پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مسابقه‌های کشتی آزاد بازی‌های المپیک ۱۹۶۰ - رم


مسابقه‌های کشتی آزاد بازی‌های المپیک ۱۹۶۰ - رم
چهار سال پس از درخشش کشتی ایران در ملبورن، رم میعادگاه کشتی گیران جهان در بازیهای المپیک بود. سه تن از مدال آوران ایران در المپیک قبل (مهدی یعقوبی در ۵۷ کیلو، امامعلی حبیبی در ۷۳ کیلو و غلامرضا تختی در ۸۷ کیلو) در این دوره هم حضور داشتند. مابقی نفرات برای اولین بار در المپیک شرکت می کردند که عبارت بودند از: محمدابراهیم سیف پور در ۵۲ کیلو، محمد خادم در ۶۲ کیلو، مصطفی تاجیک در ۶۷ کیلو، منصور مهدی زاده در ۷۹ کیلو و یعقوبعلی شورورزی در ۸۷+ کیلو. از این بین تنها سیف پور و تختی موفق به کسب مدال شدند تا کشتی ایران نزولی فاحش در جدول رده بندی مدال ها داشته باشد.
● کارنامه کشتی گیران ایران
▪ ۵۲ کیلو:
سیف پور در رم فوق العاده درخشان ظاهر شد. او پنج کشتی اول خود را با ضربه فنی پشت سرگذاشت. گروننیگ از استرالیا، نیورانتالا از فنلاند، کروپ از لهستان، آندره زوت از فرانسه و علی اف از شوروی با ضربه فنی مغلوب سیف پور شدند. علی اف در حالی ضربه فنی شد که سال قبل در مسابقات جهانی تهران مدال طلا گرفته بود. در دور ششم، احمد بیلک از ترکیه که پیش از این مغلوب علی اف شده بود با سیف پور مبارزه کرد و به پیروزی رسید. با این شکست جوان جویای نام ایرانی مدال طلا را از دست داد و در کشتی آخر هم به ماتسوبارا از ژاپن باخت و بر سکوی سوم ایستاد.
▪ ۵۷ کیلو:
مهدی یعقوبی که در المپیک ملبورن صاحب مدال نقره شده بود در رم کشتی های خوبی گرفت ولی به علت آنکه امتیاز منفی اش به شش رسید از جدول حذف شد و به عنوان هفتم رسید. او در دوردوم اول با حسین آکباش از ترکیه مساوی کرد. در دومین مبارزه مانسینی از سان مارینو را ضربه فنی کرد. در دور سوم کووانگ از کره جنوبی را با امتیاز برد ولی در دور چهارم با امتیاز به آسائی از ژاپن باخت و حذف شد.
▪ ۶۷ کیلو:
در این وزن ۲۲ کشتی گیر حضور داشتند. تاجیک در اولین دور، دین محمد از پاکستان را با ضربه فنی شکست داد. در دور دوم با امتیاز از سد خیرالله شاهین ترک گذشت. این ناظم از لبنان و دوویلیه از آفریقای جنوبی را هم با ضربه فنی مغلوب کرد و راهی دور پنجم شد. در این مرحله او در حالیکه تا دقیقه یازدهم مبارزه از اینووالچف از بلغارستان پیش بود، روی یک غافلگیری ضربه فنی شد و از مدال دور ماند. در آخرین مبارزه هم او با امتیاز به شلبی ویلسون از ایالات متحده باخت و چهارم شد.
▪ ۷۳ کیلو:
امامعلی حبیبی قهرمان جهان و المپیک در کمال ناباوری مغلوب یک کشتی گیر آمریکایی شد و از دست یابی به مدال محروم ماند. حبیبی در دور اول چون یونگ چون از کره جنوبی را ضربه فنی کرد. سپس اکسه کارلسون از سوئد، محمد بشیر از پاکستان و گائتانووسکووی از ایتالیا را با امتیاز برد و پای به دور پنجم نهاد. در این مرحله او برخلاف انتظار همگان غافلگیرانه توسط داگلاس بلوباگ از ایالات متحده ضربه فنی شد و فقط با یک باخت به علت مقررات غلط آن زمان به عنوان مشترک چهارم با دو کشتی گیر دیگر رسید.
▪ ۷۹ کیلو:
مهدی زاده در اولین تجربه جهانی خود به طرز عجیبی در دور اول توسط یک کشتی گیر بی نام و نشان نیوزیلندی ضربه فنی شد و هرچند بر آنتونسون سوئدی غلبه کرد و با حسن گنگور (نفر اول این وزن) مساوی نمود ولی به علت هفت نمره منفی از جدول مسابقات حذف شد.
▪ ۸۷ کیلو:
غلامرضا تختی کاپیتان تیم ملی ایران در سومین تجربه المپیکش به یک مدال نقره ارزشمند دست یافت. تختی پنج مبارزه اول خود در برابر دین گوندا (افغانستان)، یارسن (استرالیا)، کاوامو (ژاپن)، کوریکس (مجارستان) و هرمانوس وان زیل (آفریقای جنوبی) را با ضربه فنی پشت سر گذاشت و بدون نمره منفی برای کسب مدال طلا در برابر عصمت آتلی از ترکیه قرار گرفت. تختی با یک تساوی قهرمان المپیک می شد ولی سعی کرد آتلی را هم ضربه فنی کند که متأسفانه باخت و مدال نقره گرفت.
▪ ۸۷+ کیلو:
یعقوبعلی شورورزی کشتی گیر قدرتمند نیشابوری تیم ایران با قرعه بدی مواجه شد. او در دور اول حریفی از آفریقای جنوبی را ضربه فنی کرد ولی در دور دوم و سوم به تاراسوف و دیتریش با ضربه فنی باخت و حذف شد.
● رده بندی انفرادی وزن های هشت گانه
▪ ۵۲ کیلو:
۱) احمد بیلک (ترکیه)
۲) ماسایوکی ماتسوبارا (ژاپن)
۳) محمدابراهیم سیف پور (ایران)
▪ ۵۷ کیلو:
۱) ترنس مک کان (ایالات متحده)
۲) نژدت زالف ( بلغارستان)
۳) تادیوژ ترویانفسکی (لهستان)
▪ ۶۲ کیلو:
۱) مصطفی داغستانلی (ترکیه)
۲) استانچو ایوانف (بلغارستان)
۳) ولادیمیر روباشویلی (شوروی سابق)
▪ ۶۷ کیلو:
۱) شلبی ویلسون (ایالات متحده)
۲) ولادیمیر سینیاوسکی (شوروی سابق)
۳) انیو والچف (بلغارستان)
▪ ۷۳ کیلو:
۱) داگلاس بلوباگ (ایالات متحده)
۲) اسماعیل اوغان (ترکیه)
۳) محمد بشیر (پاکستان)
▪ ۷۹ کیلو:
۱) حسن گنگور (ترکیه)
۲) گئورگی اسخیرت لادزه (شوروی سابق)
۳) هانس آنتونسون (سوئد)
▪ ۸۷ کیلو:
۱) عصمت آتلی (ترکیه)
۲) غلامرضا تختی (ایران)
۳) آناتولی آلبول (شوروی سابق)
▪ ۸۷+ کیلو:
۱) ویلفرد دیتریش (آلمان)
۲) حمید کاپلان (ترکیه)
۳) تاراسوف (شوروی سابق)
منبع : سایت پارس اسپورت


همچنین مشاهده کنید