شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا
دنیای مجازی در خدمت کسبوکار
شاید دنیاهای مجازی آن مدینه فاضلهای نباشد که شرکتهای گوناگون برای تبلیغات، به آن دل خوش کرده بودند، اما حداقل بسیاری از شرکتها و موسسات از این دنیاهای آنلاین به دهها روش مفید گوناگون بهره میبرند. مثلا با استفاده از دنیاهای مجازی میتوان کارکنان یک شرکت در نیویورک را به شانگهای برد و یا آموزشها و تمرینات گوناگونی را برای کارکنان به اجرا در آورد و آنها را تشویق به همکاری در پروژههای این چنینی کرد.
اینکه یک شرکت تا چه حد قادر است دنیاهای مجازی را در خدمت امور خود درآورد، مشخص نیست، اما در این گزارش، برخی از استفادههای خلاقانه از دنیاهای مجازی را مرور میکنیم.
۱) زمان نمایش است
IBM از دنیاهای مجازی مختلف برای فعالیتهای گوناگونی چون همکاریهای پروژهای و بهکارگیری کارکنان جدید استفاده میکند. این شرکت همچنین یک استودیوی تمرین مجازی در Second Life راه انداخته که کارکنان در آن میتوانند سخنرانیهای خود را تمرین کنند یا برای مذاکرات حساس با مشتریان آماده شوند. برای مثال یکی از مدیران IBM که امر مشاوره یک شرکت اتومبیلسازی را برعهده دارد، از این استودیوی مجازی برای آزمایش زمان تولید گوناگون قطعات اتومبیل و بررسی نتایج مختلف در برخورد با سفارشها و تهیهکنندگان مختلف بهره برد.
گفتنی است نمایش گرافیکی دنیای مجازی IBM به این شکل است که آواتار کارکنان در مقابل شنوندگان به ارایه خود میپردازد.
۲) ردپای مجازی
همه روزه بیش از ۵۰ درصد از کارکنان شرکت SunMicrosystems از راه دور به کار خود میپردازند. این شرکت قصد دارد تعداد کارکنانی را که حضور فیزیکی دارند کاهش دهد و از این رو، کارکنان خود را به کار در محلهای کار مجازی تشویق میکند. این در حالی است که دیوید داگلاس (David Douglas)، نایب رییسی امور بومشناسی SunMicrosystems، مدیران این شرکت را مجبور کرد یکی از ساختمانهای Sun Microsystems را به اداره کار مجازی تبدیل کنند. سان از ابزار Project Worderland به این منظور استفاده کرده است.
۳) جزیره زیراکس
گروهی از محققان شرکت زیراکس (Xerox) از سراسر دنیا هر هفته در Second Life دور هم جمع میشوند و قابلیتهای استفاده گوناگون دنیاهای مجازی در کارشان را بررسی میکنند. یکی از ایدههای جالب توجه در بهرهگیری از این فضاها، نمایش فناوری و دستاوردهای جدید به مصرفکنندگان است. برای این کار آواتار یکی از مسوولان زیراکس در کنار محصولات این شرکت در دنیای مجازی Second Life در «جزیره نوآوری زیراکس» به معرفی محصولات جدید این شرکت میپردازد.
۴) «مجازی» راحتتر است
شرکت سیسکو بیش از ۸۰ درصد از درآمد خود را به واسطه حدود ۴۰ هزار شریک شبکهای – شرکتهای مستقلی که فناوری و خدمات سیسکو را تا فروش میرسانند – کسب میکند. سیسکو در نشست با شرکای خود که آوریل گذشته در هونولولو برپا شد قصد داشت شرکتکنندگانی که نمیتوانستند حضور پیدا کنند را هم در جمع خود داشته باشد. بنابراین سیسکو به کمک Unisfair شرکت برگزارکننده رویدادهای مجازی، به جای یک نشست فیزیکی، نشستی مجازی را ترتیب داد.در این رویداد که چهار روز برپا بود، آواتار اندرو سیج، (Androw Sage)، نایبرییس بازاریابی شبکهای جهانی سیسکو به چیزی حدود یک هزار شرکتکننده خوش آمد گفت.
