دوشنبه, ۱۱ مهر, ۱۴۰۱ / 3 October, 2022
مجله ویستا

رژیم‌های کم کربوهیدرات موِثرترند


رژیم‌های کم کربوهیدرات موِثرترند
آدم‌ها اغلب از وضعیتی كه دارند، راضی نیستند. كسی كه چاق است، دوست دارد لاغر باشد و كسی كه لاغر است، تمام سعی خود را ‌می‌‌كند كه چاق شود. البته در دنیای ماشینی و بی‌تحرك امروزی كه آدم‌ها حتی حاضر نیستند دو قدم پیاده راه بروند، مشكل اصلی، چاقی است.
متاسفانه آدم‌های چاق دوست دارند با كوتاه ترین راه به هدف خود برسند؛ قرص‌های لاغری، داروهای گیاهی، توصیه‌های غیرعلمی ‌‌اطرافیان و...
باید بگوییم راه این نیست. از نظر علمی، رژیم‌های غذایی خاصی وجود دارد كه باتوجه به وضعیت هر فرد، از سوی متخصص تغذیه توصیه ‌می‌‌شود.
تعداد این رژیم‌ها بسیار زیاد است، اما ما چند مورد از معروف ترین آنها را برای آشنایی شما مورد بحث قرار ‌می‌‌دهیم. یادتان باشد رژیم غذایی باید با نظر متخصص تغذیه و باتوجه به شرایط هر فرد، تعیین شود.
▪ رژیم كم كربوهیدرات: اساس این رژیم، مصرف كم مواد دارای كربوهیدرات است. مواد حاوی كربوهیدرات - از شكر و قند و مربا گرفته تا سیب زمینی و انواع برنج و ماكارونی- باید در حداقل میزان مصرف شوند یا اصلا مصرف نشوند. توصیه این رژیم به افراد به این شرح است: با هر وعده غذایی، مواد پروتئینی مصرف كنید. تقریبا به ازای هر كیلوگرم وزن بدن خودتان، ۳ گرم پروتئین مصرف كنید، یعنی اگر ۸۰ كیلوگرم وزن دارید، هر روز ۲۴۰گرم پروتئین دریافت كنید.
در این رژیم تا جایی كه ممكن است، از سبزیجات و میوه‌های خام بیشتر استفاده كنید. از مصرف هر نوع ماده غذایی كربوهیدرات دار سفید مثل سیب زمینی، برنج، نان، آرد، شكر ذرت بوداده به طور كلی اجتناب كنید.
صبحانه فقط میوه بخورید، به‌خصوص میوه‌هایی كه شیرین نیستند؛ نظیر كیوی. نصف موز هم برای صبحانه شما كافی است. از روغن‌های گیاهی استفاده كنید و به هیچ وجه روغن جامد و مارگارین مصرف نكنید.
شام را حذف نكنید ولی زود شام بخورید و به مقدار بسیار كم. البته یادتان باشد در هیچ‌كدام از وعده‌های غذایی خود از كربوهیدرات استفاده نكنید یا اگر استفاده ‌می‌‌كنید، میزان آن بسیار كم باشد. در طول روز دو تكه نان به اندازه كف دست كافی است كه البته نان سفید توصیه نمی‌شود. باید از نان سنگك یا نان تهیه شده از آرد سبوس دار استفاده كنید.
رژیم كم كربوهیدرات برای كاهش وزن بسیار مناسب و مورد تایید مجامع علمی‌‌معتبر جهان است. اینكه فرد برای چه مدت این رژیم را رعایت كند، به نظر متخصص تغذیه بستگی دارد. كاهش وزن با این رژیم حتمی‌‌است، اما نگه داشتن وزن بعد از آن بسیار مهم است. در غیر این صورت، دوباره وزن قبلی تشریف فرما ‌می‌‌شود.
باتوجه به اینكه عمده مصرف مواد غذایی در این رژیم، پروتئینی است ( گوشت مرغ و ماهی كه ترجیحا آب پز یا كباب شده باشد)، هیچ مشكلی برای كلیه‌های سالم ایجاد نمی‌‌كند. مصرف میوه و سبزیجات خام در این رژیم محدودیت ندارد. اگرچه اكثر میوه‌ها حاوی قند (كربوهیدرات) هستند، اما چون املاح معدنی، ویتامین و فیبر در این مواد فراوان است، بدن با هیچ كمبودی روبه رو نمی‌‌شود.‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید





خبرگزاری باشگاه خبرنگارانسایت مشرقسایت ساعدنیوزسایت فرادیدروزنامه شرقسایت رویداد 24سایت آفتاب نیوزسایت عصرایرانسایت همشهری‌آنلاینروزنامه تعادل