چهارشنبه, ۱۳ مهر, ۱۴۰۱ / 5 October, 2022
مجله ویستا

رژیم؛گرفتن یا نگرفتن


رژیم؛گرفتن یا نگرفتن
با توجه به متنوع بودن انواع چاقی ها و عوامل تاثیرگذار، روش های متعدد و مختلفی جهت درمان این مشكل جهانشمول وجود دارد كه مواردی از آن عبارتند از:
الف جراحی:
۱ روش های مختلف جراحی شامل جراحی معده (گاستریك بای پس و گاستروپلاستی یا قرار دادن بالن در معده یا حلقه گذاشتن در آن).
۲ بستن آرواره ها و سیم بندی آنها.
۳ برداشتن قسمتی از روده یا بای پس كردن
۴ لیپوساكشن یا مكیدن چربی ها از نواحی انباشتگی
۵ جراحی پلاستیك و برداشتن و خارج كردن بافت
ب داروهای لاغری:
تركیبات متعددی وجود دارند كه به عنوان داروهای لاغری، عرضه می شوند و عموماً در اثر آنها چند سطح قابل ذكر است:
۱ - داروهای كاهش دهنده اشتها
۲ داروهای افزایش دهنده سوخت و ساز بدن
۳ داروهای ملین و افزایش دهنده سرعت عبور غذا از دستگاه گوارش
۴ داروهای افزایش دهنده ادرار (مدر)
۵ داروهای كاهش دهنده میزان جذب چربی ها.
۶ داروهای تركیبی با عملكرد متفاوت
ج انواع مختلف رژیم های لاغری:
این رژیم های غذایی، رژیم های گوناگون از صفركالری تا پركالری و از تك خوری و رژیم های جادویی و غیرمعمول تا رژیم های تلفیقی و متنوع بدون اصلاح و تغییر رفتار یا توأم با تغییرات رفتاری را شامل می شوند؛ گرچه همه موارد ذكر شده، یك هدف دارند: كاهش وزن و دست یابی به تناسب اندام. ولی در كاربرد هركدام از روش های ذكر شده باید تمام جوانب كار سنجیده شده و محاسن و مضرات آنها، در نظر گرفته شود و همیشه باید این موضوع را در نظر داشت كه تناسب اندام از رویا تا واقعیت فاصله زیادی دارد كه هزینه های مالی و جانی زیادی را به افراد ناآگاه، عجول و ناآشنا به ترفندهای تجاری وارد می كند، از این رو به بررسی بدترین و بهترین روش های كاش وزن خواهیم پرداخت.
قبل از آغاز سلسله مطالبی در توجیه موارد یادشده از شما می خواهیم كه به سؤال زیر پاسخ دهید و در پایان مجدداً به سؤال مورد اشاره مراجعه و دیدگاه جدیدتان را بررسی كنید: از دیدگاه شما یك رژیم غذایی یا روش لاغری چه ویژگی هایی را باید داشته باشد كه مورد قبول شما واقع شود و به استفاده از آن علاقه مند باشید؟
●رژیم صفركالری و عوارض احتمالی آن
با حذف مواد مغذی انرژی زا از منوی غذایی روزانه، كاهش وزن معادل ۳۸۰ گرم در وزن خانم ها و ۴۵۰ گرم در وزن آقایان اتفاق می افتد. رژیم های صفركالری در كشور ما به صورت آب درمانی مرسوم بوده و گروههایی از افراد تحت تاثیر گفته دیگران و یا به علت عجول بودن در به دست آوردن وزن دلخواه، سلامتی و زندگی خود را در استفاده بلندمدت از چنین روش های غیرعلمی به مخاطره می اندازند. البته ممكن است افراد نادری باشند كه به دلیل شرایط جسمانی خاص از این مهلكه جان سالم به در برده و حتی ادعای دست یابی به سلامتی بیشتری را داشته باشند. ولی از نظر منابع علمی حتی رژیم های صفركالری كه دربردارنده آب و تمام مواد معدنی یا ویتامینهای مختلف باشند (در شرایط بیمارستانی) به عنوان یك رژیم ناقص و غیركافی در تامین نیاز روزانه بدن به پروتئین و اسیدهای چرب ضروری به شمار می آیند، چرا كه بدن هر انسانی به شكل روزانه به حداقل مقدار معینی پروتئین جهت اعمال حیاتی خود نیازمند است كه به علت عدم تامین چنین نیازی از طریق غذا بدن برای ادامه زندگی مقدار پروتئین مورد نیاز را از عضلات بدن برداشته و ادامه استفاده طولانی مدت رژیم های صفركالری منجر به كمبود و كاهش پروتئین های بدن می شود و تغییراتی را نیز در بافت عضله قلب و عملكرد آن ایجاد می كند كه از طریق الكتروكاردیوگرافی (ECG) كاملاً مشخص و معلوم می شود.
از طرف دیگر عدم دریافت انرژی، به دلیل استفاده از چنین رژیمی باعث می شود كه بدن جهت تولید انرژی از منابع چربی ذخیره خود استفاده نكند و به همین علت انباشتگی اسیدهای چرب آزاد و ملكول های كتونی در جریان خون افراد وارد می شود، افزایش مقدار سطح كتون در خون، دفع اسید اوریك ایجاد شده از طریق كلیه ها را مهار كرده و موجب افزایش و انباشتگی اسید اوریك و افزایش احتمال بروز نقرس را فراهم می كند. علاوه بر خطر بروز التهابات ناشی از رسوب كریستالهای تولید شده از اسید اوریك در مفاصل مختلف بدن از جمله شست پا، اختلالات در سیستم گردش خون، بی حالی، سرگیجه، تهوع ، ریزش مو، یبوست، چسبندگی روده ها و در مواردی مرگ و میر از عوارض پیروی كردن از این روش كاهش وزن است؛ به خصوص اگر رژیم های صفركالری خارج از بیمارستان و دور از كنترل تیم پزشكی و توام با عدم تامین انواع ویتامینها و مواد معدنی صورت گیرد، احتمال بروز خطرات و صدمات بسیار چشمگیر خواهد بود كه در برخی موارد برگشت ناپذیر است.
لازم به یادآوری است كه تحقیقات وسیع و پژوهشهای دقیقی كه در رابطه با این رژیم غذایی به عمل آمده مشخص كرده است كه منافع دستیابی به كاهش وزن از این طریق خیلی كمتر از زیانهای متنوع و گسترده آن است؛ لذا چنین برنامه ای مناسب كاهش وزن برای توده مردم نیست و نباید خودسرانه و حساب نشده از این روش برای دست یابی به كاهش سریع وزن استفاده كرد.
صدف كوه كن- دكتر ضیاءالدین مظهری
* رئیس انجمن تغذیه ایران
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید





سایت رکناسایت عصرایرانروزنامه آرمان ملیسایت دیدبان ایرانخبرگزاری برناسایت رویداد 24سایت تابناکسایت اقتصاد 24سایت تاپ نازسایت فرارو