جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

درخشش - SHINING THROUGH


درخشش - SHINING THROUGH
سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : هوراد رزنمن و کارول بام
کارگردان : دیوید سلتسر
فیلمنامه‌نویس : دیوید سلتسر، بر مبنای رمانی نوشتهٔ سوزان آیزاکس
فیلمبردار : یان دبونت
آهنگساز(موسیقی متن) : مایکل کیمن
هنرپیشگان : مایکل داگلاس، ملانی گریفیث، لیام نیسن، جوئلی ریچاردسن، جان گیلگود، فرانسیس گینن و آنتونی والترز
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۲ دقیقه


ـ ̎لیندا فوس̎ (گریفیث) در گفت‌وگوئی با BBC تعریف می‌کند که چگونه در دوران جنگ جهانی دوم در آلمان نازی برای امریکائی‌ها جاسوسی می‌کرده است: در سال ۱۹۴۰. او که از یک خانوادهٔ طبقهٔ کارگر برخاسته [از مادری ایرلندی و پدر المانی / یهودی] به خاطر تسلطش به زبان آلمانی در وزارت جنگ مشغول به کار می‌شود و در دفتر ̎ اد لیلند̎ (داگلاس)، وکیل ارشد وزارتخانه، منشی‌گری می‌کند و آنجاست که پی می‌برد ̎اد̎ یک مأمور مخفی امریکائی است. پس از ماجرای پرل هاربر، برای رهبری گروه جاسوسی‌اش به سوئیس‌ می‌رود. پس از کشته شدن یکی از مأموران عملیاتی ̎اد̎، ̎لیندا ̎ او را مجاب می‌کند که می‌تواند جایگزین آن مأمور شود. در برلین به کمک ̎مارگارته فون ابرشتاین̎ (ریچاردسن)، زنی آلمانی از طبقهٔ مرفه، به عنوان آشپز در خانهٔ یکی از مقامات نازی مشغول به کار می‌شود. اما محصول کارش در جریان یک ضیافت شام آنچنان مفتضحانه است که اخراج می‌شود. با این وجود مهمان رسمی آن ضیافت، ̎فرانتس اوتو دیتریش̎ (نیسن)، آنچنان از شیرین‌کاری‌های ̎لیندا ̎ خوشش می‌آید که او را به عنوان دایه استخدام می‌کند. ̎اد̎ به آلمان می‌رود و از ̎لیندا ̎ می‌خواهد که به آمریکا برگردد. ̎لیندا ̎ قبول نمی‌کند چون معتقد است ̎دیتریش̎ مدارک جنگی مهمی در اختیار دارد. در اتاق زیر شیروانی خانهٔ ̎دیتریش̎، نقشه‌هائی از پروژهٔ یک ̎بمب هوانورد̎ پیدا می‌کند. وقتی ̎دیتریش̎ به او مظنون می‌شود، به خانهٔ ̎مارگارته̎ پناه می‌برد که مأمور گشتاپو از آب در می‌آید. ̎لیندا ̎ او را می‌کشد ولی خودش زخمی می‌شود. پس از تعقیب و تیراندازی، ̎اد̎ موفق می‌شود ̎لیندا ̎ را از مرز سوئیس خارج کند.
ـ در اوایل فیلم، ̎لیندا فوس̎ به رئیس و استاد جاسوسی‌اش، ̎اد لیلند̎ چندین ایده در تکنیک جاسوسی ارائه می‌کند. رئیسش از او می‌پرسد که از کجا این مهارت‌ها را آموخته و ̎لیندا ̎ توضیح می‌دهد که فیلم جنگی هالیوودی زیاد می‌بیند. خیلی زود ̎لیندا ̎، فقط با تعلیماتی که از سینما رفتن گرفته، به آلمان نازی و به درون قصه‌ای سرشار از عناصر نامتحمل، و کاملاً عاری از هرگونه جنبهٔ واقعی تاریخی، فرستاده می‌شود و کاری می‌کند که کازابلانکا (مایکل کورتیز، ۱۹۴۲) شبیه حرف آخر در زمینهٔ ر آلیسم صریح به نظر برسد!


همچنین مشاهده کنید