یکشنبه, ۳۰ تیر, ۱۳۹۸ / 21 July, 2019
مجله ویستا

چای بخورید، لاغر شوید


چای بخورید، لاغر شوید
مصرف چای می‌تواند به لاغر ماندن افراد كمك كند. در این پژوهش، محققان به مدت پنج سال بر روی كودكان مطالعه كرده‌اند.
تركیب پلی‌فنول موجود در چای می‌تواند به افراد چاق كمك كند كه با افزایش وزن خود مقابله كنند. این محققان ثابت كردند نوشیدن چای به افراد چاق كمك می‌كند كه وزن از دست بدهند.
گفتنی است كه چینی‌ها از مدت‌ها پیش به رابطه مستقیم بین مصرف چای و كاهش وزن پی برده بودند اما نتایج این پژوهش اخیر دانشمندان تایید كرد كه تداوم مصرف چای اولانگ باعث متابولیسم یا همان سوخت و ساز چربی‌ها شده و در نتیجه در كنترل چاقی موثر است.
● ۵ كیلو وزن كم كنید
زنان جوانی كه حامل ژن سرطان سینه هستند می‌توانند با لاغر شدن، احتمال بیماری را در خود كاهش دهند. كاهش وزن معادل پنج كیلوگرم در سنین بین ۱۸ و ۳۰ سالگی، احتمال سرطان سینه را تا ۶۵ درصد كاهش می‌دهد اما افزایش همین میزان به وزن بدن بر احتمال ابتلای زنان به سرطان سینه پیش از چهل سالگی می‌افزاید. این اولین مطالعه‌ای است كه رابطه بین افزایش وزن، پیش از دوران یائسگی و سرطان نشان می‌دهد. پیش از این ارتباط بین افزایش وزن پس از یائسگی و افزایش احتمال سرطان سینه در زنان مشخص شده بود. كاهش وزن در دوره جوانی، اثر حفاظت‌بخش در برابر سرطان سینه دارد. لذا این تحقیق اهمیت حفظ وزن متعادل در تمام طول عمر برای زنانی كه به علل ژنتیكی در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند را نشان می‌دهد.
● ناگهانی وزن كم نكنید
سنگ صفرا یكی از بیماری‌های دستگاه گوارش است كه در زنان، افراد چاق و كسانی كه وزن خود را در عرض چند هفته به شدت كم می‌كنند شایع است. دكتر «دریانی» متخصص گوارش می‌گوید: سنگ‌های صفراوی در كسانی كه برای كاهش وزن خود عمل جراحی انجام می‌دهند یا وزن خود را در عرض چند هفته كم می‌كنند بسیار شایع است. همچنین احتمال ابتلا به این بیماری در زنانی كه از قرص‌های ضدحاملگی استفاده می‌كنند نیز وجود دارد. وی افزود: علائم سنگ كیسه صفرا به صورت درد در ناحیه راست شكم بروز می‌كند و در بعضی موارد از جمله در افراد دیابتی بدون هیچ علامتی به وجود می‌آید. دكتر دریانی در ادامه تصریح كرد: بیماران مبتلا به سنگ‌های صفراوی كوچك با دارو درمان می‌شوند و بیمارانی كه سنگ‌هایی بزرگ‌تر از ۵/۲ سانتی‌متر دارند یا كلسیم در كیسه صفرای آنها رسوب كلسیم شده است، تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند كه در این عمل كیسه صفرای بیمارانی كه دچار التهاب كیسه صفرا شده‌اند، برداشته می‌شود.
● بخوانید و عمل كنید، همین امروز...
دكتر «بهمن محمدی»، متخصص تغذیه و درمان چاقی و لاغری می‌گوید: به‌طور قطع بهترین ورزش برای لاغر شدن پیاده‌روی است. برای گرفتن نتیجه مناسب لازم است روزانه نیم الی یك ساعت به‌طور پیوسته و با سرعت متوسط پیاده‌روی كنیم. بهترین زمان پیاده‌روی پس از صرف صبحانه است. در صورتی كه امكان آن نباشد می‌توان عصرها به پیاده‌روی پرداخت. فراموش نكنید كه در زمان پیاده‌روی و تا دو ساعت پس از آن نباید به‌جز آب چیز دیگری خورده شود. وی می‌گوید: نوشیدن آب بسیار مفید است، نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز به كاهش وزن كمك می‌كند. دكتر محمدی توصیه می‌كند كه در جریان پیاده‌روی و پس از آن هرچه بیشتر آب بنوشیم.
در پاسخ به این پرسش كه چرا وقتی برای مدتی كوتاه (برای مثال یك یا دو روز) كمتر غذا می‌خوریم به سرعت دو، سه كیلو لاغر می‌شویم، اما به محض این‌كه غذای وعده بعد را زیاد می‌كنیم دوباره به سرعت به وزن سابق برمی‌گردیم. می‌گوید «زیرا شما در حقیقت لاغر نشده‌اید و چربی بدن‌تان كم نشده است بلكه به‌‌طور موقت قدری از آب بدن‌تان دفع شده كه با زیاد كردن وعده غذای بعدی آب از دست رفته دوباره به جای خود برگشته و وزن‌تان مجدد به حالت اول برمی‌گردد». دكتر در مورد پیاده‌روی هم نظریات جامعی دارد، او می‌گوید: پیاده‌روی بعد از صبحانه یا عصرانه بهترین حالت ممكن برای لاغر شدن است، وقتی ابتدا صبحانه یا عصرانه می‌خورید چربی‌های بدن آزاد می‌شوند و با انجام پیاده‌روی، این چربی‌ها بیشتر آزاد شده و می‌سوزند.
همچنین نوشیدن آب در جریان پیاده‌روی وپس از آن به دفع چربی‌ها و افزایش متابولیسم بدن كمك می‌كند. زمانی كه تا دو ساعت پس از پیاده‌روی چیزی به‌جز آب مصرف نشود، بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود چربی‌های بیشتری را می‌سوزاند، اگر غذا خورده شود، جذب بدن شده و كاهش وزن مختل می‌شود. وی اعتقاد دارد: پیش از پیاده‌روی، حتما باید چیزی بخورید تا مجبور نباشید پس از آن تا دو ساعت چیز دیگری به‌جز آب مصرف كنید.
اما اگر احساس ضعف و گرسنگی غالب شود از چای كمرنگ بدون مواد قندی، هویج، خیار، گوجه یا در نهایت سیب استفاده كنید. خوردن میوه تا دو ساعت پس از پیاده‌روی توصیه نمی‌شود، زیرا قند آن جذب می‌شود. نكته دیگر كه خیلی‌ها می‌پرسند این است كه آیا اشكالی دارد پس از پیاده‌روی بخوابیم؟ در پاسخ باید بگویم، متاسفانه خوابیدن پس از پیاده‌روی اثر مفید آن را كاهش می‌دهد، زیرا سوخت و ساز بدن كه در جریان پیاده‌روی افزایش یافته با خوابیدن كم می‌شود. پس بهتر است پس از پیاده‌روی نخوابید... عده‌ای دیگر می‌پرسند آیا می‌توان شب‌ها به پیاده‌روی رفت؟ در پاسخ به این عده باید بگویم، خیلی‌ها در شب پیاده‌روی می‌كنند، اما چندان مفید نیست. حتما پس از صبحانه یا عصرانه به پیاده‌روی بروید، اگر واقعا امكان آن برای‌تان وجود ندارد، شام را زودتر خورده و پس از آن به پیاده‌روی بروید و پس از شام چیز دیگری به‌جز آب میل نكنید.
منبع : مجله خانواده سبز
همچنین مشاهده کنید

 مرور روزنامه‌ها


 گزارش / تحلیل

 از میان خبرها

فروش آهن آلات ساختمانی با تضمین قیمت و کیفیت

سایت خبر ورزشیخبرگزاری مهرسایت عصرایرانسایت الفسایت شفقنا