جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سازشکاری، پوشاندن جامه بزم بر انقلاب است


سازشکاری، پوشاندن جامه بزم بر انقلاب است
اكنون شاهد هستیم كه در كتابهایی مانند «كالبد شكافی چهار انقلاب»‌ كه به نظر من به سفارش رسمی سازمان سیا نوشته شده ، می خواهند برای همه انقلاب ها یك سرنوشت محتوم و غیر قابل تغییر ترسیم نماینده اینها می‌گویند كه وقتی یك انقلاب با ایدئولوژی قوی و محكم جلو می آید و عده‌ای هم برایش فداكاری می كنند، نباید جلویش را گرفت و آن را نفی كرد بلكه باید سعی نمود انقلاب را پشت و رو كرد و لذا معتقدند كه پس از مدتی انقلابیون به جای حركت به سمت آرمانهای انقلاب به دنبال منافع خود می‌روند و جمهوری فضیلت و تقوا به جمهوری لذت تبدیل می‌شود.
استاد رحیم پور ازغدی در نشست اعضای اتحادیه‌های دانشجویی كشور كه پنجشنبه پنجم بهمن ماه در محل موزه عبرت ایران برگزار شد، حضور یافت و به ایراد سخن پرداخت.
حسن رحیم پور ازغدی با بیان اینكه این جلسه از حیث زمان ، مكان و حضار فوق العاده است گفت :‌ من به خاطر نمی آورم در جلسه ای كه در آن در جمع زندانیان سیاسی پیش از انقلاب برگزار می‌شود آنهم در محل شكنجه گاه این عزیزان حضور پیدا كرده باشم.
وی با فرستادن درود و سلام بر مردان و زنانی كه عافیت طلبی را كنار نهاده و دست به مبارزه با رژیم ستمشاهی زدند گفت: زنان و مردانی كه در این مكان (کمیته مشترک ضد خرابکاری)‌ بوده‌اند هنگامی كه شهر خواب بود،‌ در حالی كه هیچی امیدی به پیروزی نداشتند شكنجه‌ها را تحمل می كردند.
این استاد دانشگاه با بیان اینكه در و دیوار این مكان با ما حرف می‌زند اظهار داشت این جلسه در شكنجه گاه رژیم شاه برگزار می‌شود . هنوز از این مكان بوی خونی كه از اعضای بدن زندانیان پاشیده شده به مشام می رسد. عده‌ای در این مكان به شهادت رسیده‌اند و عده بیشتری دچار نقص عضو شده‌اند تمام اینها بخشی از بهای سنگینی است كه ما برای ارزشهای مان پرداخته‌ایم و نسل سوم انقلاب باید بداند كه برای به ثمر رسیدن این انقلاب چه هزینه‌ای پرداخت شده است. رحیم پورازغدی با اشاره به فداكاریهای مردان و زنان در راه انقلاب و گمنامی آنها در میان مردم گفت: اگر مردم این فداكاری‌ها را ندانند یا فراموش كنند، خداوند هیچگاه آنها را فراموش نخواهد كرد. اشتباه برخی كار كردن به حساب مردم كار كنیم بلكه باید به نفع آنها گام برداریم ، چرا كه مردم اگر تمام مسائل را هم بدانند ، نمی‌توانند . تمام مشكلات را حل كنند، اما اگر خدا بداند برای انسان كافی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وجود بیش از ۹۰ نوع شكنجه دركمیته مشترك ضد خرابكاری ساواك اشاره كرد: این شكنجه‌گاه آزمایشگاه حقوق بشر آمریكاست و از این كمیته مشترك ضد خرابكاری ساواك تا زندان گوانتانامو ، همه از مصادیق حقوق بشر غربی‌هاست. عكس‌العملی كه امروز غربی‌ها برای هولوكاست نشان می‌دهند و عده زیادی را محاكمه كرده و به زندان می آندازند، ‌مانند همان واكنش هایی است كه در زمان رژیم شاه برای خواندن یك اعلامیه یا مقاله یا یادداشت، آن رژیم دست نشانده از خود نشان می‌داد.
استاد رحیم پور ازغدی در ادامه افزود:‌ امروز یك خبر خوب و یك خبر بد داریم . خبر خوب اینكه علی رغم همه كشتارها و شكنجه‌ها و تحریم‌ها ایران توانست از بند اسارت رهایی یابد و خبر بداینكه زنجیرسازان هنوز هستند و گرگها هنوز زنده در كمین اند اما یك خبر خوبتر هم هست و آن اینكه علی رغم زورگویان عالم مدعی بودن كه شكست ناپذیرند ، ۲۸ سال است كه تمام كارها و نقشه‌هایشان شكست خورده و تیغشان كند شده است.
