دوشنبه, ۱۹ شهریور, ۱۴۰۳ / 9 September, 2024
مجله ویستا
جوانان را دریاب، زیرا آنان به نیکی و خیر از دیگران پیشتازترند
●جوان و امام صادق علیه السلام
نگاه مهربان امام صادق علیه السلام به جوانان، همراه با بزرگداشت شخصیت، تكریم استعدادها و صلاحیتها، احترام به نیازها و توجه به قلبهای پاك و زلال آنان بود و اقبال جمع جوانان به سوی امام علیه السلام فرایند عملكرد و رفتار متین، محبتآمیز، حكیمانه و سرشار از خلوص وعاطفه آن حضرت بود، بدان حد كه سخنش بر اریكه دل آنان مینشست، زیرا گرایش جوان به خوبی، نیكی و زیبایی بیشتر و سریعتر ازدیگران است. پدیدهای كه امام بدان اشاره نموده میفرماید:
«انهم اسرع الی كل خیر» (۱) ؛ جوانان زودتر از دیگران به خوبی ها روی میآورند.
دین به انگیزه جوان در بنا و آراستن هویت او پاسخ میدهد، چرا كه آدمی دارای عطشی است كه فقط با پیمودن راه خدا فرومینشنید ؛ از این رو امام صادق علیه السلام، یادگیری بایدها و نبایدها و اندیشههای سبز دین را از ویژگی های دوران جوانی میداند. و گاه نسبت به آن دسته از جوانانی كه «علم دین» نمیدانند و در پی آن نمیروند، رنجیده خاطر میگردد.
رفتار و سخن امام صادق علیه السلام ترجمان حقیقی این فرمایش رسول خدا صلی الله علیه و آله است كه فرمود:
«اوصیكم بالشبان خیرا، فانهم ارق افئده» (۲)؛ سفارش میكنم شما را كه، با جوانان به خوبی و نیكویی رفتار كنید، چرا كه آنان نازك دل و عاطفیترند.
امام ضمن توجه به روح لطیف و احساس آرمانی جوانان، یاران و نزدیكان خود را نیز به دقت و توجه در این نكات رهنمون میساخت. از جمله، یكی از یاران امام به نام «مؤمن طاق» (۳) برای پیام رسانی و تبلیغ دین، مدتی را در شهر بصره گذراند. وقتی كه به مدینه بازگشت، خدمت امام صادق علیه السلام رسید، حضرت از او پرسید:
به بصره رفته بودی؟
آری!
اقبال مردم را به دین و ولایت چگونه دیدی؟
به خدا اندك است! میآیند ولی كم!!
جوانان را دریاب، زیرا آنان به نیكی و خیر از دیگران پیشتازترند. (۴)
گزیدهای از منشور جوان را در اندیشه صادق آل محمد صلی الله علیه و آله مرور مینماییم:
●كوچ عصر
جوانی «فرصت نیكو» و «نسیم رحمت» است كه باید به خوبی از آن بهره جست و با زیركی، ذكاوت و تیزبینی آن نعمت خدا داد را پاس داشت؛ زیرا كه این فرصت، «ربودنی» و «رفتنی» است و ضایع ساختن آن، چیزی جز غم، اندوه و پشیمانی را برای دوران پس از آن به ارث نمیگذارد.
زندگی كوتاه است و فرصت زودگذر! تنها سرمایه گرانبهای ما وقت است كه بازگشتی ندارد، از این رو بزرگترین فن بهتر زیستن، بهره جستن از فرصت های بینظیری است كه بر ما میگذرد؛ این سخن امام صادق علیه السلام را باید جدی گرفت:
«من انتظر عاجلهٔ الفرصهٔ مواجله الاستقصاء سلبته الایام فرصته،لان من شان الایام السلب و سبیل الزمن الفوت» (۵)؛ به هركس فرصتی دست دهد و او به انتظار به دست آوردن فرصت كامل، آن را تاخیر اندازد، روزگار همان فرصت را نیز از او برباید، زیرا كار ایام، بردن است و روش زمان، از دست رفتن.
