یکشنبه, ۳۰ تیر, ۱۳۹۸ / 21 July, 2019
مجله ویستا

رقابت برای استیلای دی. وی. دی


رقابت برای استیلای دی. وی. دی
اگر فکر می‌کنید نبرد بین وی‌اچ‌اس و بتاکم بزرگ‌ترین پیکار در عرصه فناوری بود، قدری اشتباه کرده‌اید.
همانند همان نبرد افسانه‌ای بین فورمت‌های فیلم وی‌اچ‌اس، نبرد جاری بر سر فورمت‌های نسل آینده ویدئو دیسک‌های دیجیتالی است که قادرند ۶ برابر دی‌وی‌دی‌های کنونی اطلاعات را ذخیره و تصاویری با کیفیت بی‌نظیر پخش کنند. این پیکار در نهایت تعیین خواهد کرد که چه کسی می‌تواند میلیاردها دلار سود حاصل از فروش آنها و دستگاه‌های پخش‌شان را درو کند.اما صرف‌نظر از این موضوع، این جدال به خاطر دیدگاه‌های رقیبی است که اظهار می‌دارند، صنعت سرگرمی در دهه‌های آینده چگونه به مخاطبان منتقل خواهد شد. آن همچنین نمایش آشکار رقابت در عصری است که دستگاه‌های جدید به سرعت به کالایی ارزان قیمت تبدیل می‌شوند.هفته گذشته نبرد بر سر فورمت‌های دی‌وی‌دی‌ هنگامی تشدید شد که گروهی از سرمایه‌گذاران به رهبری سونی پذیرفتند
مترو گولدوین مایر را بخرند. بسیاری معتقدند این اقدام به سونی کمک می‌کند تا در هالیوود هوادار تازه‌ای برای فناوری جدیدش <بلو- ری> (Blu-Ray) داشته باشد که این شرکت را همراه چند شریک توسعه می‌دهد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که شرکت‌های بزرگ الکترونیکی و رایانه‌ای و استودیوهای فیلم‌سازی که سالیان سال بر سر این موضوع بی‌طرف بوده‌اند، شروع به جانبداری کرده‌اند.
رقابت بین دو ائتلاف رقیب <بلو-ری> که اتکای سنگین به فناوری سونی دارد و گروه حامی فورمت اچ‌دی-دی‌وی‌دی برای استفاده از فناوری توشیبا و ان‌ای‌سی تبدیل به نبرد بر سر این موضوع شده است که تلویزیون یا رایانه بر خانه‌های ما حکمرانی‌ خواهند کرد. جبهه جنگ کاملا روشن مرزبندی شده است: در طرف بلو-ری عمدتا شرکت‌های مصرف‌کننده لوازم الکترونیکی مانند سامسونگ، پاناسونیک و شارپ قرار دارند که می‌خواهند مطمئن شوند تلویزیون دستگاه اصلی تماشای فیلم، پخش بازی‌های ویدیویی و غیره باقی خواهد ماند. بسیاری از این شرکت‌ها همین حالا با سونی رابطه کاری دارند. مثلا سامسونگ همراه سونی سرگرم ساخت یک کارخانه تولید نمایشگرهای ال‌سی‌دی در کره جنوبی است.
ارین سولیوان، مدیر برنامه‌ریزی در آزمایشگاه پاناسونیک‌ هالیوود گفت: مصرف‌کنندگان به چیزی جدید نیاز دارند تا از تلویزیون‌های تازه و پیشرفته‌خود پخش کنند.<دل> و <هولت پاکارد> که دو رایانه‌ساز بزرگ هستند، امسال به اردوگاه بلو-ری پیوستند. آنها نیز آینده خود را در گروی بازار لوازم الکترونیکی می‌دانند تا رایانه و از همین رو دستگاه پخش موسیقی، صفحات تلویزیونی تخت و سایر تجهیزات را می‌فروشند.
