پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
آلیور توییست - OLIVER TWIST
سال تولید : ۲۰۰۵
کشور تولیدکننده : جمهوری چک، انگلستان، فرانسه و ایتالیا
محصول : آلن سارد، رومن پولانسکی و روبر بنموسی
کارگردان : رومن پولانسکی
فیلمنامهنویس : رانلد هاروود، برمبنای رمانی نوشتهٔ چارلز دیکنز
فیلمبردار : پاول ادلمن
آهنگساز(موسیقی متن) : ریچل پورتمن
هنرپیشگان : بارنی کلارک، جرمی سوییفت، ایان مکنیس، ریچارد دردن، هری ایدن، بن کینگزلی و جیمی فورمن
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۰ دقیقه
در انگلیسِ دورانِ ملکه ویکتوریا، ̎آلیور توییست̎ (کلارک)، پسربچهٔ یتیمی است که وقتی معلوم میشود کسی برای نگهداری از او وجود ندارد، به کارگاه تنگ و تاریکی فرستاده میشود که ̎آقای بامبلِ̎ خسیس (سوییفت) ادارهاش میکند. وقتی ̎آلیور̎ به خود جرأت میدهد و یکبار، سوپ بیشتری میطلبد، به خاطر همین گستاخی، او را نزد مأمور کفن و دفنی میفرستند که با ̎آلیور̎ رفتار خوبی ندارد. ̎آلیور̎ که حالا زندگی در کوچه و خیابان را به رفتاری که با او میشود، ترجیح میدهد، فرار میکند و به لندن میرود و در آنجا با ̎ارتفول داجر̎ (ایدن)، جیببر جوان آشنا میشود. ̎آرتفول داجر̎ در دارودستهٔ دزدهای جوانی فعالیت دارد که ̎فاگین̎ (کینگزلی) ـ مغز متفکر بزهکاری که در عینِ خباثت، رفتاری پدرانه با بچهها دارد ـ رهبریشان میکند. در حالیکه ̎آلیور̎ به کمک ̎فاگین̎ و همپالکیهای نوجوانش، به گونهای، چهاردیواری برای زندگی برای خودش پیدا کرده، در عین حال به خاطر حضور تهدیدکنندهٔ اربابِ ̎فاگین̎، ̎بیل سایکس̎ (فورمن)، در ورطهٔ یک زندگی خطرناک فرو میغلتد.
● یک اقتباس درجهٔ یک و زیبا از اثر جاودانهٔ دیکنز، که با بازی پُر جزئیات و حیرتآور محلههای تاریک و مه گرفتهٔ ̎ایستلند̎ لندن قرن نوزدهم در خیابانهای پراگ (و البته دکورهای استودیوئی)، بهترین فضاسازی را نسبت به دیگر برداشتهای سینمائی رُمان ارائه میدهد، و با اینکه مثل اکثر اقتباسهای سینمائی از ادبیات کلاسیک ناگزیر شخصیتها، صحنهها یا داستانهائی فرعی را حذف یا خلاصه کرده، به شکل تحسینبرانگیزی به ̎روح رمان̎ وفادار است، و ضمناً با دقتها و خلاقیت سازندگانش نکتهها و لحظههای بدیعی از لایههای ناگفتهٔ داستان را بر پردهٔ سینما جان بخشیده است. پولانسکی (که خود کودکی دردناکی داشته و از این جهت آلیور توییستش جنبهٔ شخصی و خودسرگذشتنامهای هم دارد) با بهرهگیری از نورپردازی و فیلمبرداری دقیق و خیالانگیز، و طراحی درخشان صحنهها و لباس (به ترتیب کار آلن استارسکی و آنا شپارد)، و با فیلمنامهٔ قابل قبول هاروود، حکایت سفر مصیبتبار و زندگی پُررنج و بلای ̎آلیور̎ در جهنم کوچه پسکوچههای باریک و شلوغ و کثیف ̎اسپیتل هیلز̎ و خانههای چرک و غمزدهٔ ̎فاگین̎ و ̎سایکس̎ را با مهارت و ظرافتهای بسیار به تصویر کشیده است. موسیقی حزین و مالیخولیائی و همزمان دلگرمکننده و شورانگیز پورتمن نیز فاصلهٔ بین تلخیها و امیدهای شخصیتهای اصلی را به خوبی پوشش میدهد. کار بازیگران در نقشهائی کاریکاتوری و پیچیده ممتاز است و شخصیتهای کلاسیک خود را با ایدههائی نو اجرا کردهاند. اما شاید مهمترین دستاورد این ترجمهٔ قرن بیست و یکمی از دیکنز، خلق رابطهٔ یپیچده و احساسات مابین ̎فاگین̎ و ̎آلیور̎ باشد: کینگزلی با قیافهٔ ژولیدهٔ نزار و صدای لرزان و رفتار دمدمیمزاجش عالی است و ̎فاگین̎ او حقارت و خباثت همزمانی دارد که علاقهٔ ̎آلیور̎ را برمیانگیزد. تماشای مهر و نفرت کینگزلی و کلارک در صحنههائی مثل شبِ گذاشتن مرهم بر زخم بازوی ̎آلیور̎ و صحنهٔ معرکهٔ پایانی که ̎آلیور̎، ̎فاگین̎ عقل از دست داده را صبح روز اعدام در زندان ملاقات میکند، تکاندهنده است.
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران سریلانکا سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب حجاب مجلس شورای اسلامی پاکستان رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم مجلس ایران و پاکستان
فضای مجازی سیل کنکور شهرداری تهران تهران هواشناسی پلیس سلامت فراجا قتل وزارت بهداشت قوه قضاییه
خودرو قیمت خودرو تورم قیمت دلار قیمت طلا دلار بانک مرکزی ایران خودرو بازار خودرو سایپا بورس قیمت سکه
ترانه علیدوستی تلویزیون سریال کتاب سینمای ایران تئاتر سینما انقلاب اسلامی شعر
کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه فرهنگیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل آمریکا غزه فلسطین روسیه جنگ غزه چین طوفان الاقصی ترکیه عملیات وعده صادق اتحادیه اروپا
فوتبال استقلال پرسپولیس فوتسال باشگاه پرسپولیس بازی باشگاه استقلال تراکتور تیم ملی فوتسال ایران رئال مادرید بارسلونا لیگ برتر
هوش مصنوعی فیلترینگ تسلا تبلیغات ایلان ماسک همراه اول فناوری اپل ناسا
سلامت روان داروخانه دوش گرفتن یبوست