شنبه, ۱۱ آذر, ۱۴۰۲ / 2 December, 2023
مجله ویستا

زابریسکی پوینت - Zabriskie Point


سال تولید : ۱۹۷۰
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : کارلو پونتی
کارگردان : میکل آنجلو آنتونیونی
فیلمنامه‌نویس : فردگارنر، سام شپارد، تونینو گوئرا، کلر پپلو و آنتونیونی، برمبنای داستانی نوشته آنتونیونی.
فیلمبردار : آلفیو کونتینی.
آهنگساز(موسیقی متن) : -
هنرپیشگان : مارک فرچت، داریا هالپرین، راد تیلر، پل فیکس، بیل گاراوی و کاتلین کلیور.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۲ دقیقه.


«مارک» (فرچت)، دانشجوی دانشگاه لس انجلس در یک تظاهرات دانشجوئی شرکت می‌کند و وقتی می‌فهمد دانشجوها قصد حمله به پلیس را ندارند، آنجا را ترک می‌کند، اسلحه‌ای می‌خرد و به محوطه دانشگاه باز می‌گردد. اما پلیس از این که فرصت شلیک کردن پیدا کند، پلیسی با گلوله شخص دیگری کشته می‌شود. او فرار می‌کند. هواپیمائی از یک فرودگاه شخصی می‌رباید و به سوی شرق پرواز می‌کند. از هواپیمایش، زن جوانی، «داریا» (هالپرین) را می‌بیند که با اتومبیلش به سمت فینیکس می‌راند. «مارک» با پرواز بالای سر او، متوقفش می‌کند. سوار اتوموبیل می‌شود و هواپیما را وسط صحرا رها می‌کند. آن دو به «زابریسکی پوینت» در دره مرگ می‌روند و آنجا خوش می‌گذرانند. بعدتر در یک ایستگاه استراحتی بین راه، یک مأمور گشت بزرگ‌راه‌ها از «داریا» سؤال و جواب می‌کند. «مارک» اسلحه می‌کشد ولی «داریا» جلوی مأمور پلیس می‌ایستد. در این جا «مارک»، «داریا» را ترک می‌کند و به سمت لس آنجلس می‌رود و پس از پیدا کردن هواپیما، آن را به فرودگاه شخصی برمی‌گرداند اما پلیس در آنجا منتظرش است و «مارک» کشته می‌شود. «داریا» خبر مرگ او را از رادیو می‌شنود. در دفتر کارفرمایش، «لی‌آلن» (تیلر)، او را در حال مذاکره ماجراها، آنجا را ترک می‌کند و درباره منفجر کردن ساختمانِ دفتر «آلن»، خیال‌پردازی می‌کند.
* نخستین فیلم آمریکائی آنتونیونی به‌رغم خودش «حاصل ذوق زدگی در مواجهه با کشوری عجیب و استثنائی» است. یکی از بهترین‌های ژانر فیلم‌های جاده‌ای که بدون رویکردی جامعه‌شناختی، درصدد ضبط هنجارهای فرهنگی، سیاسی و جنسی دوران خودش است. سبک بصری درخشان استاد آمیزه‌ای از اکسپرسیونیسم و پاپ آرت است. از یک سو زاویه‌ای نامتعارف دوربین، و نماهای تدوین شده بی‌منطق و حرکت‌های پیچیده دوربین (به‌خصوص در صحنه گردهم آئی سیاسی) متأثر از سبک اکسپرسیونیسم است و از سوی دیگر بازی با اعلان‌های چشم فریب دیواری و همچنین موسیقی پینک فلوید، نشان از هنر غالب زمانه یعنی پاپ دارد.


همچنین مشاهده کنید





خبرگزاری ایرناروزنامه آرمان ملیسایت دیدبان ایرانسایت ورزش سهروزنامه دنیای اقتصادروزنامه شهروندسایت دنده 6خبرگزاری ایسناروزنامه توسعه ایرانیسایت الف