از طرف دیگر توشیبا و ان‌ای‌سی شرکت‌های رایانه‌ای بزرگی هستند که کلا معتقدند تلویزیون، نمایشگری است که برای اجرای برنامه‌های نرم‌افزاری و اتصال به اینترنت با مشکل مواجه خواهد شد. این دیدگاه معتقد است که سرورهای خانگی به مصرف‌کنندگان امکان می‌‌دهد که اطلاعات دیجیتالی را در هر نقطه از خانه‌شان به دست بیاورند و در این رهگذر دی‌وی‌دی نقش بسزایی هم برای رایانه و هم برای تلویزیون ایفا خواهد کرد. آنها نیز انتظار دارند، کاربران رایانه از مشتریان پروپا قرص دیسک‌های جدید دی‌وی‌دی شوند، زیرا آنها می‌خواهند تصویر، موسیقی و اطلاعات ذخیره سازند.اردوگاه توشیبا و ان‌ای‌سی نیز در ماه ژوییه تاییدیه مهمی از مایکروسافت دریافت کردند، زیرا این شرکت اعلام کرد که سیستم عامل بعدی ویندوز با فورمت اچ‌دی-دی‌وی‌دی سازگار خواهد بود.
پل اودناوان، تحلیل‌گر برجسته شرکت دیتاکویست گفت: برای اردوگاه <بلو-ری> مهم‌ترین چیز سرگرمی و برای توشیبا، رایانه است.همچنین هر دو اردوگاه رویکرد متفاوتی برای تولید فورمت‌هایشان دارند. توشیبا و ان‌ای‌سی با این فرض که تولیدکنندگان فراوان دی‌وی‌دی پلیرها را به کالایی ارزان برای مصرف‌کنندگان تبدیل خواهند کرد، اساسا تصمیم گرفته‌اند، فناوری فورمت کنونی دی‌وی‌دی، را تقویت کننده زیرا معتقدند در وقت و پول صرفه‌جویی خواهند کرد و بنابراین به دنبال شروعی تازه نیستند. به گفته توشیبا تولید دیسک‌های فورمت اچ‌دی-دی‌وی‌دی که کمتر از دیسک‌های بلو-ری‌ اطلاعات ذخیره می‌کند، ارزان‌تر تمام می‌شود.
هیساشی یامادا، مهندس ارشد توشیبا در تولید فورمت اچ‌دی- دی‌وی‌دی و مذاکره کننده اصلی این اردوگاه می‌گوید: استراتژی ما توسعه طبیعی و بسیار هموار ساختار کنونی دی‌وی‌دی است.اما سونی و گروه <بلو-ری> رویکرد دیگری را اتخاذ کرده و مسیر متفاوتی را می‌پیمایند. آنها تصمیم به تولید یک سیستم کاملا جدید گرفته‌اند زیرا جهش از فورمت استاندارد کنونی به پیشرفته، مستلزم فناوری نوینی است و مشتریان حاضر نیستند برای چیزی که صرفا نسخه بهبود یافته فناوری موجود است، پول بپردازند.از همین رو، گروه <بلو-ری> خود را پایبند به استراتژی چندین دهه‌ای سونی کرده است. فروش محصولات به بالاترین رقم براساس فناوری منحصر به فرد. این تاکتیک برای فروش محصولات بزرگی نظیر تلویزیون ترینیترون سونی موثر بود، ولی در سالیان اخیر کمتر موفق بوده است. در حقیقت امروزه که خرده فروشانی همچون وال‌مارت تخفیف‌های کلان می‌دهند و رقابت تولیدکنندگان چینی قیمت‌ها را پایین آورده، تکروی سونی ناکار آمد شده است.البته سونی با تشکیل انجمن دیسک<بلو-ری> با رقیبش پاناسونیک حق بهره‌برداری از این فناوری و هزینه‌ تولید آن را تقسیم کرده است اما اردوگاه <بلو-ری> که در حال حاضر ۱۳ عضو دارد، کماکان محفلی بسته تلقی می‌شود که می‌کوشد استانداردی جهانی یابد و کنترل‌ کند. تولیدکنندگان <بلو-ری> می‌گویند که گروهشان را کوچک نگه داشته‌اند تا تولید فورمت تازه آسان‌تر شود و اکنون انجمن‌شان می‌خواهد این فناوری را با شرکت‌های دیگر تسهیم کند.
انگیزه دیگری نیز وجود دارد. در اوایل دهه ۱۹۹۰، سونی و توشیبا بر سر فورمت‌های نخستین نسل دی‌وی‌دی‌ها می‌جنگیدند، سونی درنهایت در این نبرد مغلوب شد و چه بسا نبرد کنونی اقدامی از سوی سونی باشد تا قدری از توشیبا انتقام بگیرد. توشیبا نیز البته مایل است بر دامنه موفقیت بنگاهی خود بیافزاید.اودوناوان می‌گوید: سونی همچنین زیاده‌طلب است و می‌خواهد تا حد امکان این سود ممکن را برای خودش نگه‌دارد.در عوض توشیبا و ان‌ای‌سی کوشیده‌اند برای فورمت مدنظر خود تاییدیه مجمع دی‌وی‌دی را جلب کنند که یک گروه تعیین استانداردهای بین‌المللی متشکل از ۲۲۰ تولیدکننده دیسک، شرکت‌های نرم‌افزاری و سایرین است. گروه اچ‌دی-دی‌وی‌دی که می‌کوشد گسترده‌ترین طیف مخاطبان را برای فورمتش تحت پوشش قرار دهد، بیشتر شبیه یک شرکت رایانه‌ای حامی استانداردهای بازتر عمل می‌کند.به نظر می‌آید توشیبا و ان‌ای‌سی در همین ابتدای راه گوی سبقت را ربوده‌اند. در ماه ژوییه توشیبا اعلام کرد که فروش نسل بعدی دستگاه‌های ضبط دی‌وی‌دی با استفاده از فورمت جدیدش را از سال آینده آغاز می‌کند. پونی کانیون، بزرگ‌ترین توزیع کننده دی‌وی‌دی‌های ضبط شده در ژاپن نیز فیلم‌ها را روی فورمت اچ‌دی-دی‌وی‌دی همراه با دستگاه‌های جدید توشیبا به فروش خواهد رساند.
شرکت <مموری-تک> که یک تولیدکننده دیسک در توکیو است، تاکنون ۲۵۰هزار حلقه دیسک جدید اچ‌دی-دی‌وی‌دی را به صورت آزمایشی تولیدکرده و می‌گوید که خط تولید کارخانه‌اش می‌تواند به آسانی بین دی‌وی‌دی‌های کنونی وجدید تغییر کاربری دهد. دیسک‌های جدید فقط ۱۰ درصد گران‌تر تولید می‌شوند، زیرا از همان مواد و فناوری تولید دیسک‌های کنونی بهره می‌گیرند.اگر چه سونی فروش دستگاه‌های پخش‌ دی‌وی‌دی <بلو-ری> را از سال گذشته آغاز کرده، ولی قیمت این دستگاه‌ها هنوز ۴هزار دلار مانده و نمی‌تواند دیسک‌های عادی را پخش کند.درحالی که شرکت‌های الکترونیکی و رایانه‌ای بر سر استانداردهای دی‌وی‌دی کلنجار می‌روند، شاید اولین کاربران نسل نو دی‌وی‌دی سازندگان کنسول‌های بازی‌های ویدئویی باشند.احتمالا سونی برای نسل بعدی دستگاه‌های پلی‌استیشن از فناوری <بلو-ری> استفاده خواهد کرد. انتظار می‌رود این دستگاه‌ها سال آینده به بازار آیند. اگر مایکروسافت، سازنده XBOX، می‌خواهد در عرصه کنسول‌های بازی‌های ویدئویی بر سونی چیره شود، شاید ناگزیر به استفاده از فناوری اچ‌دی-دی‌وی‌دی شود زیرا این دیسک‌ها احتمالا زودتر به بازار خواهند آمد.مهم‌تر این که مایکروسافت چه بسا مایل نباشد به رقیبش سونی میدان استفاده از فناوری <بلو-ری> را بدهد.
منبع : مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات
همچنین مشاهده کنید

 مرور روزنامه‌ها


 گزارش / تحلیل

 از میان خبرها

امداد خودرو و یدک کش تهران و تعمیر کار سیار

سایت سخت‌افزارمگسایت رویداد 24سایت دیپلماسی ایرانیسایت ارانیکوخبرگزاری ایلنا