پنجشنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۱ / 2 February, 2023
مجله ویستا

رژیم‌ های‌ لاغری‌ در ایران‌


رژیم‌ های‌ لاغری‌ در ایران‌
روش‌های‌ لاغری‌ در ایران‌ در میان‌ مردم‌ بویژه‌ زنان‌ بسیار مرسوم‌ است‌. در این‌ گزارش‌ می‌خواهیم‌ انواع‌ روش‌های‌ لاغری‌ در ایران‌ و مناسب‌ترین‌ روش‌ را معرفی‌ كنیم‌.
داروهای‌ ضد اشتها: این‌ نوع‌ داروها باعث‌ كاهش‌ تمایل‌ به‌ غذا خوردن‌ و كاهش‌ موقتی‌ وزن‌ در افراد می‌شود. اما بعد از قطع‌ دارو، اشتها به‌ حالت‌ اول‌ برگشته‌ و وزن‌ نیز دوباره‌ افزایش‌ می‌یابد. از طرفی‌ در این‌ روش‌ فرد دچار سوءتغذیه‌ و عوارضی‌ مانند ریزش‌ مو، ضعف‌ و افسردگی‌ می‌شود. این‌ روش‌ درمان‌ مناسبی‌ نیست‌ زیرا مشكل‌ چاقی‌ با دارو و كم‌ خوردن‌ حل‌ نمی‌شود.
پودرهای‌ مكمل‌ غذایی‌: این‌ پودرها حاوی‌ انواع‌ مواد مغذی‌ و فیبر است‌ كه‌ می‌تواند جایگزین‌ مواد مغذی‌ موردنیاز بدن‌ شود. این‌ روش‌ هم‌ درمان‌ مناسبی‌ برای‌ چاقی‌ نیست‌ زیرا اولا فرد چاق‌ نمی‌تواند همیشه‌ از این‌ پودرها استفاده‌ كند. و نیز هزینه‌ سنگینی‌ در پی‌ خواهد داشت‌ و بعد از مدتی‌ فرد مجبور به‌ ترك‌ آن‌ می‌شود و عادات‌ غذایی‌ گذشته‌ را ادامه‌ می‌دهد.
داروهای‌ جدید كه‌ باعث‌ می‌شود چربی‌ از طریق‌ دستگاه‌ گوارش‌ جذب‌ نشود. این‌ روش‌ هم‌ روش‌ مناسبی‌ برای‌ درمان‌ نیست‌. زیرا اولا بیشتر مواد غذایی‌ مصرفی‌ در ایران‌ مواد قندی‌ و نشاسته‌یی‌ است‌ و این‌ دارو تاثیری‌ در عدم‌ جذب‌ آن‌ ندارد. بنابراین‌ تنها با كاهش‌ جذب‌ چربی‌ نمی‌توان‌ با چاقی‌ مبارزه‌ كرد. همچنین‌ هزینه‌ این‌ داروها نیز سنگین‌ است‌ و این‌ موضوع‌ باعث‌ می‌شود كه‌ مدت‌ مصرف‌ آن‌ خیلی‌ كوتاه‌ باشد.
كاهش‌ وزن‌ از طریق‌ محلول‌های‌ لاغری‌، ژل‌، كرم‌، صابون‌ و... این‌ شیوه‌ هم‌ تنها منجر به‌ تعریق‌ در مناطقی‌ از بدن‌ شده‌ و در عمل‌ تغییری‌ در مقدار چربی‌ موجود در بدن‌ افراد چاق‌ انجام‌ نمی‌دهد و بعد از مدت‌ كوتاهی‌ وزن‌ به‌ حالت‌ اول‌ برمی‌گردد.
سونا: سونا یكی‌ از روش‌های‌ شایع‌ برای‌ كاهش‌ وزن‌ در ایران‌ است‌. گرمای‌ زیاد موجود در سونا باعث‌ افزایش‌ دمای‌ بدن‌ و تعریق‌ شده‌، در نتیجه‌ در مدتی‌ كه‌ فرد داخل‌ سونا قرار دارد، مقدار زیادی‌ آب‌ از راه‌ تعریق‌ از دست‌ می‌دهد. بنابراین‌ وزن‌ زیادی‌ را در این‌ مدت‌ از دست‌ می‌دهد. اما این‌ كاهش‌ وزن‌ از كاهش‌ چربی‌ نیست‌ بلكه‌ به‌ شكل‌ كاذب‌ بوده‌ و بعد از مدتی‌ كوتاه‌ با نوشیدن‌ آب‌، وزن‌ به‌ حالت‌ اول‌ برمی‌گردد. برای‌ اثبات‌ این‌ ادعا كافی‌ است‌ مقداری‌ چربی‌ حیوانی‌ تهیه‌ كرده‌ و پس‌ از وزن‌ كردن‌، داخل‌ سونا قرار دهید. بعد از چند ساعت‌ آن‌ را از سونا خارج‌ كرده‌ و دوباره‌ وزن‌ كنید. خواهید دید كه‌ هیچ‌ تغییری‌ در حجم‌ و وزن‌ چربی‌ ایجاد نشده‌ است‌.
شكم‌بندهای‌ لاغری‌ و پوششی‌ پلاستیكی‌:این‌ روش‌ هم‌ با افزایش‌ حرارت‌ به‌ صورت‌ موضعی‌ باعث‌ افزایش‌ تعریق‌ شده‌، بنابراین‌ آب‌ بین‌ سلولی‌ و آب‌ چربی‌ شكم‌ و اطراف‌ آن‌ از دست‌ می‌رود. اما چربی‌ شكم‌ دست‌ نخورده‌ سر جای‌ خودش‌ باقی‌ است‌ و بعد از مدت‌ كوتاهی‌ با مصرف‌ آب‌ دوباره‌ وزن‌ به‌ حال‌ اول‌ برمی‌گردد.
تشك‌های‌ برقی‌ (ترمودرمی‌): این‌ روش‌ هم‌ درست‌ مثل‌ روش‌ قبلی‌ فقط‌ باعث‌ كاهش‌ آب‌ بدن‌ و كاهش‌ كاذب‌ وزن‌ می‌شود.
دستگاه‌ الكتریكی‌ (فارادیك‌) یا كمربندهای‌ ماهواره‌یی‌: این‌ روش‌ جدیدتر از انواع‌ دیگر است‌. این‌ دستگاه‌ دارای‌ پدهایی‌ مانند دستگاه‌ نوارقلب‌ است‌ كه‌ به‌ غیر از نقاط‌ حساس‌ جنسی‌ به‌ نقاط‌ دیگر وصل‌ شده‌ و عضلات‌ آن‌ ناحیه‌ را وادار به‌ انقباض‌ و فعالیت‌ می‌كند و فرد را وادار می‌كند كه‌ عضلات‌ خود را منقبض‌ و منبسط‌ كند. این‌ روش‌ روی‌ كسانی‌ كه‌ تنبل‌ هستند و حوصله‌ تحرك‌ و فعالیت‌ ندارند یا افرادی‌ كه‌ تحرك‌ فیزیكی‌ آنان‌ توسط‌ پزشك‌ منع‌ شده‌ خوب‌ است‌. این‌ روش‌ هم‌ درمان‌ مناسبی‌ برای‌ كاهش‌ وزن‌ نیست‌ زیرا لازمه‌ تاؤیرگذاری‌ آن‌ استفاده‌ دایمی‌ است‌ كه‌ خسته‌كننده‌ است‌.
طب‌ سوزنی‌: این‌ روش‌ از روش‌های‌ قدیمی‌ است‌ و با قراردادن‌ سوزن‌هایی‌ در نقاط‌ مختلف‌ بدن‌ باعث‌ كاهش‌ اشتها می‌شود. این‌ روش‌ موجب‌ سوءتغذیه‌ شده‌ همچنین‌ با برداشتن‌ سوزن‌ها اشتهای‌ فرد باز می‌شود.
ماساژ (ویبراتور یا جی‌فایو): از طریق‌ دست‌ یا تسمه‌های‌ لرزاننده‌، منطقه‌ موردنظر بدن‌ را ماساژ داده‌ و می‌تواند در رفع‌ سلولیت‌ موثر باشد. اما روش‌ مطمئنی‌ برای‌ از بین‌ بردن‌ چربی‌ نیست‌.
آب‌درمانی‌: آب‌درمانی‌ هم‌ یكی‌ از روش‌های‌ قدیمی‌ است‌ و فقط‌ از آب‌ و مایعات‌ استفاده‌ می‌شود. در این‌ روش‌ نیز فرد به‌ دلیل‌ عدم‌ خوردن‌ غذا، مبتلا به‌ اختلالات‌ گوارشی‌ شده‌ و حس‌ خوردن‌ در او بشدت‌ بالا می‌رود و نتیجه‌ آن‌ بازگشتن‌ به‌ وزن‌ قبلی‌ است‌.
كاهش‌ وزن‌ از طریق‌ ورزش‌: ورزش‌ یكی‌ از روشهای‌ بسیار مناسب‌ برای‌ برخورداری‌ از جسم‌ سالم‌ و وزن‌ ایده‌آل‌ است‌. كاهش‌ وزن‌ فقط‌ از طریق‌ ورزش‌ مشكل‌ و دشوار است‌. مثلا برای‌ از دست‌ دادن‌ یك‌ كیلوگرم‌ چربی‌ بدن‌، باید ۳۰ ساعت‌ پیاده‌روی‌ كرد كه‌ از نظر زمان‌ و امكانات‌ لازم‌ شاید برای‌ ما مقدور نباشد.
