پنجشنبه, ۲۴ خرداد, ۱۴۰۳ / 13 June, 2024
مجله ویستا


ماکارونی های رنگارنگ


ماکارونی های رنگارنگ
ماكارونی جزو غذاهای پركالری و در عین حال پرطرفدار است و كوچك و بزرگ و پیر و جوان این غذا را به شدت دوست دارند. اگرچه ماكارونی در دسته غذاهای غیرمغذی‌ جای نمی‌گیرد اما مانند همه غذاهای خوشمزه دیگر، باید در مصرف آن حد اعتدال را رعایت كرد. حتی می‌توان آن را بیش از پیش مغذی كرد و در تهیه سس آن انواع گوناگون مواد غذایی را به كار برد تا ارزش تغذیه‌ای آن چندین برابر شود. این بار در آشپزخانه سلامت قصد داریم پخت ماكارونی جدیدی را به شما آموزش دهیم:
۱) اولین نكته‌ای كه در تهیه ماكارونی باید بدانید، آن است كه ماكارونی را هنگام آبكش كردن، كمی بیشتر روی حرارت بگذارید تا مجبور نباشید آن را برای دم كردن دوباره روی حرارت قرار دهید، زیرا این كار موجب نرم شدن زیاد ماكارونی‌ها می‌شود و جذب كربوهیدارت‌هایی كه در آن وجود دارد، سریع‌تر می‌شود و نهایتا با افزایش قند خون و ترشح انسولین، افت قند و گرسنگی مجدد را برای شما به همراه خواهد داشت و به دنبال گرسنگی، خوردن مجدد غذا و نهایتا اضافه وزن و چاقی، شما را گرفتار خواهد كرد. به همین دلیل به دیابتی‌ها توصیه می‌شود، به جای غذاهای له شده و بسیار نرم، از غذاهای ترد و سفت‌تر استفاده كنند.
۲) اغلب خانواده‌ها برای تهیه سس ماكارونی از گوشت قرمز استفاده می‌كنند. توصیه ما این است كه به جای گوشت قرمز از سینه مرغ استفاده كنید. می‌توانید گوشت مرغ را به صورت تكه‌های بسیار ریز درآورده و در كمی روغن مایع تفت دهید یا آنها را بپزید و مانند گوشت قرمز چرخ كنید.
۳) در مایه ماكارونی از انواع سبزیجات نظیر هویج، كلم بروكلی، قارچ و فلفل دلمه‌ای استفاده كنید، اما این سبزی‌ها را در مراحل آخر پخت مایه ماكارونی به آن اضافه كنید و كمی حرارت دهید تا مواد مغذی آن از بین نرود. به علاوه هنگام خرد كردن، سبزی‌ها را خیلی ریز خرد نكنید و نیز مدت طولانی در معرض هوای آزاد قرار ندهید؛ زیرا این كارها موجب از بین رفتن مواد مغذی حساسی می‌شود كه در این سبزی‌ها وجود دارد؛ خصوصا ویتامین‌ها.
۴) به جای رب می‌توانید از گوجه فرنگی رنده شده و زعفران استفاده كنید تا ارزش غذایی ماكارونی چندین برابر شود.
۵) هنگام تهیه مایه ماكارونی می‌توانید از روغن مایع و از همه بهتر روغن زیتون استفاده كنید.
۶) این غذا اگر بعد از آبكش كردن به روشی كه قبلا گفته شد، سرو شود، هم برای دم كردن احتیاج به روغن اضافی ندارد، هم بعد از آبكش كردن، روغنی ته ظرف ریخته نمی‌شود كه ته دیگ آن نسوزد، یعنی غذای شما اصلا ته دیگی نخواهد داشت و این موضوع به كاهش مصرف روغن در غذایتان كمك می‌كند. فقط كمی روغن برای تفت دادن موادی كه در تهیه مایه ماكارونی نیاز است، به مصرف می‌رسد كه می‌توان برای این منظور از روغن زیتون بودار یا بی‌بو استفاده كرد.‌
۱) در كنار ماكارونی، سعی كنید از ماست كم‌چرب و از دوغ كم چرب و بدون گاز نیز به عنوان نوشیدنی استفاده كنید؛ زیرا این كار به تكمیل وعده غذایی شما در دریافت همه گروه‌های غذایی كمك می‌كند و در هضم پروتئین و كربوهیدرات‌های موجود نیز موثر است.
۲) ماكارونی غذایی مناسب برای آشتی دادن بچه‌های بد غذا یا مواد غذایی است كه از خوردنشان دوری می‌كنند. برخی از بچه‌ها تخم‌مرغ، انواع سبزی‌ها نظیر فلفل سبز، هویج و حتی قارچ را دوست ندارند. شما می‌توانید با به كار بردن این مواد غذایی در ماكارونی، ذائقه آنها را خوردن هر غذایی عادت دهید. به علاوه توصیه ما به شما این است كه از ماكارونی‌هایی استفاده كنید كه شكل خاصی دارند؛ زیرا استفاده از آنها بچه‌ها را تشویق می‌كند تا همه غذایشان را بدون آنكه بهانه بگیرند، بخورند.
۳) برای تهیه ته دیگ‌ این غذا نیز توصیه ما این است كه برای افزایش ارزش غذایی از مخلوط حلقه‌های سیب‌زمینی، هویج و كدو به جای نان استفاده كنید، البته با كمی روغن مایع یا روغن زیتون.
منبع : روزنامه سلامت