۵) خانهای روی آب
جان بروکو (Jon Brouchoud) یک مهندس آرشیتکت است که حدود دو سال است از طریق Second Life به مشتریان خود ظاهر خانه مورد نظرشان را نشان میدهد. از این رو کاربران میتوانند یک مدل مجازی را به عنوان طرحی آزمایشی برای رنگهای مختلف، مواد به کار رفته در ساخت ساختمان، طراحی مبلمان و محوطه اطراف خانه خود استفاده کنند.
بروکو همچنین در Second Life با پیمانکاران دیدار میکند و درباره جزییات ساختوساز به صحبت میپردازد.
۶) سلامت مجازی
عدهای از پزشکان مجرب به دنیاهای مجازی به چشم راهی برای آموزش پزشکان و پرستاران مینگرند، در حالی که از این طریق، هیچ خطری سلامتی بیماران را تهدید نخواهد کرد.فضای مجازی علاوه بر این میتواند مسوولان فروش دارو را در شرایطی مشابه شرایط دنیای واقعی قرار دهد، در حالی که باید کار مشتریان زیادی را راه بیندازند و در عین حال بیماران و پرستاران دایما در تکاپو و رفت و آمد هستند.
۷) منطقه بیخطر
سازمانهای مختلف میلیاردها دلار برای آموزش کارکنان خود به منظور به کارگیری ابزارهای پیچیده در محیطهای دور از دسترس یا خطرناک هزینه میکنند. اما یک شرکت نفتی با استفاده از نرمافزار شرکت Forterra Systems، چگونگی برخورد با مواد خطرناک در یک سکوی نفتی مجازی را به کارکنان خود آموزش میدهد.
۸) بقالی مجازی
فروشندگان، دنیای مجازی را به منظور آزمایش ترکیب و آرایش فروشگاههای کنونی یا جدید به کار میگیرند.
برنامه Virtual Aisle ۷ به تولیدکنندگان محصولات مصرفی اجازه میدهد باز خورد مشتریان نسبت به نمایشگاههای تبلیغاتی جدیدی یا تغییر مکان فروش محصولات مورد علاقه مصرفکنندگان را دریافت کند. مثلا یک شرکت فروشگاه های زنجیرهای از نرمافزار Forterra Systems برای آموزش یک مدیر فروش استفاده میکند.
۹) خوراک مدیران پرکار
برای اینکه دنیاهای مجازی در میان صنایع گوناگون جا بیفتند، باید در عین سادگی، برای مدیران که زمان زیادی برای بازی کردن با آواتارها ندارند قابل کار و دسترس باشند. مثلا دنیای مجازی Qwaq سعی داشته سرویسی با قیمت و کارایی مناسب را به سازمانهایی چونFX Palo AltoLaboratory زیر مجموعه شرکت «فوجی زیراکس» ارایه کند.به عنوان مثال میتوان به یک اتاق اجرایی اشاره کرد که گروهی در آن با یکدیگر همکاری میکند، اسناد مختلف را ذخیره میکنند و برای شرکتهای گوناگون ضربالعجل ارسال میکنند.
ترجمه: ارسلان شهلا
منبع : روزنامه فناوران
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران اسرائیل اصفهان انفجار ایران و اسرائیل استان اصفهان حمله ایران به اسرائیل حسین امیرعبداللهیان سفر استانی ارتش جمهوری اسلامی ایران وعده صادق جنگ ایران و اسرائیل
طرح نور فراجا پلیس سیل تهران هواشناسی قتل قوه قضاییه سیلاب فضای مجازی شهرداری تهران سازمان هواشناسی
بانک مرکزی قیمت خودرو بنزین فرودگاه قیمت طلا دولت خودرو بازار خودرو قیمت دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون سینمای ایران فیلم احسان علیخانی کتاب دفاع مقدس موسیقی
اینترنت مغز
رژیم صهیونیستی عراق فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه سازمان ملل امیرعبداللهیان عملیات وعده صادق اسراییل چین
استقلال فوتبال شمس آذر قزوین پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ برتر صنعت نفت آبادان لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بازی بارسلونا تراکتور
هوش مصنوعی گوگل ناسا فناوری سامسونگ تلگرام اپل وزیر ارتباطات عیسی زارع پور
خواب گیاهان دارویی