جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مراقب رد خود در اینترنت باشید


مراقب رد خود در اینترنت باشید
فاصله زیادی بین مصرف‌کنندگان اینترنت و حریم خصوصی آنلاین‌شان وجود دارد. مشاهدات گوناگون نشان می‌دهد که دغدغه بزرگ کاربران اینترنت، حفظ امنیت و حریم خصوصی‌شان است. اما هنگامی‌که چگونگی حفظ اطلاعات شخصی به میان می‌آید ‌ این فاصله بیش‌تر می‌شود.
گزارش اخیر دانشگاه پنسیلوانیا و مرکز تحقیقات ساموئلسون در دانشگاه برکلی ایالت کالیفرنیا این نگرانی را این گونه بر آورد می‌کند، وقتی کاربران با عبارت privacy policy (سیاست محرمانگی) برخورد می‌کنند این گونه گمان می‌کنند که وب سایت مورد نظر از بسیاری از فعالیت‌ها نمی‌تواند پشتیبانی کند. این دسته از کاربری‌ها عمدتا جزو بازرگانی الکترونیکی (e- commerce) به حساب می‌آید.
مثلا کاربران آنلاین با مشاهده عبارت privacy policy به این نتیجه محض می‌رسند که در آن سایت نمی‌توانند هیچ کدام از اطلاعات شخصی‌شان را با سایت‌ها یا شرکت‌های دیگر به اشتراک بگذارند.
اما در عمل privacy policy هیچ کدام از اینها نیست و در عوض جزییات مربوط به چگونگی ذخیره‌سازی، جمع آوری و به اشتراک‌گذاری را به کاربران توضیح می‌دهد، البته در این مساله که آیا کاربران پس از مطالعه موارد نوشته شده در privacy policy به حقوق خود آگاهی پیدا می‌کنند یا خیر هنوز توافق نظر وجود ندارد.
عده زیادی از کاربران به غلط بر این عقیده‌اند که راهکارهای حفظ حریم خصوصی سایت‌های مختلف، کاربران را از ایجاد پروفایل مربوط به فعالیت‌های یک نفر، که این امر در بین بازاریاب‌های آنلاین رایج است، باز می‌دارد.
کاربران باید به این درک برسند که هر کلیک و حرکت آنها در دنیای آنلاین یک ردپای الکترونیکی از آنها بر جای می‌گذارد که می‌تواند جمع‌آوری، ذخیره، گردآوری، شمارش و دنبال شود و در نتیجه فهرست دقیقی از فعالیت‌ها، علایق و الگوی رفتاری آنها ثبت گردد. این پروسه با عنوان «مسیریابی رفتاری» (Behavioral Tracking) شناخته می‌شود.
مسیریابی رفتاری کاربران بیش از هر چیزی در داده‌هایی به نام کوکی‌ها (Cookies) ثبت می‌شود، کوکی‌ها فایل‌های اطلاعاتی کوچکی هستند که در کامپیوتر کاربران ذخیره می‌شوند و توسط خود سایت و آگهی‌دهندگان به ثبت می‌رسد.
کوکی‌ها چیز جدیدی نیستند و معمولا کاربری آنلاین را آسان‌تر می‌کنند. برای مثال، کوکی‌ها رمز عبور و برخی از اطلاعات شخصی کاربر در اینترنت را ذخیره می‌کنند، در نتیجه دیگر لازم نیست کاربران آن اطلاعات را دوباره وارد کنند.
تمام مرورگرهای اینترنتی مثل اینترنت اکسپلورر یا فایرفاکس ابزاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که به آنها اجازه می‌دهد کوکی‌ها را به شیوه‌های گوناگون مدیریت کنند. مثلا می‌توان از ورود و ثبت کوکی‌هایی که به شبکه‌های تبلیغاتی اجازه می‌دهند الگوی رفتاری کاربران را در سایت‌های مختلف مسیریابی و ثبت ‌کنند جلوگیری کرد.
به یاد داشته باشید که تغییر ناآگاهانه تنظیمات مرورگرتان می‌تواند زیان‌آور باشد و کوکی‌های مفید را همراه کوکی‌های مسیریاب قربانی کند.
اما مدیریت کوکی‌ها به تنهایی نمی‌تواند جلوی مسیریابی آنلاین را بگیرد. بعضی از کوکی‌ها ظاهرا نفوذناپذیر هستند و تلاش برای محو کردن آنها فایده‌ای ندارد. برخی از مدل‌های تجاری جدید از تمام کوکی‌ها عبور می‌کنند و اطلاعات مربوط به کلیک کاربران را به طور مستقیم از ارایه کنندگان سرویس‌های اینترنت دریافت می‌دارند.
در حالی که کل صنعت فناوری به سوی مسیریابی الگوی رفتاری آنلاین کاربران پیش می‌رود و پروفایل‌های مخصوص این امر با اطلاعات تمام و کمال ساخته می‌شود، اما ساختار حفظ محرمانگی منافع کاربران به طرز اسف‌باری ضعیف است.
کاربران باید حق انتخاب داشته باشند و به آنها اجازه داده شود که روی اطلاعات شخصی خود نظارت داشته و از حقوق خود دفاع کنند.
در ماه نوامبر کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده در نشستی دو روزه به بحث درباره مساله مسیریابی رفتاری آنلاین پرداخت.
نمایندگان این صنعت امیدوار بودند که از هرگونه دخالت و نظارت دولتی در رفتار آنلاین کاربران جلوگیری شود. ایشان همچنین برای بالا بردن آگاهی و اطلاعات کاربران، برنامه‌هایی را عنوان کردند.
کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده قابلیتی را با عنوان «فهرست عدم پیگیری» ایجاد کرده که بسیار شبیه به سرویس «فهرست رد تماس» عمل می‌کند، با این تفاوت که فهرست عدم پیگیری، مشخصات و اسامی‌کاربران را ثبت نخواهد کرد.
فهرست عدم پیگیری با کوکی‌های مفید و کاربردی که فعالیت‌های کاربران را در اینترنت سهولت می‌بخشد تداخلی ندارد، اما از طرفی آگهی‌دهندگان را از تبلیغات آنلاین باز نمی‌دارد. از طرفی این فهرست به کاربران امکان می‌دهد در مورد میزان محرمانگی آنلاین‌شان آگاه باشند و خود سطح آن را تعیین کنند.
ترجمه : ترنم محمودی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید