پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
تاکسی و گفتمان زندگی روزمره
امروز در ابتدای کلاس درس «مصرف رسانهای و زندگی روزمره» با تامل درباره فضای تاکسیها در شهرهای ایران به عنوان رسانهای برای گسترش شایعه شروع کردیم. پرسش آغازین من این بود که آیا تاکسیها آنقدر اهمیت دارند که درباره آنها سخن بگوئیم؟ تاکسی ها از کوچکترین فضاهای همگانی در دوران جدید محسوب می شوند. پرسشهائی بسیار میتواند بر اهمیت تاکسیها در دنیای امروز دلالت کند.
آیا تاکسیها میتوانند محملی برای تبادل اجتماعی معطوف به تغییرات گردند؟ آیا تاکسیها بخشی از فضای زندگی اند که در آن مقاومت علیه اشکال متصلب زندگی شکل میگیرند یا آنکه تاکسیها را باید به عنوان مکانی برای تقویت و تثبیت اراده اقویا در نظر گرفت؟ گفتمان زندگی روزمره در این فضا چگونه شکل می گیرد؟ و...
امروزه هزاران تاکسی در شهرها حرکت میکنند، و در موقعیتهای پرترافیکی چون شهر تهران زمان قابل توجهی از زندگی شهروندان را به خود اختصاص میدهند. تاکسیها پنجرههای متحرک رو به شهرند. زشتیها و زیبائیهای شهر از تیررس ناظران در تاکسی پنهان نمیماند.
فرصت تعامل نزدیک بین مسافرین با یکدیگر و مسافرین با راننده موقعیت ویژگیای به فضای تاکسی داده است. (یکی از دانشجویانم گوشزد کرد که چنین فضائی که چند نفر غریبه دوش تا دوش هم در یک تاکسی بنشینند میتواند مختص جوامعی چون ایران باشد)در هرصورت، تاکسی فضای بیاهمیتی نیست، گردش اطلاعات و اخبار مهمترین رخداد در این فضاست. خصوصا جامعهای که اخبار در آن به شکل شایعهگون منتشر میشود تاکسیها نقش مهمی در گسترش شدید شایعات دارند. در جامعهای که اخبار و گزارشات صرفا توسط یک رسانه و به یک شکل عرضه میشود، شایعه هائی که در تاکسی گسترش مییابند میتواند مقاومتی علیه اخبار رسمی در نظر گرفته شود. این شایعات غالب اوقات سلطه بی بدیل اخبار رسانهای را در اشکالی گسترده به چالش میکشند و نظم ایدئولوژیکی خبر را هرچند به طور موقت مختل میسازند.
قدرت در فضای تاکسی غالب اوقات در اختیار راننده است، فرد راننده، همه چیز دانی فرض میشود که از هردری سخنی میگوید و غالبا در نقش کارشناسی سیاسی و آگاه اجتماعی ظاهر میشود. راننده تاکسی چونان پرسهزن قرن نوزدهمی بودلر و بنیامین شهرها را میکاود و به همه جا سرک میکشد با این تفاوت که گردش راننده در شهر هدفمند و اغلب برای کسب درآمد است اما این امر مانع کسب موقعیت راهنما در شهر برای او نمیشود. راننده تاکسی، تاریخ زنده شهر و کتاب راهنمای شهری است. او از همه پیچ و خمهای شهر، قوانین جدید و مصوبات شهری خبر دارد و به طور جد آنان را پی میگیرد. درک سیاسی او به دلیل پی گیری اخبار و حوادث از طریق رادیوهای تاکسی بالاست. تحولات ریز و درشت شهر از چشمان او پنهان نمیماند.
بعد دیگر قدرت راننده درون تاکسی، اعمال سلطه از طریق موسیقی است. راننده اجازه دارد هر موسیقی را که دلش خواست در ماشین بگذارد وبدین ترتیب فضای درونی تاکسی را بدست خود گیرد. البته ممکن است بسیاری از مسافرین درگیر بحث با راننده یا طرفین خود نشوند و تا انتها در افکار خود غوطه ور باشند اما جز از طریق تخیل و نظاره در شهر مفر دیگری نمییابند.
تاکسی ها هم قلمرو عمومی و هم خصوصیاند. تاکسی در ایران فضای عمومی است که هویت خود را با تعارض و مخالفت شکل دادهاست چراکه صرفا وسیلهای برای حمل و نقل نیست بلکه مکانی برای تجلی هویتها، احیاء خاطرات و شکل گیری گفتمانهای مقاومت است. فراموش نباید کرد زمانی که موسیقی پاپ در هرشکلش در ایران ممنوع بود این تاکسیها از معدود فضای همگانی بودند که صدای موسیقی پاپ را حفظ کردند و اجازه دادند در دهههای بعدی علاقه به چنین موسیقی گسترش یابد. هم تاکسی وسیلهای مربوط به عامه مردم است(در برابر نخبگان) و هم موسیقی پاپ، موسیقی عامه پسند در برابر موسیقی نخبه پسند در نظر گرفته میشود.
عباس کاظمی
http://kazemia.persianblog.ir
منبع : مطالب ارسال شده
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران توماج صالحی امام خمینی سریلانکا حجاب دولت پاکستان کارگران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی
کنکور هواشناسی سیل تهران اینترنت زنان شهرداری تهران پلیس سلامت فراجا قتل قوه قضاییه
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو دلار بازار خودرو بانک مرکزی قیمت سکه ارز ایران خودرو سایپا بورس
تلویزیون سحر دولتشاهی سینمای ایران سریال مهران مدیری ترانه علیدوستی کتاب تئاتر شعر سینما رادیو
کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل غزه آمریکا رژیم صهیونیستی فلسطین روسیه جنگ غزه چین اوکراین اتحادیه اروپا طوفان الاقصی ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس تراکتور بارسلونا رئال مادرید والیبال
هوش مصنوعی همراه اول ناسا مریخ اپل فیلترینگ فناوری تبلیغات ایلان ماسک سامسونگ
سلامت روان فرونشست زمین استرس داروخانه پیری سرکه سیب دوش گرفتن