چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اولین لژیونر اتومبیلرانی ایران/رقیب ایرانی گاز می دهد


این سه نفر پس از جام جهانی هم در اروپا ماندند و حتی دایی به تیم بالاتر یعنی بایرن نقل مكان كرد. اما مسئله پیوستن ورزشكاران ایرانی به رقابت های بزرگ خارجی در ورزشی كه تیم ملی ندارد و اساساً از نظر ساختاری هم دچار مشكلات فراوانی است، بسیار جالب توجه خواهد بود. در حالی كه هنوز در بسیاری از رشته های پرطرفدار در ایران ورزشكار شاغل در خارج یا به قول معروف «لژیونر» نداریم، حضور اولین لژیونر ورزش اتومبیلرانی در ایران تامل برانگیز است. محمدعلی مرندیان گرچه در میان علاقه مندان و دست اندركاران ورزش اتومبیلرانی مشهور و صاحب اعتبار است اما به دلیل تبلیغات بسیار ضعیف در این رشته، از شهرت عمومی چندان بهره ای نبرده است. با این حال او قرار است به عنوان اولین ورزشكار در این رشته پرطرفدار به اروپا و آمریكا سفر كند و پس از گذراندن دوره های مخصوص، رقابت جانانه ای با ستاره های بزرگ دنیا داشته باشد.


• اولین روزها
«اتومبیلرانی را از سال ۱۳۶۹ آغاز كردم، كمی بعد از افتتاح پیست اتومبیلرانی آزادی. بعد از آنكه این پیست به همت مسئولان فدراسیون آن زمان به خصوص حسین خداپرست آماده شد، مسابقات هم نظم و ترتیب بهتری پیدا كرد. در طول این ۱۴ سال در انواع مسابقات مثل سرعت، رالی، كارتینگ و حتی موتورسواری شركت كردم و مقام های زیادی به دست آوردم.» محمدعلی مرندیان در سال ۱۳۸۲ برای نخستین بار در مسابقات رالی به میدان رفت و در اولین مسابقه توانست بهترین زمان ها را به دست آورد، اما در آخرین مرحله مسابقه بود كه دچار نقص فنی شد و از جدول كنار رفت. با این حال ركوردهای او آن قدر خوب بود كه جایزه ویژه ای دریافت كرد. پس از او رانندگان اهل ارمنستان و بعد سایر شركت كنندگان داخلی بودند كه با اختلاف نسبتاً زیادی تایم زدند.
او پس از آن به تیم سایپا پیوست و در چند مسابقه رالی مقام اول را كسب كرد. «در تیم سایپا همه مسابقات را برنده شدم، اما متاسفانه مسئولان تیم به تعهداتشان عمل نكردند و من هنوز پس از گذشت یك سال از آنها طلبكارم. با آنكه حتی مدیرعامل سایپا هم دستور پرداخت داده اما هنوز كارم به جایی نرسیده است.»
اوایل سال ۸۳ علاقه مندان به اتومبیلرانی محمدعلی مرندیان را در یك موقعیت جدید مشاهده كردند. او به همراه سعید اعرابیان دیگر راننده مطرح این ورزش یك تیم حرفه ای با مزدا تشكیل دادند و با مشخصات كاملاً جدیدی پا به مسابقه گذاشتند.
«برای اولین بار بود كه با امضای قرارداد قرص و محكم وارد مسابقات شدیم. روش ما در تیم مزدا الگوی دیگر راننده های ایرانی شد، به طوری كه حالا بیشتر راننده ها با تیم های شركت كننده قرارداد می بندند. پیش از این دغدغه همه راننده ها این بود كه یك ماشین مناسب برای راندن پیدا كنند از دستمزد هم خبری نبود.»
• امضا شد
درست در بحبوحه تنظیم قرارداد با مزدا یك پیشنهاد جالب هم رسید. شركت شل به انگیزه حضور در مسابقات اتومبیلرانی ایران از مرندیان دعوت كرد تا با تشكیل و تجهیز یك تیم كامل شرایط را برای حضور اولین تیم خارجی آماده كند. اما راننده ایرانی بررسی این قرارداد را به وقت دیگری موكول كرد. بالاخره در شهریور ماه امسال پیگیری شخصی واینینگر مدیر خاورمیانه كمپانی شل نتیجه داد و اولین قرارداد خارجی برای یك راننده ایرانی بسته شد.
محمدعلی مرندیان با پیشنهاد اغواكننده هشتاد هزار یورویی شل موافقت كرد و قرار شد تیم به زودی آماده شود.
اما پس از مدتی باز هم شكل جدیدی در قرارداد آن هم در دبی به امضا رسید كه بر مبنای آن قرار شد محمدعلی مرندیان برای یك دوره تمرینی و آموزشی راهی انگلستان، آمریكا و ژاپن شود و پس از گذراندن مراحل تمرینی در مسابقات خارجی به میدان برود. «بعد از اینكه قرارداد بسته شد احساس كردم كه فدراسیون اتومبیلرانی به جای حمایت سعی دارد مانع شود. فكر می كنم در تشكیلاتی كه بودجه ای ندارد این راننده ها هستند كه سرمایه های معنوی فدراسیون محسوب می شوند. این روش برخورد درست نیست.»
مرندیان این روزها بیش از سابق ورزش می كند. «در برنامه روزانه ام روزی ۴ ساعت ورزش گنجانده شده. باید ۸ ماه در آمریكا و ۳ ماه در ژاپن دوره ببینم و بعد كچ اصلی تشخیص می دهد كه به درد مسابقات رالی می خورم یا مسابقات سالن كار (Saloon Car).»
او از فاش كردن دستمزد ماهانه اش طفره نمی رود و خیلی شفاف می گوید: «قرار است ماهی ۹۰۰۰ یورو دستمزد بگیرم، ضمن اینكه هزینه مسكن هم به عهده كمپانی شل است.»
هر چند كه رقم قرارداد مرندیان به نسبت دستمزد افسانه ای رانندگان فرمول یك قابل توجه نیست اما به هر حال این افتخار نصیب او شده كه اولین راننده ای است كه از ایران پا به مسابقات معتبر جهانی می گذارد.
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید