پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تجارت الکترونیک با کارتهای اعتباری


تجارت الکترونیک با کارتهای اعتباری
سالانه مبلغ ۱۲۰ میلیاردریال بابت چاپ مجدد اسکناسهای فرسوده هزینه می شود و روزانه حدود۵۰۰ هزار ساعت از وقت مردم صرف پرداخت قبوض در بانکها می شود و وقت بسیاری جهت مراجعه به بانکها و دریافت وجه تلف می گردد.مردم ما عادت به زندگی اعتباری و اینکه خرید و پرداخت قبوض خود را در منزل و از طریق کامپیوتر و اینترنت انجام دهند ندارند حتی برخی از مردم به این قابلیت کارتهای اعتباری که می توان بدون داشتن پول نقد به مراکز خرید مراجعه نمود، آگاهی ندارند در صورتی که با استفاده از کارتهای اعتباری می توان با حل مشکل همراه داشتن پول نقد، سفرهای غیرضروری جهت دریافت وجه نقد از بانک را حذف و با دریافت رمز اینترنتی به راحتی از منزل نسبت به خرید و پرداخت قبوض اقدام نمود و یا با مراجعه به شبکه گسترده فروشگاههای دارندگان دستگاه کارتخوان و یا با استفاده از دستگاههای کارتخوان سایر بانکها به راحتی خرید نمود.
●تجارت الکترونیک چیست؟
تجارت الکترونیک انقلاب صنعتی سده بیست و یکم نامیده می شود که با پیدایش اینترنت در سده بیستم به سرعت روبه پیشرفت و گسترش است. در تجارت الکترونیک، اطلاعات، فرآورده ها و خدمات به کمک شبکه های کامپیوتری خرید وفروش می شوند. این خرید وفروش می تواند عمده یا خرده، کالاهای فیزیکی یا غیرفیزیکی، مانند کتاب یا نرم افزار، ارائه سرویس های گوناگون به خریداران، مانند مشاوره های پزشکی یا حقوقی و دیگر موارد بازرگانی مانند مناقصه ها و مزایده ها و یا خرید وفروش اطلاعات باشد.
به طور کلی می توان تراکنش های مالی، بازرگانی، اطلاعاتی و خدماتی میان مؤسسات، خریداران و جوامع مجازی را در قالب تجارت الکترونیک گنجاند.
●کارت اعتباری چیست؟
به طور کلی کارت اعتباری ابزاری است که درمبادلات و معاملات روزانه جایگزین پول نقد گردیده و به دارنده آن امکان می دهد که با ارائه کارت به مراکز خرید کالا و خدمات طرف قرارداد و همچنین شعب بانکها و یا دستگاههای پرداخت اتوماتیک، بازپرداخت وجوه و تسویه هزینه های مربوط به خریدهای انجام شده را به بانک و یا مؤسسات اعتباری محول کند، یا پول نقد دریافت نماید همچنین با داشتن رمز اینترنتی در منزل نسبت به پرداخت قبوض و خرید اینترنتی کالاهای مورد نیاز اقدام نماید.
اولین سیستم بانکی ارائه کننده کارت اعتباری در سال ۱۹۵۹ و از سوی Bank Of America در کالیفرنیا معرفی شد و Bank Americard نام داشت. این سیستم تنها در همان ایالت کار می کرد اما در سال ۱۹۹۶ درایالتهای دیگر نیز راه اندازی شد و شکل سراسری به خود گرفت. در سال ۱۹۷۶ این سیستم بانکی به VISA تغییر نام یافت و درحال حاضر در ایالات متحده به عنوان بزرگترین قطب تجاری جهان حدود ۴۳ درصد از مبادلات مالی از طریق کارتهای اعتباری صورت می پذیرد و در سایر کشورهای اقتصادی بزرگ نیز به جز پرداخت هزینه های جزیی روزمره و معاملات غیرقانونی مانند خریدوفروش اسلحه، موادمخدر، الکل و ... (چون هنگامی که فرد با پول کاغذی خرید می نماید طرف معامله معمولاً درباب هویت وی سؤالی نمی نماید) از طریق پول الکترونیکی و کارتهای اعتباری پرداخت می گردد زیرا ضمن سهولت در پرداخت، ضرر و زیان در این مکانیزم پرداخت، کاهش می یابد و بانک مزبور بدون اینکه ارتباطی با معامله داشته باشد، پول الکترونیکی و اعتبار دارنده کارت را تأیید می نماید به همین دلیل دارندگان کارتهای اعتباری در این کشورها می کوشند تا با خوش حسابی و به دست آوردن شرایط مورد نظر بانک صادرکننده کارت، اعتبار کارت خود را افزایش دهند به همین دلیل افرادی که دارای کارتهای اعتباری نقره ای و طلایی می باشند (که دارای اعتبار بالاتری هستند) درمبادلات تجاری، هنگام اقامت در هتلها و ... از احترام ویژه ای برخوردارند و درمقابل افرادی که با پول کاغذی خرید می نمایند افرادی مشکوک محسوب می شوند و حتی مسؤولین دولتی در صورتی که خریدهای عمده ای را از طریق پول کاغذی انجام دهند به پولشویی و جرایم اقتصادی متهم می گردند.
با استفاده از کارتهای اعتباری مسافران می توانند در کلیه کشورهای عضو شبکه بانک مزبور همچون شهروندان مقیم کشور مقصد (به پول رایج آن کشور) از طریق دستگاههای کارتخوان نسبت به پرداخت هزینه های خرید و اقامت اقدام و از دستگاههای خودپرداز پول برداشت نمایند.
●ویژگی های تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک برتری های بسیاری نسبت به بازرگانی دستی و سنتی دارد. در ذیل چند ویژگی از تجارت الکترونیک بیان می گردد:
۱- انجام فرآیندهای بازرگانی به کمک تکنولوژی پیشرفته مخابرات وکامپیوتر.
۲- خرید وفروش کالا میان مؤسسات بازرگانی با شبکه های رایانه ای.
۳- روش های نوین مدیریت و تبادل اطلاعات بازرگانی.
۴- دریافت کاتالوگ الکترونیکی بدون نیاز به هزینه های گزاف چاپ و تبلیغات.
۵ - بازرگانی بدون کاغذ.
۶ - خدمات بانکی اینترنتی
۷ - خدمات بیمه ای اینترنتی.
۸ - سرمایه گذاری روی خط On line))
۹ - خرده فروشی روی خط On line))
۱۰- جهانی کردن بازرگانی و برداشتن مرزها.
۱۱- دسترسی آسان به هرگونه اطلاعات بازرگانی.
۱۲- برقراری ارتباط سریع با خریداران و فروشندگان
۱۳ - از میان رفتن فاصله جغرافیایی میان خریدار و فروشنده.
۱۴- افزایش سرعت و کاستن از اتلاف زمان.
۱۵- صرفه جویی ۲۰ تا ۷۵ درصدی در هزینه کارهای بازرگانی.
۱۶ - امکان گزینش بهترین ها برای مصرف کننده.
۱۷ - افزایش فروش برای تولیدکننده و توزیع کننده.
۱۸ - عدم وجود محدودیت زمانی و دسترسی شبانه روزی به منابع.
۱۹ - تخفیف های الکترونیکی برای خریداران معتبر هر سایت.
۲۰ - امکان نظرسنجی لحظه ای برای مشاهده مصرف کنندگان.
و در یک جمله از بین بردن دغدغه ها و اتلاف وقتهای رایج برای انجام اکثر معاملات.
●هشدار برای دارندگان کارت اعتباری
دارندگان کارتهای اعتباری می بایست مواردی را جهت جلوگیری از سوء استفاده از کارت اعتباری رعایت نمایند به عنوان مثال:
۱- از نگهداری کارت به همراه رمز خودداری نموده و پس از دریافت و به خاطر سپردن شماره رمز نسبت به امحای آن اقدام نمایند.
۲- در صورتی که در هنگام دریافت رمز، پاکت مخصوص آن باز شده باشد از دریافت آن خودداری نموده و جهت دریافت مجدد رمز اقدام فرمایند.
۳- درصورتی که رمز اینترنتی دریافت نموده اند به این نکته توجه داشته باشند که دانستن شماره کارت و رمز اینترنتی به منزله قابلیت استفاده از کارت می باشد بنابراین در حفظ و نگهداری رمز خودکوشا باشند.
۴- جهت جلوگیری از امکان بروز اختلال در کارت، از قراردادن آن در کنار سایر کارتهای مغناطیسی و در مجاورت میدان مغناطیسی (مانند آهن ربا، موبایل و ...) خودداری نمایند.
مهدی رضایی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید