دوشنبه, ۱۱ مهر, ۱۴۰۱ / 3 October, 2022
مجله ویستا

رژیم های غذایی مفید


رژیم های غذایی مفید
● نوزادان:
بهتر است مادر، نوزاد خود را تا ۲ سال شیر دهد تا مواد غذایی لازم به بدن نوزاد به حد کافی برسد. مادران این نکته را به یاد داشته باشند که به هیچ عنوان شکر به غذای نوزاد خود اضافه نکنند و از همان ابتدا فرزند خود را به روش درست و سالم غذا خوردن، عادت دهند. این نکته را نیز به یاد داشته باشند، که هر چه غذای سالم به کودک بدهند، به همان اندازه سلامتی آینده کودک خود را رقم زده اند.
● کودکان و نوجوانان:
کودکان و نوجوانان به مقدار بسیار کم می توانند از شکر و مواد شیرین کننده استفاده کنند. بدن آنها برای بهتر و سریع تر رشد کردن، به ورزش و تغذیه صحیح نیاز دارد.
▪ چربی های غیر طبیعی غذای خود را کلا حذف کنید :
برای تامین انرژی رژیم غذایی، نیاز به چربی نیز مهم است.
بهترین رژیم غذایی آن است که چربی موجود در آن نرمال باشد.
چربی هایی که در غذاهای خود استفاده می کنید سعی کنید از روغنهای طبیعی به دست آمده باشد مانند روغن های حیوانی، روغن زیتون، روغن کنجد و امثال این ها؛ زیرا این کار بدن را در جهت حفظ حالت طبیعی بسیار کمک میکند.
از مصرف روغنهای نباتی چه مایع و چه جامد اکیدا پرهیز کنید.
رژیم غذایی با چربی بسیار کم، برای نوزادان و کودکان زیر ۲ سال مناسب نیست، زیرا که بسیاری از ویتامین ها و املاح احتیاج به چربی دارند و گذشته از آن چربی خود یک ماده مغذی است و نباید آن را به هیچ وجه حذف کرد. یک رژیم با چربی کم برای کودکان توصیه می شود.
نوزادان وکودکان باید آب نیز بنوشند، تا بدن آنها بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد.
▪ غذاهای حاوی کلسیم و آهن بخورید :
کلسیم یک ماده معدنی است که بسیار برای نوزادان و دختران و زنان با اهمیت است. کلسیم در غذاهای زیادی وجود دارد، از قبیل: لبنیات، انجیر، آلو، سبزیجات برگ سبز ، ماهی سالمون و غیره .
آهن نیز یک ماده معدنی است که برای دختران و زنان و ورزشکاران و گیاهخواران دارای اهمیت فوق العاده زیاد می باشد. آهن در گوشت ها، غلات، حبوبات، سبزیجات برگ سبز، کدو حلوایی، تخم مرغ، آجیل و غیره یافت می شود.
● اجازه ندهید کودکان صبحانه نخورند:
کودکان دبستانی غالباً صبحانه نمی خورند و به این خاطر، وعده غذایی اصلی و مقوی خود را ازدست می دهند. باید والدین به این بچه ها یک غذای مقوی در وعده صبحانه بدهند و یا در مدرسه صبحانه خود را بخورند.
کودکانی که صبحانه نمی خورند، از لحاظ تغذیه ای کمبود دارند. کمبود های آنان عبارت است از:
▪ کلسیم
▪ فیبرهای غذایی
▪ ویتامین ها ، مخصوصاً ویتامین های B۳ و B۱۲.
نشان داده شده است که کودکانی که صبحانه می خورند، یادگیری بیشتری دارند و به همان نسبت فعالیت آنان نیز بیشتر می شود.
● چند پیشنهاد برای خوردن صبحانه سالم:
▪ میوه تازه به همراه نان های سبوس دار و شیر کم چرب.
▪ نان به همراه پنیر، گوجه فرنگی و شیر کم چرب.
▪ لوبیای پخته شده، نان و شیر و یا چای.
● اصول زیر را همگان رعایت کنید تا از زندگی خود لذت برید:
▪ غذای خود را کم نمک درست کنید و از نمک در سر سفره جداً خودداری کنید.
▪ از تمام گروه های مواد غذایی استفاده کنید از قبیل: لبنیات، سبزیجات، میوه جات، گوشت ها و کربوهیدرات ها .
▪ اصل تنوع و تعادل را در رژیم غذایی خود رعایت کنید.
▪ بهتر است نان های سبوس دار یا نان های سیاه مصرف کنید.
▪ از مقدار کمی شکر و قند استفاده کنید.
-▪ در آخر باز هم به این نکته تاکید می کنیم که از مصرف غذاها و داروهای شیمیائی جهت حفظ سلامتی خود پرهیز کنید.
مهمترین نکته، تعادل بین غذای خورده شده و ورزش می باشد. هر دوی این موارد باعث ایجاد تعادل و تناسب اندام می شود.
منبع : پارسی طب


همچنین مشاهده کنید





سایت بیتوتهروزنامه همشهریسایت عصرایرانسایت نورنیوزخبرگزاری تسنیمسایت خبرآنلاینخبرگزاری مهرسایت الفسایت تجارت نیوزسایت انتخاب