پس از رحلت رسول اكرم صلی الله علیه و آله، مكتب اهلبیت علیهم السلام به عنوان «ثقل اصغر» در جایگاه حقیقی دین، خوش درخشید، ولیكن افراد و گروه هایی نیز به عللی!! در برابر این اندیشه قرار گرفته، با طرح «قرائت مختلف از دین» به مقابله با معارف معصومان علیهم السلام پرداختند و مع الاسف تاریخ فرهنگ و معارف اسلامی ما همیشه شاهد عرصه گردانی و فریب افكار عمومی از سوی خالقان دیدگاه های دینی بود.
●رنگ خدا
آدمی با ورود به دوران جوانی به دنبال «هویت» جدیدی میگردد؛ آن احساس نسبتا پایدار از یگانگی خود، از این كه: « من كه هستم و باید باشم؟» كه دستیابی به آن، به فرد امكان میدهد كه ارتباطات خود را با خویشتن، خدا، طبیعت و جامعه تنظیم دهد.
در این مرحله هویتیابی نقش «آگاهی و بینش» بسیار مؤثر و كارساز بوده، بر « رفتار و عمل» پیشی دارد، در این دوران، ممكن است سرگردانی در هویت سبب گردد كه جوان نسبت به كیستی خود و نقش اجتماعی خود دچار تردید گردد و این شك ضمن برهم زدن هماهنگی و تعادل روانی، او را به «بحران هویت» بكشاند، بحرانی كه جوان به پیرامون اهداف بلند مدت، انتخاب شغل، الگوهای رفاقت، رفتار و تمایل جنسی، تشخیص مذهبی، ارزشهای اخلافی و تعهد گروهی با تردید و شك خواهد نگریست.
در شكلدهی هویت، «معرفت دینی» نقش مهمی را ایفا میكند و در واقع، دین میتواند تكیه گاه جوان و رهایی دهنده او از این بحران باشد؛ البته «دانش»، «كار و تلاش» نیز در ساماندهیهویت او كارساز است. (۶)
بنابراین، جوان باید رنگ خدایی گیرد تا هویتش خدایی گردد،«دین» همان «رنگ خدا» است كه همگان را بدان دعوت میكنند: (صبغهٔالله و من احسن من الله صبغه) (۷) ؛ رنگ خدایی (بپذیرید!) و چه رنگی از رنگ خدا بهتر است؟ امام صادق علیه السلام درباره آیه فوق میفرماید:
«مقصود از رنگ خدایی همان دین اسلام است.» (۸)
دین به انگیزه جوان در بنا و آراستن هویت او پاسخ میدهد، چرا كه آدمی دارای عطشی است كه فقط با پیمودن راه خدا فرومینشنید (۹) ؛ از این رو امام صادق علیه السلام، یادگیری بایدها و نبایدها و اندیشههای سبز دین را از ویژگی های دوران جوانی میداند. (۱۰) و گاه نسبت به آن دسته از جوانانی كه «علم دین» نمیدانند و در پی آن نمیروند، رنجیده خاطر میگردد. (۱۱)
امام صادق علیه السلام رفقا را سه نوع میداند:
۱- كسی كه مانند غذا به آن نیاز هست و آن «رفیق عاقل» است.
۲- كسی كه وجود او برای انسان به منزله بیماری مزاحم و رنجآور است و آن «رفیق احمق» است.
۳- كسی كه وجودش به منزله داروی شفا بخش است و آن «رفیق روشنبین و اهل خرد» است.
●قرائت معتبر دین
دین اسلام، همان روش زندگی است كه میان زندگی اجتماعی و پرستش خدای متعال پیوند میدهد و در همه اعمال فردی و اجتماعی برای انسان مسوولیت خدایی ایجاد میكند، كه این مجموعه عقاید و دستورهای علمی، اخلاقی، سبب خوشبختی انسان در این سرا و سعادت جاوید در جهان دیگر میشود.
فهم از دین چگونه است؟ و جوان دین خود را از چه كسی بجوید؟! آیا هر كس میتواند به فهمی از دین برسد؟!
