یکشنبه, ۱۸ آذر, ۱۴۰۳ / 8 December, 2024
مجله ویستا
جایگاه و اهمیت شب قدر
چنانکه درک شب قدر، کاری است مشکل، بیان جایگاه و «قدر» شب قدر عملی است دشوار که تنها راهیافتگان به آن شب عزیز میتوانند واقعیت و حقیقت آن را بیان دارند; چراکه قرآن به پیامبر خدا فرمود: «وما ادراک مالیلهٔ القدر» ; «و تو چه دانی شب قدر چیست؟»
در وصف آن همین بس که «خیر من الف شهر» ; «از هزار ماه برتر است» و مسائلی بر قدر و منزلت این شب افزوده است، از جمله:
۱ ) نزول قرآن:
نزول جامعترین، کاملترین و ماندگارترین کتاب الهی برعظمت و منزلتشب قدر افزوده است . قرآن خود میگوید: «شهر رمضان الذی انزل فیه القران» (۱) ; «ماه [مبارک] رمضان ماهی است که در آن قرآن نازل شده است .» اما در چه شبی از شبهای آن ماه، قرآن نازل شده است؟ آیه دیگر بیان میکند که «انا انزلناه فی لیلهٔ مبارکهٔ» (۲) ; «به راستی، آن [قرآن] را در شبی پربرکت نازل کردیم .» و این شب مبارک را در سوره قدر مشخص فرموده که «انا انزلناه فی لیلهٔ القدر» (۳) ; «به حقیقت ما آن [قرآن] را در شب قدر فرود آوردیم .» پس باید گفت نزول قرآن در چنین شبی بر عظمت آن میافزاید . این نکته را هم اضافه کنیم که این نزول، نزول دفعی استبر قلب رسول گرامی اسلام، نه نزول تدریجی که آغاز آن با آغاز بعثتیعنی بیست و هفتم رجب همراه است .
۲ ) تقدیر امور:
در نامگذاری شب قدر بیانهای مختلفی وارد شده است: برخی آن را به معنای شبی با عظمت و بزرگ «لیلهٔ العظمهٔ (۴) » گرفتهاند ; چراکه قدر در قرآن به معنای منزلت و بزرگی خداوند آمده، در آیهای میخوانیم: «ماقدروا الله حق قدره» (۵) ; «قدر ندانستند [و نشناختند] خدا را آنگونه که حق عظمت او بود .»
«قدر» به معنای تقدیر و اندازهگیری و تنظیم است . این معنی را هم لغت تایید میکند و هم قرآن و روایات . راغب اصفهانی میگوید: «لیلهٔ القدر ای لیلهٔ قیضها لامور مخصوصهٔ (۶) ; شب قدر یعنی شبی که [خداوند] برای [تنظیم و تعیین] امور مخصوصی آن را آماده [و مقرر] نموده است .» و قرآن کریم میفرماید: در آن شب «یفرق کل امر حکیم» (۷) ; «هرکاری بر طبق حکمت [خداوند] جدا [و تعیین و تنظیم] میگردد .»
و امام صادق علیه السلام فرمود: «التقدیر فی لیلهٔ القدر تسعهٔ عشر، والابرام فی لیلهٔ احدی و عشرین والامضاء فی لیلهٔ ثلاث و عشرین (۸) ; تقدیر امور [و سرنوشتها] در شب قدر، یعنی شب نوزدهم، تحکیم آن در شب بیست و یکم، و امضا [یآن] در شب بیست و سوم [صورت میگیرد] .» و امام هشتم علیه السلام فرمود: «... یقدر فیها ما یکون فی السنهٔ من خیر او شر او مضرهٔ او منفعهٔ او رزق او اجل و لذلک سمیت لیلهٔ القدر (۹) ; در آن شب [قدر آنچه که در سال واقع میشود، تقدیر و اندازهگیری میشود، از نیکی و بدی و زیان و سود و روزی و مرگ . به همین جهت نیز شب قدر [شب اندازه گیری] نامیده شده است .»
و طبق روایات فراوانی (۱۰) سرنوشت افراد برای سال بعد، مانند: رزق و روزی، مرگ و میرها، خوشی و ناخوشیها، حج رفتن و حوادث دیگر زندگی، براساس استعدادها و لیاقتها، رقم میخورد، و این تقدیر حکیمانه هم، در انسان هیچ گونه «اجبار» و «سلب اختیاری» به وجود نمیآورد . میتوان بین تمام اقوال این گونه جمع کرد که در این شب با عظمت و بزرگ، با فرود ملائکه آسمانی، تقدیرات یک سال مشخص و بر قلب حجت زمان علیه السلام عرضه میشود .
۳ ) سند امامت:
شب قدر بزرگترین سند امامت و تداوم آن در طول زمان است . در روایات فراوانی، وجود شب قدر را در هر زمان دلیل لزوم امامت و بقای آن دانستهاند، لذا سوره قدر به منزله شناسنامه اهل بیت علیهم السلام شمرده شده است که به برخی روایات اشاره میشود:
از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: علی علیه السلام زیاد میفرمود: هیچگاه تیمی و عدوی [ابوبکر و عمر] خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله جمع نشدند مگر آنکه آن حضرت [سوره] «انا انزلناه ...» را با خشوع و گریه میخواند، سپس آن دو عرض میکردند چقدر رقتشما نسبتبه این سوره شدید است . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرمود: به جهت آنچه چشمم دیده و دلم فهمیده است و به جهت آنچه دل این شخص [یعنی علی علیه السلام] پس از من خواهد دید . آن دو میگفتند: مگر شما چه دیدهای و او چه میبیند؟
فرمود: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای آن دو نوشت «تنزل الملائکهٔ والروح فیها باذن ربهم من کل امر» ; «ملائکه و روح در آن شب با اذن پروردگارشان برای (تقدیر) هر کاری نازل میشوند .» آنگاه میفرمود: آیا بعد از «کل امر; تمام امرها» که خداوند میفرماید، چیزی باقی خواهد ماند؟ میگفتند: نه . سپس حضرت میفرمود: آیا میدانید آن کسی که هر امری بر او نازل میشود کیست؟ میگفتند: تو هستی ای رسول خدا! آنگاه میفرمود: بله [ولی] آیا شب قدر بعد از من هم ادامه دارد؟ میگفتند: بله . میفرمود: آیا [در شبهای قدر] بعد از من هم آن امر نازل میشود؟ میگفتند: بله . سپس میفرمود: بر چه کسی؟ میگفتند: نمیدانیم . سپس آن حضرت از سر من [علی] میگرفت (و دست را روی سر من قرار میداد) و میفرمود: اگر نمیدانید بدانید، آن شخص پس از من این مرد است .
فرمود: پس آن گاه آن دو نفر همیشه اینگونه بودند که شب قدر را بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به سبب هراسی که بر دل آن دو میافتاد، میشناختند . (۱۱) »
و در جای دیگر علی علیه السلام فرمود: «به حقیقتشب قدر در هر سال وجود دارد و امر سال در آن شب نازل میشود و به راستی برای آن امر صاحبان امری است . عرضه شد آنان چه کسانی هستند؟ فرمود: «انا و احد عشر من صلبی ائمهٔ محدثون (۱۲) ; من و یازده [امام] از نسل من که [همه] امامانی محدث میباشند [که ملائکه را نمیبینند ولی صدای آنها را میشنوند] .»
و در برخی روایات آمده که خود ولایت علی علیه السلامو ائمه علیهم السلامجزء تقدیرات آن شب است (۱۳) و دستور دادهاند که با مخالفان برای اثبات امامت و بقای آن و زنده بودن مهدی علیه السلام به شب قدر استدلال کنید . (۱۴) آری، بقای شب قدر دلیل محکمی استبر بقای امامت و بقای امامت اقتضا میکند حیات و زنده بودن مهدی علیه السلام را و حیات مهدی علیه السلام نشانه حیات مذهب پیشتاز و همیشه در صحنه تشیع است . لذا اسلام اصیل و قرآن تا ابد زنده است .
از اینجا روشن شد که شب قدر، یعنی شب ولایت و امامت (۱۵) و معنای روایاتی که شب قدر را به فاطمه زهرا علیها السلامتفسیر نموده (۱۶) است، روشن شد که حقیقتشب قدر امامت و ولایت است و حقیقت ولایت و امامت زهرای مرضیه علیها السلام است .
۴ ) بخشش گناهان:
یکی دیگر از ویژگیهای شب قدر بخشش گناهان و عفو عاصیان و مجرمان است، لذا باید تلاش نمود تا این فیض عظمای الهی شامل حال انسان شود . وای به حال انسانی که در شب قدر مورد غفران الهی قرار نگیرد; چنان که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرمود: «من ادرک لیلهٔ القدر فلم یغفر له فابعده الله (۱۷) ; کسی که شب قدر را درک کند، پس بخشیده نشود [و مورد حمتبیپایان الهی واقع نشود] پس خدا او را [از رحمتخویش] دور میسازد .»
و در جای دیگر فرمود: «من حرمها فقد حرم الخیر کله ولایحرم خیرها الا محروم (۱۸) ; هرکس که از فیض شب قدر محروم گردد، از تمام خیرات محروم [و بینصیب] شده است و محروم نمیماند از [برکات و] خیرات شب قدر، مگر کسی که [با اعمال خویش] خود را محروم نموده باشد .»
لذا باید تلاش مضاعف نمود تا غفران الهی در این شب بخشش گناهان شامل حال انسان گردد .
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرمود: «من قام لیلهٔ القدر ایمانا واحتسابا، غفر له ما تقدم من ذنبه (۱۹) ; کسی که در شب قدر به پاخیزد [و آن شب را] از روی ایمان و محاسبه [و اخلاصبیدار باشد،] گناهان گذشتهاش بخشوده میشود .»
در بحارالانوار در ذیل این روایت اضافه شده: «من صلی لیلهٔالقدر ایمانا واحتسابا غفرالله ماتقدم من ذنبه (۲۰) ; هرکس در شبقدر، از روی ایمان و محاسبه [و اخلاص] نماز گذارد، خداوند گناهان گذشته او را میبخشد .»
رضا ساعی شاهی
پینوشت:
۱) بقره/۱۸۵ .
۲) دخان/۳ .
۳) قدر/۱ .
۴) تفسیر نوین، محمد تقی شریعتی، ص۲۷۵; مجمع البیان، ابوعلی طبرسی، ج۱، ص۵۱۸ .
۵) حج/۷۴ .
۶) المفردات فی غریب القرآن، دفتر نشر الکتاب، ص ۳۹۵ .
۷) دخان/۴ .
۸) وسائل الشیعه، حر عاملی، داراحیاء التراث، ج۷، ص۲۵۹; تفسیر نور الثقلین، ج۵، ص۶۲۷; البرهان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۴۸۷ .
۹) عیون اخبارالرضا، ج۲، ص ۱۱۶ .
۱۰) ر . ک: تفسیر نورالثقلین، ج۵، ص۶۳۱; البرهان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص ۴۸۶; بحار الانوار، ج۹۴، ص۱۴۱ - ۱۸ .
۱۱) اصول کافی، محمد بن یعقوب کلینی، ترجمه سید جواد مصطفوی، تهران، کتابفروشی اسلامیه، ج۱، ص ۳۶۳ - ۳۶۴ .
۱۲) اثباهٔ الهداهٔ، شیخ حر عاملی، قم مطبعهٔ العلمیهٔ، ج۲، ص ۲۵۶; بحارالانوار (همان)، ج ۹۴، ص۱۵، ح۲۶ .
۱۳) همان، ص۱۸ .
۱۴) اصول کافی (همان)، ج۱، ص ۳۵۳ - ۳۶۲ - ۳۶۴، روایت ۶ .
۱۵) مبلغان عزیز توجه داشته باشند که یکی از شبهای قدر را حتما به صحبت و سخنرانی در مورد امام زمان علیه السلام اختصاص دهند که هم تناسب دارد و هم لازم است و هم عنایاتی را به دنبال دارد .
۱۶) تفسیر فرات کوفی، مؤسسه نشر، ص۵۸۱ .
۱۷) بحارالانوار (همان)، ج۹۴، ص۸۰، ح۴۷ .
۱۸) کنز العمال، علی متقی هندی، بیروت، مؤسسه الرساله، ج۸، ص۵۳۴، ح۲۸ . ۲۴ .
۱۹) وسائل الشیعه، ج۱۰، ص۳۵۸، ح۱۳۶۰۱ .
۲۰) بحارالانوار، ج۹۳، ص۳۶۶، ح۴۲ .
پینوشت:
۱) بقره/۱۸۵ .
۲) دخان/۳ .
۳) قدر/۱ .
۴) تفسیر نوین، محمد تقی شریعتی، ص۲۷۵; مجمع البیان، ابوعلی طبرسی، ج۱، ص۵۱۸ .
۵) حج/۷۴ .
۶) المفردات فی غریب القرآن، دفتر نشر الکتاب، ص ۳۹۵ .
۷) دخان/۴ .
۸) وسائل الشیعه، حر عاملی، داراحیاء التراث، ج۷، ص۲۵۹; تفسیر نور الثقلین، ج۵، ص۶۲۷; البرهان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۴۸۷ .
۹) عیون اخبارالرضا، ج۲، ص ۱۱۶ .
۱۰) ر . ک: تفسیر نورالثقلین، ج۵، ص۶۳۱; البرهان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص ۴۸۶; بحار الانوار، ج۹۴، ص۱۴۱ - ۱۸ .
۱۱) اصول کافی، محمد بن یعقوب کلینی، ترجمه سید جواد مصطفوی، تهران، کتابفروشی اسلامیه، ج۱، ص ۳۶۳ - ۳۶۴ .
۱۲) اثباهٔ الهداهٔ، شیخ حر عاملی، قم مطبعهٔ العلمیهٔ، ج۲، ص ۲۵۶; بحارالانوار (همان)، ج ۹۴، ص۱۵، ح۲۶ .
۱۳) همان، ص۱۸ .
۱۴) اصول کافی (همان)، ج۱، ص ۳۵۳ - ۳۶۲ - ۳۶۴، روایت ۶ .
۱۵) مبلغان عزیز توجه داشته باشند که یکی از شبهای قدر را حتما به صحبت و سخنرانی در مورد امام زمان علیه السلام اختصاص دهند که هم تناسب دارد و هم لازم است و هم عنایاتی را به دنبال دارد .
۱۶) تفسیر فرات کوفی، مؤسسه نشر، ص۵۸۱ .
۱۷) بحارالانوار (همان)، ج۹۴، ص۸۰، ح۴۷ .
۱۸) کنز العمال، علی متقی هندی، بیروت، مؤسسه الرساله، ج۸، ص۵۳۴، ح۲۸ . ۲۴ .
۱۹) وسائل الشیعه، ج۱۰، ص۳۵۸، ح۱۳۶۰۱ .
۲۰) بحارالانوار، ج۹۳، ص۳۶۶، ح۴۲ .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست