پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

طغیان - Rebellion


طغیان - Rebellion
سال تولید : ۱۹۶۷
کشور تولیدکننده : ژاپن
محصول : تومویوکی تاناکا
کارگردان : ماساکی کوبایاشی
فیلمنامه‌نویس : شینوبو هاشیموتو، برمبنای رمانی نوشته یاسوهیکو تاکیگوچی
فیلمبردار : کازوئو یامادا
آهنگساز(موسیقی متن) : تورو تاکه‌میتسو
هنرپیشگان : توشیرو میفونه، تاکشی کاتو، یوکو تسوکاسا، تاتسویا ناکادائی، تاتسویوشی، ابارا، میچیکو اوتسوکا و تاتسوئو ماتسومورا.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۲۱ دقیقه.


قرن هجدهم. "ایچی" (تسوکاسا)، محبوبه و مادر پسر کوچک "جناب ماتسودایرا" (ماتسومورا) است. "ماتسودایرا" او را به‌دلیل اعتراض به اختیار محبوبه جدیدش از قصر حکومتی اخراج می‌کند. در این‌ "لیسابورو ساساهارا" (میفونه) دستور می‌گیرد که پسرش، "یوگورو" (کاتو)، را مجبور به ازدواج با "ایچی" کند. به‌زودی و برخلاف انتظار، "ایچی" عروس خوبی از آب در می‌آید و دختری برای "خانواده ساساهارا" به دنیا می‌آورد. پس از دو سال، پسر بزرگ "ماتسودایرا" می‌میرد و حالا تنها وارث او پسر "ایچی" می‌شود. بنابراین "ساساهارا" باید "ایچی" را، به‌عنوان مادر حاکم آینده، به قصر حکومتی باز گرداند. اما "ساساهارا" و پسرش، "یوگورو"، به جای تحویل "ایچی" و بعدتر قبول فرمان هاراکیری، تصمیم می‌گیرند جلوی ظلم "ماتسودایرا" بایستند...
٭ نسخه دیگری از هاراکیری (ساخته خود کوبایاشی، ۱۹۶۲)؛ با این تفاوت که این یکی، به‌عنوان مایه‌ای اصلی، به عشق می‌پردازد. البته در هیچ جای فیلم از خطابه‌های آتشین رمانتیک و فوران احساسات اثری به چشم نمی‌خورد؛ در حالی که در پایان، تماشاگر از فلاکت زوج جوان (که به سیاق قهرمانان کورنی و راسین دچار آرامشی اصیل هستند)، "پیاده"های بازی "قدرت"، قبلش می‌گیرد. صحنه‌های نبرد (به‌خصوص دوئل آخر میفونه و ناکادائی) عالی از کار درآمده‌اند.


همچنین مشاهده کنید