شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

هدف - Target


هدف - Target
سال تولید : ۱۹۸۵
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ریچارد د. زانوک و دیوید براون.
کارگردان : آرتور پن.
فیلمنامه‌نویس : هوارد برک و دان پیترسن، برمبنای داستانی نوشته لنرد استرن.
فیلمبردار : ژان تورنیه و رابرت جساپ.
آهنگساز(موسیقی متن) : مایکل اسمال.
هنرپیشگان : جین هاکمن، مت دیلن، گیل هانیکات، ویکتوریا فیودورووا، ایلونا گروبل، هربرت برگوف، جوزف سامر، ریچارد مونچ، ری فرای و ژان‌پل دوبوآ.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۷ دقیقه.


«والتر لوید» (هاکمن)، مأمور سازمان سیا، که همیشگی سعی کرده زندگی حرفه‌ای‌اش را از خانواده‌اش پنهان نگه‌دارد، با پسر نوجوانش، «کریس» (دیلن) رابطه سردی دارد. اما وقتی گروهی از جاسوسان کمونیست، در پی گرفتن انتقام از «لوید»، همسر او، «دانا» (هانیکات) را که در پاریس مغشول گذراندن تعطیلات است، می‌ربایند، وضع تغییر می‌کند. پدر و پسر تلاش‌شان را برای نجات همسر / مادر آغاز می‌کنند. «لوید» در فرودگاه پاریس با جاسوسان درگیر می‌شود و در پی حادثه‌های بعدی، طی مدت کوتاهی اصول مهمی از عملیات جاسوسی را به پسرش می‌آموزد. رابطه آن دو آرام‌آرام بهبود می‌یابد، و در پایان با کمک هم موفق به یافتن گم شده‌شان می‌شوند.
* اگرچه هدف از جانب بعضی منتقدان به‌عنوان یکی از کارهای «سفارشی» و «کم‌اهمیت» پن، و حتی از سوی خود او صرفاً در مقام تلاشی برای نمایش توانائی‌اش در ساخت فیلم‌های حادثه‌ای، ارزیابی شده، اما گردهمائی مجدد زوج پن / هاکمن، پس از ده سال (از زمان حرکت‌های شبانه، 1975)، و مهارت او در کارگردانی صحنه‌های درگیری، پاره‌ای از ضعف‌های داستانی اثر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. از لحاظ مضمونی، درون‌مایه مرکزی مورد اشاره آلن‌لاول در فیلم‌های پن، یعنی «تضاد میان دو چهره یک معلم / والد و بالغی پرورش‌ناپذیر»، مثل رابطه آن بنکرافت / پتی دوک در معجزه‌گر (1962)، مارلون راندو / رابرت ردفورد در تعقیب (1966) و هاکمن / ملانی گریفیث در حرکت‌های شبانه، اینجا در رابطه «پدر / مراد - پسر / مرید»ی هاکمن و دیلن تبلور می‌یابد.


همچنین مشاهده کنید