پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کلام امام حسین (ع)به یک رهگذر


کلام امام حسین (ع)به یک رهگذر
((ان هـؤلا اخـافـونـی وهـذه كـتب اهل الكوفه وهم قاتلی , فاذا فعلوا ذلك ولم یدعواللّه محرما الا انتهكوه بعث اللّه الیهم من یقتلهم حتی یكونوا اذل من فرام الامهٔ )). ((ریـاشـی )) از مـردی كـه نـامـش را ذكر نكرده , نقل می كند كه آن شخص می گویدبعداز انجام مـناسك حج , از همسفرانم جدا شده وبه تنهایی راه می رفتم كه خیمه هایی نظرم را جلب كرد, به طـرف خـیـمـه هـا رفتم تا به خیمه كوچكی رسیدم واز صاحب خیمه سؤال كردم , گفتند خیمه حسین (ع)است جلو خیمه حضرت را دیدم كه نشسته ومشغول خواندن نامه ها می باشد.
این شخص از اینكه در چنین زمانی حضرت را در چنین مكانی مشاهده می كند, تعجب كرده است , زیـرا تـصـور مـی كرد كه امام (ع) باید الان در مكه معظمه پاسخگوی مسائل دینی مردم باشد, لذا سؤال می كند. ((بابی انت وامی ! ما انزلك فی هذه الا رض القفرا التی لیس فیها ریف ولا منعهٔ )). ((پـدر ومـادرم فـدای شـما باد! چه باعث شده كه به این سرزمین آمده ای كه نه آب وعلفی برای حیوانات است ونه سنگری كه خودرا حفظ كنید))؟
امام (ع) در پاسخ فرمود: ((هؤلا اخافونی وهذه كتب اهل الكوفهٔ وهم قاتلی )). ((ایـنـان مرا ترساندند واین هم نامه های مردم كوفه است وهمینها مرا خواهندكشت , اما وقتی مرا كـشـتند وهیچ حرمت الهی نماند مگر آنكه آن را شكستند, خداوندمتعال شخصی را بر آنان مسلط می كند تا آنان را بكشد واز كهنه حیض هم پست ترخواهند شد))[۱] . مـحـقـق مـتتبع ((شیخ فضل علی قزوینی ((قدس سره )) می فرماید: ((در بعضی ازنسخ به جای كـلـمه اخافونی , ((اخوتی )) آمده وظاهرا این صحیح می باشد واین ملاقات در ((ذات عرق )) واقع شده است ))[۲] .
● تحقق پیشگویی سید الشهدا (ع)
یـكـی از موارد تحقق پیشگویی امام (ع) تسلط ((حجاج بن یوسف ثقفی ))است كه خباثت وقساوت قلب او شهره آفاق است تا جائی كه ((عمر بن عبدالعزیز)) می گوید: ((لـو ان الامـم تـخـابـثـت یـومـا فـاخـرجـت كـل امـهٔ خـبـیـثـهـا ثـم اخـرجـنـا الـحجاج بن یوسف لغلبناهم ))[۳] . اگر بنا شود كه روزی از هر جمعیتی , خبیث آن معرفی شود وما هم حجاج رابیاوریم , بر همه آنان غالب می شویم )). امیرالمؤمنین (ع) هم در خطبه ۱۱۵ نهج البلاغه اشاره به آمدن حجاج می كند,آنجا كه می فرماید: ((امـا واللّه ! لـیـسـلـطن علیكم غلام ثقیف الذیال المیال , یاكل خضرتكم ویذیب شح متك م , ایه ابا وزحهٔ )).
((بـه خدا قسم ! مردی از قبیله ثقیف بر شما مسلط می شود كه در راه رفتن , ازروی تكبر لباسهای خـودرا بـه زمـین می كشد, اموالتان را نابود می كند وپیه شمارا آب می كند, بیاور آنچه داری ای ابا وزحه ))!. ((سـید رضی رحمه اللّه )) می فرماید: ((وزحه به معنای جعل وسوسك است كه بدینوسیله حضرت خواسته حجاج را تحقیر نماید)). ((ابن ابی الحدید)) می گوید: ((وزحه , به معنای خنفسا را از ادبا نشنیده ام ودركتابی هم ندیده ام ونمی دانم كه سید رضی این را از كجا نقل كرده است )). آنـگاه ابن ابی الحدید در علت این تعبیر, وجوهی را ذكر كرده كه یك وجه آن این است كه : ((روزی حـجاج , خنفسایی را دید كه به سجاده نمازش نزدیك میشود, سه مرتبه این حیوان را طرد كرد, اما بـاز بـر می گشت تا اینكه آن را گرفت ودردستش فشارداد ودر اثر همین , دست حجاج ورم كرد وبـاعـث مـرگش شد كه گفتند همچنان كه خداوند نمرودرا به وسیله پشه ای به هلاكت رساند, حجاج را هم به وسیله خنفسایی به جهنم واصل كرد))[۴] .
● جنایات حجاج
((حـجـاج )) مدت بیست سال از طرف ((عبدالملك بن مروان )) حاكم علی الاطلاق عراق بود در این مدت , تعداد زیادی از شیعیان امیرالمؤمنین (ع) وعلویون را به شهادت رساند ((سعید بن جبیر, یـحیی بن ام طویل , كمیل بن زیاد نخعی , قنبر غلام امیرالمؤمنین (ع) همه به دست این ملعون به شـهـادت رسـیـدنـد جو اختناق وتبلیغات علیه امیرالمؤمنین (ع) به جایی رسید كه اگر به كسی نسبت كفر وزندقه می دادندخوشحالتر می شد تا اینكه نسبت دوستی علی (ع) بدهند. ((مـسعودی )) نقل می كند : ((حجاج )), در مدت بیست سال حكومتش , ۱۲۰ هزارنفررا با شكنجه كشت وهنگام مرگش , پنجاه هزار مرد وسی هزار زن در زندان اوگرفتار بودند, آن هم زندانی كه سـقـف نـداشت واز سرما وگرما محفوظ نبودند حتی آب آشامیدنی زندانیان , مخلوط به خاكستر بود))[۵] . در جمعه آخر عمرش هم وقتی كه به نماز جمعه می رفت , صدای ضجه وناله ای به گوشش رسید, سـؤال كرد این صداها از كجاست ؟!
گفتند: صدای زندانیان است كه از سرما وگرما شكایت دارند گـفت : ((اخسؤا فیها ولا تكلمون )) عمرش به جمعه دیگر وفا نكرد ودر سیزدهم رمضان سنه ۹۴, جان به مالك دوزخ سپرد[۶] .
پی‌نوشتها:
۱) البدایهٔ والنهایهٔ , ۸/۱۶۹ مقتل الحسین , مقرم ۲۰۴.
۲) الامام الحسین واصحابه ۱/۱۶۱.
۳) الرد علی المتعصب العنید, ابن جوزی , ۷۸.
۴) ابن ابی الحدید, ۷/۲۷۹.
۵) التنبیه والاشراف , ص ۲۷۴.
۶) سفینه , ((حجج )).
منبع : بلاغ


همچنین مشاهده کنید