این استاد دانشگاه با بیان این كه مقاومت بدون معنویت امكان پذیر نیست گفت : یكی از زندانیان سیاسی رژیم شاه برایم نقل می‌كرد كه ما قبل از انقلاب به كمونیستها لقب «كامیونییست» داده بودیم چون اینها وقتی كه توسط رژیم دستگیر می‌شدند به دلیل نداشتن ایمان و نقطه اتكا برای مقاومت اعتراف می كردند و كامیون كامیون اعتراف می‌كردند و دوستان خود را لو می‌دادند كه این به دلیل نداشتن ایمان به غیب است.
خسرو گلسرخی، از مبارزان چپ قبل از انقلاب از زمانی كه دستگیر شد با اینكه چپ بود ولی در آغاز سخنانش از علی و حسین (ع) یاد كرد و حرف از خدا و پیامبر زد نه از ماركس و لنین چون مقاومت بدون داشتن نقطه اتكای معنوی امكان پذیر نیست.
حسن رحیم پور ازغدی با اشاره به اینكه امروز اسلام الهام بخش مبارزات عدالخواهانه شده خاطر نشان كرد:‌ امروز مبارزان در سراسر جهان به نحوی خود را به اسلام گره می‌زنند و اسلام امروز به نماد عدالتخواهی و مبارزه با ظلم تبدیل شده است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به گرایش زیاد مبارزان پیش از انقلاب ایده های كمونیستی اظهار داشت :‌ بسیاری از كسانی كه در ایران جذب گرایش‌های چپ می شدند، بیشتر مجذوب بعد مبارزاتی چپ بودند تا بعد فلسفی آن چون اكثراً سواد فهم آن را هم نداشتند. علت این مسأله هم این است كه در آن زمان به جای معرفی اسلام ناب محمدی، یك اسلام سازشكار منفعت طلبانه به جامعه عرضه می شد ولذا عده‌ای با دیدن این خلاء در اسلام به سراغ مرام ها مسلكهای دیگر می‌رفتند.
استاد حسن رحیم‌پور ازغدی در جمع تشكل‌های دانشجویی دانشگاه‌های كشور و در محل موزه عبرت ایران با اشاره به مسئولیت نسل سوم در حفظ دستاوردهای انقلاب گفت‌: اكنون شاهد هستیم كه در كتابهایی مانند «كالبد شكافی چهار انقلاب»‌ كه به نظر من به سفارش رسمی سازمان سیا نوشته شده ، می خواهند برای همه انقلاب ها یك سرنوشت محتوم و غیر قابل تغییر ترسیم نماینده اینها می‌گویند كه وقتی یك انقلاب با ایدئولوژی قوی و محكم جلو می آید و عده‌ای هم برایش فداكاری می كنند، نباید جلویش را گرفت و آن را نفی كرد بلكه باید سعی نمود انقلاب را پشت و رو كرد و لذا معتقدند كه پس از مدتی انقلابیون به جای حركت به سمت آرمانهای انقلاب به دنبال منافع خود می‌روند و جمهوری فضیلت و تقوا به جمهوری لذت تبدیل می‌شود.
اینها می‌گویند كه در تمام انقلاب‌ها شعارها و آرمانهای انقلاب پس از مدتی به اشیاء داخل موزه تبدیل می‌شود و از آنها به قشری، ‌سطحی و غیر علمی بودند تعبیر می‌شود.
اینها در نهایت می‌گویند كه تمام جهادها و شهادت ها زیادی بوده و مقاومتها اشتباه بود و لذا با این ترفندها می خواهند به تدریج لباس رزم را از تن انقلاب ها در آورده و لباس بزم بر تنش بپوشانند سازشكاری ها را توجیه می كنند و لذا باید مراقب این جو تئوری پردازی‌ها و اقدامات بود و نسل جوان ما باید با آشنایی با فداكاری‌های مبارزان مسلمان آرمانهای انقلاب را حفظ نماید.
در ادامه این جلسه خانم مرضیه حدیده‌چی (‌دباغ )‌و آقایان سید مرتضی نبوی و عزت شاهی از مبارزان و زندانیان سیاسی قبل از انقلاب به بیان خاطرات خود در جمع دانشجویان پرداختند.
منبع : مرکز اسناد انقلاب اسلامی


همچنین مشاهده کنید