پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دستور رئیس مجلس برای بررسی مجدد نتایج کنکور


دستور رئیس مجلس برای بررسی مجدد نتایج کنکور
اقدام بی سابقه و عجیب و غریب سازمان سنجش در نحوه پذیرش دانشجو از طریق بومی پذیری در کنکور سراسری امسال و اعتراض گسترده و تجمع چند روزه داوطلبان دارنده رتبه های ۲ و ۳ رقمی کنکور در مقابل مجلس و سازمان سنجش که در هیچ یک از رشته ها و هیچ شهری پذیرفته نشده بودند به مجلس کشیده شد و مجلس هشتم جلسه غیر علنی دیروز خود را به این امر اختصاص داد.
● بررسی مجدد پذیرش دانشجو کنکور امسال
رئیس مجلس شورای اسلامی بر آمادگی مجلس برای اصلاح قوانین مربوط به سهیمه بندی دانشگاه ها تاکید کرد و خواستار آن شد که وزارت علوم بار دیگر نحوه پذیرش دانشجو در کنکور امسال را بررسی کند. علی لاریجانی در جلسه غیر علنی دیروز مجلس که با حضور وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش برگزار شد، یادآور شد: ازعباسپور رئیس کمیسیون آموزش می خواهیم که نظرات مطرح شده در این جلسه را جمع بندی کند و در جلسه ای با حضور مسئولان وزارت علوم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نماید تا مشکلات به صورت ریشه ای حل شود.نماینده مردم قم در خانه ملت افزود: برخی از مشکلات بوجود آمده بعد از کنکور امسال به خاطر مصوبه بومی پذیری است و در عین حال نمایندگان نسبت به احتمال بروز خطا در روش انجام کار نگرانند. لاریجانی تصریح کرد: این قابل قبول نیست که چندین نوع سهمیه بندی کار دانشگاه های معتبر را با چالش مواجه کند و اگر قوانین ایراد دارد، مجلس آمادگی تغییر آن را دارد.وی با بیان اینکه کار دانشگاه ها باید بر اساس مسائل علمی باشد، یادآور شد: از وزارت علوم می خواهیم پذیرش امسال دانشگاه های معتبر را یکبار دیگر بررسی کند.
● نحوه پذیرش دانشجو تبعیض آشکار است
نمایندگان مجلس نحوه پذیرش دانشجو در کنکور سراسری سالجاری را تبعیض آشکار دانسته و از عدم اطلاع رسانی درست و کافی سازمان سنجش به داوطلبان در مورد نحوه انتخاب رشته و محدود کردن گزینش داوطلبین به استانها انتقاد کردند. نمایندگان ملت دیروز در جلسه ای غیرعلنی موضوع اعتراض کنکوریها به نحوه گزینش دانشجو در دانشگاه ها در کنکور سالجاری را بررسی کردند. در این جلسه که بیش از یکساعت به طول انجامید ابتدا عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات گزارشی در این زمینه به نمایندگان ارائه کرد و سپس ۸ نفر از نمایندگان دغدغه ها و نگرانی های خود در این خصوص را بیان کردند و در نهایت وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش و رئیس مجلس توضیحاتی را ارائه دادند.
● اعلام آمادگی وزیر علوم به نظارت مجلس در رسیدگی به اعتراضات کنکوری ها
این در حالی است که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما آماده پذیرش نظارت مجلس بر فرآیند گزینش دانشجو و رسیدگی به اعتراضات داوطلبان هستیم. محمد مهدی زاهدی که در جلسه غیر علنی مجلس برای بررسی اعتراضات برخی داوطلبان کنکور سخن می گفت، یادآور شد: ما با همه وجود از همه دستگاههای نظارتی به خصوص مجلس و نمایندگان تقاضا داریم که با اعزام نمایندگان خود به جریان رسیدگی به اعتراضات نظارت کنند.وی با بیان اینکه وزارت علوم بر اساس مصوبه سال ۶۹ در زمینه های پذیرش دانشجو اقدام می کند، یادآور شد: اگر احساس می شود که باید در این مصوبه تجدید نظر شود ما آمادگی همکاری کامل داریم.زاهدی خطاب به نمایندگان گفت: ما حساسیت شما را درک می کنیم و البته به همین دلیل بیش از قبل مصریم جزئیات انتخاب رشته را به اطلاع داوطلبان برسانیم.وی خاطرنشان کرد: هر سال کارنامه دوم داوطلبان اواخر مهر یا آبان منتشر می شود اما امسال ما کل فعالیت وزارتخانه را تعطیل کرده ایم تا به انتشار کارنامه دوم بپردازیم به همین اساس تا روز جمعه کارنامه دوم منتشر خواهد شد. به نظر ما بسیاری از این ابهامات به خاطر این است که داوطلبان در جریان کارنامه خود قرار ندارند و بعد از ملاحظه آن بسیاری از ابهامات رفع می شود.
● اظهارات وزیر علوم درباره اعتراض کنکوریها
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین درباره اعتراض داوطلبان کنکوری نسبت به نتایج کنکور امسال گفت: امسال موارد جدیدی وضع و اعمال نشده است. تنها تعدادی از رشته ها از ناحیه ای به استانی تبدیل شده اند که این موارد نیز در دفترچه کنکور اطلاع رسانی شده است. محمد مهدی زاهدی با بیان این مطلب افزود: اطلاع رسانی لازم در مورد هرگونه تغییر در کنکور سراسری صورت گرفته و در دفترچه کنکور نیز منتشر شده است. وی تاکید کرد: مورد جدیدی در کنکور امسال وضع نشده است. امسال تنهای تعدادی از رشته های از پذیرش ناحیه ای به صورت استانی تغییر کرده اند که این تغییر در دفترچه کنکور مورد تاکید قرار گرفته و داوطلبان و خانواده های آنها موظف به مطالعه و انتخاب رشته بر اساس آن بوده اند.وی اضافه کرد: کارنامه اصلی داوطلبان جمعه منتشر می شود. این کارنامه جزئیات نتایج داوطلبان را نشان می دهد و داوطلبان اگر بر اساس این کارنامه باز هم معترض بودند امکان اعتراض وجود دارد و سازمان سنجش و وزارت علوم موظف به بررسی این اعتراضات است.
● رئیس سازمان سنجش : فقط ۴ داوطلب با رتبه ۳ رقمی قبول نشده اند
از سوی دیگر رئیس سازمان سنجش در پاسخ به سوالات نمایندگان گفت: در بحث اطلاع رسانی سازمان سنجش ابزاری که دارد پیک سنجش و دفترچه آزمون است و ما با همکاری صدا وسیما ساعت ها نکات را در شبکه آموزش گوشزد می کنیم و اگر دوستان ایده های دیگری دارند استقبال می کنیم، بنابراین فکر می کنیم به اندازه کافی اطلاع رسانی شده است. پور عباس با بیان این مطلب، افزود: این که برخی دوستان می گویند با رتبه ۱۰،۲۲ و یا ۱۰۰۰ قبول نشده است به صورت مصداقی بگویند، در حال حاضر لیست هزار نفر در دست من است و در بین این افراد ۴ نفر قبول نشد ه اند. یک نفر انتخاب رشته نکرده، یک نفر با رتبه ۴۰۰۰ فقط ۵ رشته انتخاب کرده است و ۲ نفر بعدی رشته های ۸۰۰ و ۷۰۰ داشته اند. وی با بیان این که ما هر ساله اعتراض داشته ایم،گفت: سال گذشته در مورد انتخاب رشته و کسانی که اشتباه انتخاب رشته کرده اند و مثلا کد را درست نزده اند، مساله را حل کرده ایم. بنابراین امسال هم همین طور خواهد بود، اما خواهش می کنم مصداقی صحبت کنید. وی گفت: با این ۴ نفر ما تماس گرفته ایم و علت نوع انتخاب رشته را جویا شدیم، کسی که رتبه ۱۰ آورد و یک انتخاب کرده که اشتباه است ضمن آنکه فردی که رتبه ۲۳ را دارد در برق شریف قبول نمی شود، زیرا آخرین نفر رتبه ۱۸ بوده است. وی اضافه کرد: دوروز پیش یک نفر در مقابل رئیس جمهور و وتلویزیون BBC مصاحبه کرده و گفت که با رتبه ۷۰۰ قبول نشده است که ما از او کد رشته و شماره داوطلبی پرسیدیم که گفت ندارم اسم و مشخصات پرسیدیم و در کامپیوتر زدیم و دیدیم اصلا شرکت نکرده است که وزارت اطلاعات او را دستگیر کرد، بنابراین مستند صحبت کنید و به ما افراد را معرفی کنید تا در لب تاپ بزنیم و نتیجه را به شما بگوییم. لاریجانی در مقابل سخنان نماینده ا ی که معترض بود گفت: اگر دانشگاه ها را براساس رتبه در نظر گرفت و ملاک منطقه ای و بومی را درنظر نگریم، با آنکه بخواهیم مناطق و بومی را در نظر بگیریم متفاوت است. پورعباس در ادامه گفت: ما به داوطلبان می گوییم که تنها دانشگاه صنعتی شریف نیست، بلکه امیرکبیر و دیگر دانشگاه ها هم هستند، ضمن آنکه رتبه ۷۰ در برق شریف قبول نمی شود، اما می تواند در دانشگاه های دیگر قبول شود. وی افزود: یکی از دوستان گفت که یک نفر انتخاب رشته نکرده، ولی قبول شده است شما به ما مصداق را بدهید تا بررسی کنیم، زیرا چنین چیزی محال است واگر بود هرچه شما بگویید من انجام می دهم. وی ابراز داشت: ما در دفترچه ۲ صفحه در مورد بومی گزینی نوشته ایم، اما جزئیات فنی برای همه لازم نیست و کمبود اطلاع رسانی نداریم.
● وزیر سابق علوم: بومی گزینی در کنکور از اواخر دهه ۶۰ آغاز شد
در همین رابطه وزیر سابق علوم با بیان اینکه بومی گزینی در کنکور از اواخر دهه ۶۰ آغاز شده است، گفت: اینکه وزارت علوم در یک مقطعی سهمیه بندی را اعمال کرده فقط به این منظور بوده که بتواند به نفع مناطق کمتر برخوردار کار کند و آنها را تقویت کند. دکتر جعفر توفیقی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: "بومی پذیری یک سیاست مقطعی در وزارت علوم بوده و سیاست وزارت علوم لااقل در دولتهای هفتم و هشتم در راستای کاهش روند سهمیه بندی بوده است. هدف این سیاست مقطعی نیز در راستای حمایت از مناطق کمتر برخوردار بود تا به محض اینکه بنیه های علمی استانها و مناطق کشور یکسان شد یا به هم نزدیک شد، برای حذف سهمیه ها اقدام شود."وی با یادآوری وجود سه منطقه در سهمیه بندی مناطق کنکور سراسری گفت: "به تدریج که بنیه های آموزش عالی در استانها تقویت می شد، سیاست و جهت گیری وزارت علوم به تدریج به سمت کاهش سهمیه بندی و حل سهمیه بندی می رفت به طوری که وزارت علوم در آن مقطع حتی پیشنهاد تبدیل سه منطقه را به دو منطقه کرد و در نهایت هم می خواست که این منطقه بندی را حذف کند."وزیر سابق علوم با بیان اینکه اعمال سیاست سهمیه بندی برای بومی گزینی در اواخر دهه ۶۰ یا اوایل دهه ۷۰ آغاز شد و درصدی که برای بومی پذیری در کنکور سال ۸۳ اعمال شد کمتر از ۳۰ درصد بود، گفت: "بومی به این معنا که کشور برای پذیرش دانشجو سه منطقه شده بود و هیچ گاه پذیرش بومی به عنوان پذیرش استانی اعمال نشد بلکه کشور به سه منطقه تبدیل شد و استانها در این مناطق تقسیم بندی شدند."دکتر توفیقی با رد تعیین میزان یا درصدی برای بومی گزینی در برنامه چهارم توسعه خاطرنشان کرد: "در دوره قبل سیاست دولت و وزارت علوم بر اساس کاهش بومی پذیری و ایجاد فرصتهای برابر برای جوانان مملکت جهت دسترسی به آموزش عالی بوده است حتی در دولت قبل در یکی از کنکورها این اتفاق افتاد که تعداد مناطق به دو کاهش پیدا کرد و مقرر بود که بعد از آن منطقه بندی به طور کلی حذف شود."