیم و بنزین را برایش ارزان میسازیم.
زنگنه ادامه میدهد: اما این مساله به یكباره حل نمیشود و نمیتوان به یك مورد رسیدگی كرد و دیگری را نادیده گرفت. در دولت قبل هم، ما این اعتقاد را داشتیم كه خودرو باید ارزان شود و بنزین را گران كنیم و به موازات آن حمل و نقل عمومی را گسترش و مصرف بهینه را سرلوحه قرار دهیم كه این تدابیر در یك مجموعه قابل فهم و معناست و به طور مجزا پرداختن به هریك نتیجه مثبت به بار نمیآورد.
توضیح بیشتر وزیر نفت دولت خاتمی در خصوص بنزین این است: اگر اینگونه عمل نشود و بخواهیم بحران بنزین را فقط در تولید و عرضه خلاصه كنیم، غلط است. این اقدام موجب میشود كه هر سال شما در پی تولید ۷-۶ میلیون لیتر بنزین اضافی باشید. این با توجه به تولید خودروهای جدید است كه سالانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار دستگاه وارد بازار میشود.
مهدی افشارنیك
منبع : روزنامه اعتماد ملی
همچنین مشاهده کنید
سایت انرژی پرسسایت فرادیدسایت عصرایرانسایت دیدارنیوزسایت الفسایت اکوایرانسایت ساعدنیوزسایت اقتصاد 24سایت ورزش سهسایت دیپلماسی ایرانی