چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تماس‌ تلفنی‌ برای‌ درخواست‌ کمک‌


تماس‌ تلفنی‌ برای‌ درخواست‌ کمک‌
شما می‌توانید با تلفن‌ به‌ تعدادی‌ از مراكز، درخواست‌ كمك‌ كنید.
▪ خدمات‌ اورژانس‌: پلیس‌، مراكز آتش‌نشانی‌ یا مراكز آمبولانس‌؛ گروه‌های‌ نجات‌ معدن‌، كوهستان‌، غار و بیابان‌؛ نیروهای‌ حراست‌ ساحل‌ (گارد ساحلی‌)
▪ خدمات‌ شهری‌: گاز، برق‌ یا آب‌
▪ خدمات‌ سلامت‌: پزشكان‌، دندانپزشكان‌، پرستاران‌، ماماها تماس‌های‌ اورژانس‌ رایگان‌ هستند و از طریق‌ تمام‌ دستگاه‌های‌ تلفن‌ (مثل‌ تلفن‌های‌ اتومبیل‌ یا تلفن‌های‌ همراه‌) قابل‌ انجام‌ هستند. در جاده‌های‌ ماشین‌ رو، در هر چندكیلومتر یك‌ دستگاه‌ تلفن‌ اورژانس‌ وجود دارد؛ پیكان‌های‌ روی‌ تیرك‌های‌ نشانگر كه‌ بین‌ این‌ تلفن‌ها واقع‌ شده‌اند، جهت‌ نزدیك‌ترین‌ تلفن‌ را نشان‌ می‌دهند. برای‌ فراخوانی‌ كمك‌ از طریق‌ این‌ تلفن‌ها، تنها كافی‌ است‌ گوشی‌ را بردارید و شماره‌ تلفن‌ امداد را بگیرید؛ به‌ درخواست‌ شما پاسخ‌ داده‌ می‌شود. اگر برای‌ درخواست‌ كمك‌ از طریق‌ تلفن‌، مجبور به‌ ترك‌ مصدوم‌ هستید، قبلاً با انجام‌ عملیات‌ حیاتی‌، خطرهای‌ تهدیدكننده‌ را در مصدوم‌ به‌ حداقل‌ برسانید (به‌ « ارزیابی‌ اولیه‌ » مراجعه‌ كنید). تماس‌ خود را كوتاه‌ ولی‌ دقیق‌ انجام‌ دهید. اگر از شخص‌ دیگری‌ خواستید كه‌ این‌ تماس‌ را برقرار سازد، از او بخواهید كه‌ (پس‌ از انجام‌ تماس‌) برگردد و شما را از آمدن‌ نیروهای‌ امدادی‌، مطمئن‌ سازد.
● برقراری‌ تماس‌ تلفنی‌
وقتی‌ با تلفن‌ اورژانس‌ تماس‌ می‌گیرید، در مورد خدمات‌ موردنیاز شما سؤال‌ می‌شود و سپس‌ به‌ افسر كنترل‌ مربوطه‌ وصل‌ می‌شوید. اگر با چندین‌ مصدوم‌ مواجه‌ شده‌اید، آمبولانس‌ درخواست‌ كنید؛ مركز آمبولانس‌ به‌ سایر مراكز خدماتی‌ اطلاع‌ خواهد داد. اگر در مورد موقعیت‌ مكانی‌ خود مطمئن‌ نیستید، هراس‌ به‌ خود راه‌ ندهید. سعی‌ كنید از بومیان‌ و اطرافیان‌ موقعیت‌ جغرافیایی‌ محل‌ را جویا شوید. ممكن‌ است‌ از شما بخواهند كه‌ برای‌ «نشان‌ دادن‌ راه‌» خدمات‌ اورژانس‌، در كنار دستگاه‌ تلفن‌ بمانید. اگر می‌خواهید شخصی‌ را برای‌ انجام‌ این‌ كار روانه‌ كنید، مطمئن‌ شوید كه‌ وی‌ اهمیت‌ موضوع‌ را درك‌ كرده‌ است‌ و گزارش‌ ماجرا را به‌ شما خواهد رساند.
تماس‌ با مركز خدمات‌ اورژانس‌ سعی‌ كنید خونسردی‌ خود را حفظ‌ كنید تا بتوانید تمام‌ اطلاعات‌ موردنیاز مركز خدمات‌ اورژانس‌ را ارایه‌ كنید. تا زمانی‌ كه‌ افسر كنترل‌ بتواند خط‌ شما را ردیابی‌ كند، تلفن‌ را قطع‌ نكنید.
اطلاعاتی‌ كه باید در اختیار اورژانس‌ قرار دهید؟
- نام‌ خود را درست‌ بیان‌ كنید و ذكر كنید كه‌ به‌ اندازه‌ ظرفیت‌ خود به‌ عنوان‌ یك‌ ارایه‌كننده‌ كمك‌های‌ اولیه‌، مشغول‌ به‌ فعالیت‌ هستید. جزییات‌ زیر ضروری‌ هستند:
- شماره‌ تلفن خودتان
- محل‌ دقیق‌ حادثه
در صورت‌ امكان‌، نام‌ یا شماره‌ جاده‌ را بدهید. هرگونه‌ تقاطع‌ یا نشانه‌ دیگرا را ذكر كنید.
- نوع‌ و سنگینی‌ مورد اورژانس‌؛ به‌عنوان‌ مثال‌ «حادثه‌ رانندگی‌، دو ماشین‌، جاده‌ مسدود شده‌، ۳ نفر گیر افتاده‌اند».
- تعداد، جنس‌ و سن‌ تقریبی‌ مصدومان‌ و هر چیزی‌ كه‌ در مورد وضعیت‌ آنها می‌دانید؛ به‌عنوان‌ مثال‌ «مرد، پنجاه‌ و چند ساله‌، مشكوك‌ به‌ حمله‌ قلبی‌، ایست‌ قلبی‌».
- جزییات‌ هر نوع‌ خطر مثل‌ گاز، مواد سمی‌، صدمه‌ خطوط‌ نیرو یا وضع‌ آب‌ و هوا (مثلاً مه‌ یا جاده‌ یخ‌ زده‌).
منبع : انجمن درمانگران ایران


همچنین مشاهده کنید