دوشنبه, ۱۳ آذر, ۱۴۰۲ / 4 December, 2023
مجله ویستا
قبل و بعد - BEFORE AND AFTER
سال تولید : ۱۹۹۶
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : سوزان هافمن و باربت شرودر
کارگردان : شرودر
فیلمنامهنویس : تد تالی، برمبنای کتابی نوشتهٔ رُزلن براون
فیلمبردار : لوچانو توولی
آهنگساز(موسیقی متن) : هوارد شور
هنرپیشگان : مریل استریپ، لیام نیسن، ادوارد فورلانگ، جولیا ولدون، آلفرد مولینا، دانیل وون بارگن و جان هرد
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۸ دقیقه
̎کارولین رایان̎ (استریپ)، پزشک اطفال منطقهای روستائی در ماساچوستس با مجسمهسازی به نام ̎بن̎ (نیسن)، ازدواج کرده است. اگرچه زندگی آندو یک زندگی زناشوئی ایدهال نیست ولی خود را خوشبخت تلقی میکنند تا اینکه یک روز صبح، پلیس به آنان خبر میدهد که پسرشان، ̎جیکوب̎ (فورلانگ) آخرین فردی بوده که همراه دختر نوجوانی که شب قبل به قتل رسیده، دیده شده است. ̎جیکوب̎ نیز ناپدید شده و پدر و مادر، دیوانهوار به دنبالش میگردند. وقتی هم پیدایش میشود معلوم است که دربارهٔ حوادث شب قبل واقعیت را نمیگوید. در حالیکه ̎کارولین̎ میخواهد از واقعیت باخبر شود، ̎بن̎ میخواهد به هر ترتیب که شده از ̎جیکوب̎ دفاع کند و به همین منظور وکیلی گرانقیمت (مولینا) را استخدام میکند، شواهد و مدارک را از بین میبرد و ̎جیکوب̎ را تشویق میکند تا فریبکارانه رفتار کند. رویکردهای متضاد ̎کارولین̎ و ̎بن̎ به مشکلات قضائی پسرشان، آشوبی در زندگی زناشوئیشان بهپا میکند که به رغم فاش شدن واقعیت در آخرین لحظه، احتمالاً برای همیشه به زندگی آنان لطمه زده است...
● ملودرامی سست و بیمایه، که تخت بودن فیلمنامهاش،کسالتبار است. نیسن که پس از فهرست شیندلر (استیون اسپیلبرگ، ۱۹۹۳) فرصت مییابد تا در نقشی غیرقهرمانانه ظاهر شود، از این آزمون سربلند بیرون نمیآید. اما استریپ در نقش کلیشهای خود ـ مثل همیشه ـ پذیرفتنی جلوه میکند. با این همه بازی فورلانگ آنقدر بد است که تماشاگر آرزو میکند ایکاش بچهٔ شیرین فیلم نابودگر ۲ (جیمز کامرون، ۱۹۹۱) هرگز بزرگ نمیشد. تنها شخصیت نسبتاً پرداختشدهٔ فیلم، دختر کوچک خانوداه، ولدون و راوی فیلم است که حس همدلی را برمیانگیزد.
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : سوزان هافمن و باربت شرودر
کارگردان : شرودر
فیلمنامهنویس : تد تالی، برمبنای کتابی نوشتهٔ رُزلن براون
فیلمبردار : لوچانو توولی
آهنگساز(موسیقی متن) : هوارد شور
هنرپیشگان : مریل استریپ، لیام نیسن، ادوارد فورلانگ، جولیا ولدون، آلفرد مولینا، دانیل وون بارگن و جان هرد
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۸ دقیقه
̎کارولین رایان̎ (استریپ)، پزشک اطفال منطقهای روستائی در ماساچوستس با مجسمهسازی به نام ̎بن̎ (نیسن)، ازدواج کرده است. اگرچه زندگی آندو یک زندگی زناشوئی ایدهال نیست ولی خود را خوشبخت تلقی میکنند تا اینکه یک روز صبح، پلیس به آنان خبر میدهد که پسرشان، ̎جیکوب̎ (فورلانگ) آخرین فردی بوده که همراه دختر نوجوانی که شب قبل به قتل رسیده، دیده شده است. ̎جیکوب̎ نیز ناپدید شده و پدر و مادر، دیوانهوار به دنبالش میگردند. وقتی هم پیدایش میشود معلوم است که دربارهٔ حوادث شب قبل واقعیت را نمیگوید. در حالیکه ̎کارولین̎ میخواهد از واقعیت باخبر شود، ̎بن̎ میخواهد به هر ترتیب که شده از ̎جیکوب̎ دفاع کند و به همین منظور وکیلی گرانقیمت (مولینا) را استخدام میکند، شواهد و مدارک را از بین میبرد و ̎جیکوب̎ را تشویق میکند تا فریبکارانه رفتار کند. رویکردهای متضاد ̎کارولین̎ و ̎بن̎ به مشکلات قضائی پسرشان، آشوبی در زندگی زناشوئیشان بهپا میکند که به رغم فاش شدن واقعیت در آخرین لحظه، احتمالاً برای همیشه به زندگی آنان لطمه زده است...
● ملودرامی سست و بیمایه، که تخت بودن فیلمنامهاش،کسالتبار است. نیسن که پس از فهرست شیندلر (استیون اسپیلبرگ، ۱۹۹۳) فرصت مییابد تا در نقشی غیرقهرمانانه ظاهر شود، از این آزمون سربلند بیرون نمیآید. اما استریپ در نقش کلیشهای خود ـ مثل همیشه ـ پذیرفتنی جلوه میکند. با این همه بازی فورلانگ آنقدر بد است که تماشاگر آرزو میکند ایکاش بچهٔ شیرین فیلم نابودگر ۲ (جیمز کامرون، ۱۹۹۱) هرگز بزرگ نمیشد. تنها شخصیت نسبتاً پرداختشدهٔ فیلم، دختر کوچک خانوداه، ولدون و راوی فیلم است که حس همدلی را برمیانگیزد.
همچنین مشاهده کنید