كاهش‌ وزن‌ از طریق‌ رژیم‌ غذایی‌: معمولا افراد برای‌ كاهش‌ وزن‌ از این‌ طریق‌ به‌ شیوه‌هایی‌ رو می‌آورند كه‌ نه‌ تنها تاثیر مثبتی‌ در كاهش‌ وزن‌ آنها نمی‌گذارد، بلكه‌ آنها را دچار سوءتغذیه‌ نیز می‌كند، مانند رژیمهای‌ تك‌ خوری‌.
حذف‌ یك‌ وعده‌ غذایی‌ و با كاهش‌ مصرف‌ در وعده‌های‌ غذایی‌ از جمله‌ این‌ روشهاست‌. با حذف‌ وعده‌ غذایی‌ فرد دچار كاهش‌ قند خون‌ و كاهش‌ كارایی‌ روزانه‌ و حتی‌ ابتلا به‌ پرخاشگری‌ می‌شود و در وعده‌های‌ بعدی‌ هم‌ با پرخوری‌ آن‌ را جبران‌ می‌كند. ضمن‌ آنكه‌ در روش‌ كاهش‌ میزان‌ مصرف‌ در وعده‌های‌ غذایی‌، فرد به‌ اندازه‌ كافی‌ مواد مغذی‌ مورد نیاز مصرف‌ نمی‌كند و دچار سوءتغذیه‌ می‌شود.
بهترین‌ شیوه‌ در این‌ میان‌، رژیم‌ غذایی‌ بر مبنای‌ علمی‌ آن‌ است‌ كه‌ در آن‌ تمام‌ مواد مغذی‌ موردنیاز بدن‌ در رژیم‌ غذایی‌ تامین‌ می‌شود. این‌ برنامه‌ غذایی‌ توسط‌ كارشناسان‌، متخصصان‌ و پزشكان‌ پایه‌ریزی‌ می‌شود.
كاهش‌ وزن‌ از طریق‌ رژیم‌ غذایی‌ و ورزش‌: این‌ روش‌ بهترین‌ و اصولی‌ترین‌ روش‌ برای‌ كاهش‌ وزن‌ و داشتن‌ وزن‌ ایده‌آل‌ است‌. در این‌ روش‌ از یك‌ رژیم‌ غذیی‌ برنامه‌ریزی‌ شده‌ همراه‌ با ورزش‌ متعادل‌ (مانند پیاده‌روی) استفاده‌ می‌شود. در این‌ روش‌ از مواد مغذی‌ موردنیاز استفاده‌ می‌شود و خطر سوءتغذیه‌ وجود ندارد و از طرفی‌ با ورزش‌ مناسب‌ روند كاهش‌ وزن‌ تسریع‌ می‌گردد.
این‌ روش‌ سلامت‌ جسم‌ و روح‌ را به‌ ارمغان‌ می‌آورد و عوارضی‌ مانند ریزش‌ مو، چروكیدگی‌ پوست‌ و... را در پی‌ نخواهد داشت‌. باید متوجه‌ باشید در طی‌ رژیم‌ برنامه‌ریزی‌ شده‌ متخصصان‌ تغذیه‌، عادت‌ غذایی‌ گذشته‌ را ترك‌ گویید و به‌ عادت‌ غذایی‌ جدید انس‌ بگیرید، كه‌ این‌ بهترین‌ اصل‌ در درمان‌ چاقی‌ است‌. اخیرا پزشكان‌ كشورهای‌ اروپایی‌ با فرستادن‌ بالن‌ به‌ داخل‌ معده‌ فردی‌ كه‌ ۱۸۰ كیلوگرم‌ وزن‌ داشت‌ را مورد جراحی‌ قرار داده‌ و مقداری‌ از روده‌ و حجم‌ معده‌ این‌ فرد را كم‌ كردند تا جذب‌ موادغذایی‌ در این‌ فرد كم‌ شود. این‌ تصمیمات‌ متخصصان‌ بر این‌ اساس‌ است‌ كه‌ ادامه‌ زندگی‌ فرد با وضعیت‌ فعلی‌ را قرین‌ با مخاطراتی‌ می‌بینند.

ویدا پیر علیزاده‌
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید





سایت زومیتروزنامه همشهریروزنامه شرقسایت دیجیاتوسایت اقتصاد 24سایت برترینهاروزنامه آرمان ملیروزنامه ایرانوبگردیروزنامه تعادل