وی تاکید کرد: "یک سری سیاستهای مقطعی در کشور برای حمایت از مناطق محروم اعمال شده که این سیاستها به تدریج با تقویت مناطق محروم باید حذف شود اما افزایش سهمیه بندیها مغایر با این است. در برخی استانها مانند یزد و سمنان که مزیتهای علمی بالایی دارند و استانهایی شده اند که داوطلبان آموزش عالی آنها قوی هستند دیگر دلیلی وجود ندارد که بخواهیم برای آنها سهمیه قائل شویم."وزیر سابق علوم افزود: "وقتی بنیه های علمی یک منطقه قوی شده است دیگر دلیلی ندارد که بخواهیم برای آن سهمیه خاصی اختصاص دهیم زیرا آنها دیگر باید در یک رقابت ملی شرکت کنند. سالم ترین نوع آزمون آزمونی است که فقط مزیتهای علمی تعیین کننده ورود به دانشگاه باشد بنابراین ورود به دانشگاهی مانند صنعتی شریف و تهران و شیراز و اصفهان و... که واقعا دانشگاههای قدیمی و درجه یک کشور هستند و یک وجهه ملی دارند باید برای همه آحاد کشور فرصت برابر باشد و نمی توان با اعمال یک سهمیه دانشگاه تهران را به یک عده خاص اختصاص دهیم و یک عده را از ورود به آن دانشگاه محروم کنیم در حالی که نمره شان نیز خیلی بالا است."
● حتی یک مورد از اعتراض ها هم وارد نیست
در حالی که تا پیش از این و همزمان با اعلام نتایج کنکور رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از پذیرش بومی دانشجویان در کنکور امسال خبر داده بود با بالا گرفتن اعتراضات و کشیده شدن آن به صحن مجلس از حرف خود برگشت و در اظهاراتی جدید با بیان اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تحقق ۶۵ درصدی پذیرش بومی امسال اجرایی نشده و به این زودیها محقق نخواهد شد. وی با بیان اینکه معترضان به نتایج نهایی کنکور سراسری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سال ۸۷ نسبت به سال گذشته از نظر تعداد کمتر شده است، گفت: بررسی های سازمان سنجش درباره معترضین حاکی از اینست که تنها ۴ داوطلب دارای رتبه زیر هزار در کنکور امسال پذیرش نشده اند که بر اساس بررسی فرم انتخاب رشته این چند داوطلب مشخص شد که یکی از آنها فرم انتخاب رشته خود را تکمیل نکرده و باقی نیز به خاطر نوع انتخاب رشته خاصی که انجام داده اند، پذیرش نشده اند.
به گفته وی، از بین این ۴ نفر، یک نفر با رتبه ۶۰۲ تجربی کشوری انتخاب رشته نکرده است، یک نفر دیگر با رتبه ۴۵۲ کشوری از استان کرمانشاه فقط ۷ انتخاب داشته که تمام انتخاب های وی ناحیه ای است و شانس قبولی وی در آنها پایین بوده چرا که مجموع ظرفیت این رشته ها ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر بوده است و دو نفر دیگر نیز همین مشکل را داشته و نحوه انتخاب رشته آنها اشتباه بوده است. رئیس سازمان سنجش در خاتمه با بیان اینکه سازمان سنجش درباره همه این تغییرات از طریق شبکه های مختلف تلویزیونی، پیک سنجش و دفترچه انتخاب رشته اطلاع رسانی مطلوبی داشته است، گفت: ملاک اصلی پذیرش دفترچه کنکور است و داوطلبان با استناد به دفترچه ها انتخاب رشته می کنند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید