پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


یادگیری مؤثرمعرفی یادگیری مؤثر


یادگیری مؤثرمعرفی یادگیری مؤثر
● چرا یادگیری اهمیت دارد؟
مردم بعد از ترك مدرسه، دانشگاه یا آموزش حرفه‌ای، یادگیری را بیش‌تر اوقات به شیوه‌ی سازمان نیافته و غیر رسمی یاد می‌گیرند. آن‌ها می‌گویند كه مقدار زیادی از یادگیری را درطول زندگی خود فرا می‌گیرند بدون این‌كه لزوما قادر باشند كه آن‌چه را می‌خواهند یاد بگیرند یا آن‌چه را یادگرفته اند، شناسایی كنند. نگامی‌كه متخصصان و مدیران درباره‌ی یادگیری از روی تجربه صحبت می‌كنند. غالبا به‌ندرت فرایندی كه به‌دقت سازمان‌دهی شده، به‌درستی بررسی و كاملا درك شده را توصیف می‌كنند. این بدان معنی است كه آن‌ها به‌عنوان مدیر و متخصص، تشویق و ترغیب نشده‌اند كه یادگیری را به‌صورت یك فعالیت مدیریتی یا تخصصی عادی كه البته انتظار سازمان‌دهی و بررسی كار خود را داشتند به‌شمار آورند.با این‌همه با توجه به این كه محیط‌های كاری اطراف ما دگرگون می‌شود، نیاز به یادگیری مؤثر و كارآمد و سریع افزایش می‌یابد. آن‌چه كه ما در پنج سال پیش برای انجام درست كاری یاد گرفته‌ایم به‌ویژه در زمینه‌های متأثر از فن‌آوری ممكن است دیگر در دسترس یا مناسب نباشد. مشاغل نسبتا مطمئن درطول زندگی كه دست‌كم برخی افراد از آن‌ها لذت می‌برند، احتمالا در دسترس نخواهند بود.
حتا با یك كارفرما، محتوی شغل ممكن است به‌طور قابل ملاحظه‌ای تغییر كرده باشد، مثلا مدیریت در بیمارستان‌ها برداشتن لایه‌ها در بسیاری از سازمان‌ها و یا تغییرات در دیدگاه‌ها درمورد مشتری.مدیران و متخصصان نیاز دارند كه دانش، مهارت‌ها و شناخت‌های مورد نیاز كارهایی را كه انجام می‌دهند به‌دست آورند. ولی برای انجام مؤثر این كار آن‌ها باید بیش از آن‌چه كه ازطریق تجربه و با اتكاء بر درك‌های جزیی به‌دست می‌آید (یا ازطریق تزریق اتفاقی یك كتاب یا یك دوره)، كار انجام دهند. همچنین آن‌ها نمی‌توانند بر یادگیری نیم یاد گرفته، تصادفی و شاید نامربوط متكی باشند. به آن‌ها باید كمك شود كه به‌طور مؤثرتری از انواع تجارب یاد بگیرند و این بدین معنی است كه باید به آن‌ها كمك شود كه چگونه یادگرفتن را یاد بگیرند.
● مزایای یادگیری
بیش‌تر مردم چیزی یا نمی‌گیرند مگر این‌كه انگیزه‌ای برای یادگیری، به‌ویژه در محیط كاری وجود داشته باشد. افراد مختلف به‌دنبال مزایای متفاوتند ازجمله:
▪ میل به افزایش توانایی در كار كنونی خود
▪ میل به رشد توانایی خود در زمینه‌های جدید مهارتی یا دانش
▪ میل به بهبود آینده شغلی خود
▪ میل به بهبود رضایت شغلی كه از كار خود به‌دست می‌آورند
▪ یك خواست كم‌تر فوری، برای به‌دست آوردن یا دانش‌های مرتبط با هریك از موارد فوق ازجمله مالی، روانی یا اجتماعی
منبع : سازمان‌ فرهنگی فرا


همچنین مشاهده کنید