آیا هر فهمی از دین، صواب و پسندیده است؟! آیا «فهم دینی» فهم نسبی است و هیچ فهم ثابتی وجود ندارد؟! (۱۲)
و یا آن كه یك تفسیر و قرائت رسمی از دین وجود دارد.
پس از رحلت رسول اكرم صلی الله علیه و آله، مكتب اهلبیت علیهم السلام به عنوان «ثقل اصغر» در جایگاه حقیقی دین، خوش درخشید، ولیكن افراد و گروه هایی نیز به عللی!! در برابر این اندیشه قرار گرفته، با طرح «قرائت مختلف از دین» به مقابله با معارف معصومان علیهم السلام پرداختند و مع الاسف تاریخ فرهنگ و معارف اسلامی ما همیشه شاهد عرصه گردانی و فریب افكار عمومی از سوی خالقان دیدگاه های دینی بود.
در عصر امام صادق علیه السلام از رواج مكاتب الحادی و هجوم اندیشههای یونانی و ایجاد نهضت ترجمه، دیدگاه ها و نظریات گوناگونی در چارچوب «قرائت های دینی» طرح گردید، حتی برخی ازارباب فرق كه خود مدتی در محضر پیشوای ششم شاگردی كرده بودند، به طرح دیدگاه خویش و عنوان دیدگاه برتر و صواب پرداختند و در مقابل منادی، احیاگر و متولی قرائت حقیقی دین، امام صادق علیه السلام، ایستادگی كردند و گروهی را به سمت خود كشاندند.
«از سه طائفه مردم كناره گیری كن و هرگز طرح دوستی و رفاقت با آنان مریز؛ خائن، ستمكار و سخن چین. زیرا كسی كه برای تو به دیگری خیانت كند، روزی نیز به تو خیانت خواهد كرد و كسی كه برای تو به دیگران ظلم و تجاوز كند، به تو نیز ظلم خواهد كرد و كسی كه از دیگران نزد تو سخن چینی كند، علیه تو نیز نزد دیگران نمامی خواهد نمود.»
امام در برخورد با این دیدگاهها، خود به افشای آنها پرداخت و از سویی به تربیت شاگردان همت گمارد تا آنان در عرصههای مناظره و گفتگو به بافتههای ایشان پاسخ گویند.
نكتهای كه بسیار دل امام را میآزرد، توطئه جذب جوانان از سوی این فرقههای منحرف، اما مدعی اسلام بود، به عنوان نمونه، امام صادق علیه السلام جوانان را از گرایش به دو فرقه مطرح آن عصر، مرجئه (۱۳) و غلاهٔ (۱۴) بر حذر میداشت. امام میفرمود:
« بر جوانانتان از غلات برحذر باشید كه آنها را به فساد نكشانند؛ زیرا غلات پستترین خلق خدا هستند، اینان عظمت خدای را كوچك میكنند و ادعای ربوبیت و خدایی را برای بندگان او قائل هستند.» (۱۵)
امام با اصل قرار دادن پیشگیری، ارائه دقیق دین حقیقی و برگرفته از مكتب اهلبیت علیهم السلام را به جوانان توصیه میكردند تا راه را بر رهزنان اندیشه جوانان سد نمایند، حضرت میفرمود:
«جوانان را دریابید! به آنان حدیث و دین بیاموزید، پیش از آنكه مرجئه بر شما پیشیگیرند.» (۱۶)
امام صادق علیه السلام همچنین جوانان را مخاطب خود ساخته میفرماید:
«یا معشرالاحداث! اتقواالله ولا تاتوا الروساء، دعوهم حتی یصیروا اذنابا لا تتخذوا الرجال ولائج من دون الله، انا و الله خیر لكم منهم» (۱۷) ؛ ای گروه جوانان! از خدا پروا كنید و نزد روسا(ی منحرف) نروید، واگذاریدشان تا (از جایگاه بافتنی خود بیفتند و) به دنباله رو تبدیل شوند، آنان را به جای خدا همدم خود نگیرید، به خدا سوگند كه من برای شما از ایشان بهترم.آنگاه با دست خود به سینهاش زد.
●رسم رفاقت
دوست خوب یكی از سرمایههای بزرگ زندگی و از عوامل خوشبختی آدمی است و انسان در انس با دوست احساس مسرت میكند و شادمانی و نشاط را در گرو همنشین با رفیق میداند.
«رفیق شایسته»، برای جوان جایگاه خاص خویش را دارد و اهمیت آن به گونهای است كه در شكل دهی شخصیت او نقش بزرگی ایفا كرده، اولین احساسات واقعی نوع دوستی را در وی ایجاد میكند.
جوان از یك سو به كشش طبیعی و خواهش دل، عاشق دوستی و رفاقت است و به ایجاد عمیقترین روابط دوستانه با یك یا چند نفر ازهمسالان خود هست و از طرف دیگر بر اثر احساسات ناسنجیده و عدم نگرش عقلانی ممكن است در دام رفاقت با دوستان نادان و تبهكار افتد (۱۸)؛ از این رو خطر وجود دوستان بد و ناپاك، این نگرانی را در جوان ایجاد میكند كه «چگونه یك دوست خوب و یكدل را انتخاب كنم؟»
امام صادق علیه السلام رفقا را سه نوع میداند:
۱- كسی كه مانند غذا به آن نیاز هست و آن «رفیق عاقل» است.
۲- كسی كه وجود او برای انسان به منزله بیماری مزاحم و رنجآور است و آن «رفیق احمق» است.
۳- كسی كه وجودش به منزله داروی شفا بخش است و آن «رفیق روشنبین و اهل خرد» است. (۱۹)
شیوه انتخاب دوست در نگاه پیشوای ششم، این گونه است:
«رفاقت، حدودی دارد، كسی كه تمام آن حدود را دارا نیست، كامل نیست، و آن كس كه دارای هیچ یك از آن حدود نیست، اساسا دوست نیست:
۱- ظاهر و باطن رفیق، نسبت به تو یكسان باشد.
۲- زیبایی و آبروی تو را جمال خود بیند و نازیبایی تو را نازیبایی خود بداند.
۳- دست یافتن به مال یا رسیدن به مقام، روش دوستانه او را نسبت به تو تغییر ندهد.
۴- در زمینه رفاقت، از آنچه در اختیار دارد، نسبت به تو مضایقه ننماید.
۵- تو را در مواقع گرفتاری و مصیبت ترك نگوید.» (۲۰)
«دوست آینه تمام نمای دوست» است و دو دوست مثل دو دستاند كه آلایش یكدیگر را میشویند و به فرموده امام صادق علیه السلام: «كسی كه بیند دوستش روش ناپسندی دارد و او را باز نگرداند، با آن كه توان آن را دارد، به او خیانت كرده است.» (۲۱)
امام صادق علیه السلام ضمن تاكید فراوان به انتخاب دوست خوب و پایداری در این دوستی، جوانان را از رفاقت با نادان و احمق پرهیزمیدهد:
«كسی كه از رفاقت با احمق پرهیز نكند، تحت تاثیر كارهای احمقانه وی قرار میگیرد و اخلاقش همانند اخلاق ناپسند اومیشود.» (۲۲)
در فرهنگ نورانی حدیثی ما، جوانان را از رفاقت با «بدنامان» برحذر داشته، (۲۳) آنان را به دوری از دوستان خائن و متجاوز و سخن چین ترغیب میسازند، امام صادق علیه السلام میفرماید:
«از سه طائفه مردم كناره گیری كن و هرگز طرح دوستی و رفاقت با آنان مریز؛ خائن، ستمكار و سخن چین. زیرا كسی كه برای تو به دیگری خیانت كند، روزی نیز به تو خیانت خواهد كرد و كسی كه برای تو به دیگران ظلم و تجاوز كند، به تو نیز ظلم خواهد كرد و كسی كه از دیگران نزد تو سخن چینی كند، علیه تو نیز نزد دیگران نمامی خواهد نمود.» (۲۴)
راه و «رسم رفاقت» در ثبات و پایداری دوستی مؤثر است، گوشهای از شیوه آن را در كلام امام صادق علیه السلام مینگریم:
«كمترین حق آن است كه: دوست بداری برای او چیزی كه برای خود دوست میداری. كراهت داشته باشی در حق او، از آن چه برای خود كراهت داری. از خشم او بپرهیزی، به دنبال رضا و خشنودی او باشی. با جان و مال و زبان و دست و پایت او را كمك كنی. مراقب و راهنمای او و آیینه او باشی. سوگندش را قبول كنی، دعوتش را اجابت نمایی، هر گاه بیمار شد، به عیادتش بروی و هرگاه فهمیدی حاجتی دارد، قبل از این كه بگوید، آن را انجام دهی، و وی را ناگزیر نكنی كه انجام كار را از تو درخواست كند...» (۲۵)
سخنان و فرمایشات نغز امام صادق علیه السلام روح و جان را قوت بخشیده، منشور دستورهای زندگی و سعادتمندی آن است. امید است جامعه جوان و پرنشاط، هندسه شخصیت و هویت خود را در پرتو معارف این امام علیه السلام ترسیم كرده، خود و جامعه را در سیره و منش، در مسیر تحقق آرمان جامعه دینی و مدینه آرمانی اهلبیت علیهم السلام سمت و سو بخشند.
پینوشت ها:
۱- بحارالانوار، ج۲۳، ص۲۳۶.
۲- همان .
۳- محمدبن علی بن نعمان، معروف به «احول» و «مؤمن طاق» از بزرگان شیعه و از یاران دانشمند امام صادق علیه السلام و امام كاظم علیه السلام بوده است. خاطره مناظرات او با ابوحنیفه زیبا و ماندگار است. همچنین امام صادق علیه السلام او را دوست میداشت.(رجال الشیخ، شیخطوسی، انتشارات جامعه مدرسین، ص۲۹۶/ منتهی المقال، ابوعلیحائری، انتشارات آلالبیت، قم، ج۶، ص ۱۳۵ و۱۳۶.)
۴- بحارالانوار، ج۲۳، ص۲۳۶ و۲۳۷.
۵- همان، ج ۷۸، ص ۲۶۸.
۶- روانشناسی نوجوان، اسماعیل بیابانگرد، ص۱۳۳ و۱۲۳/ روانشناسی رشد با نگرش به منابع اسلامی، دفتر همكاری حوزه و دانشگاه، ج ۲، ص ۹۹۸ ۹۹۲/ جوان و رسالت حوزه، تعریف جوانی، میرباقری، كانون اندیشه جوان، ص ۳۰.
۷- بقره، آیه ۱۳۸.
۸- اصول كافی، ج ۲، ص ۱۴.
۹- نهج البلاغه، ترجمه سیدجعفر شهیدی، خطبه ۱۲۴، ص ۱۲۲.
۱۰- امام صادق علیه السلام میفرماید:«الغلام یلعب سبع سنین، یتعلم سبع سنین، یتعلم الحلال والحرام سبع سنین»؛ فرزند، در هفت سال نخست بازی نماید، در هفت سال دوم آموزش یابد و در هفت سال سوم(جوانی) حرام و حلال را فراگیرد. (وسایل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۹۴.)
۱۱- امام میفرماید: « لو اتیت بشاب من شاب الشیعه لایتفقه لادبته»؛ (تحف العقول، حرانی، ص ۳۰۲.)
۱۲- امروزه « بحث قرائتهای مختلف از دین» ریشه در نگاه نسبیگرایی به دین دارد كه همان منشا هر منوتیكی است. یعنی بنابراین كه در تفسیر متون و یا در كل فهم آدمی به نسبیت قائل شوند؛ در نتیجه هیچ فهم ثابت وجود نخواهد داشت و هر كس بدونابزار و متد اجتهاد خود را در فهم از دین توانا خواهد دانست!
۱۳- مرجئه در عصر امویان و با كمك آنان شكل گرفت. این فرقه نیت را اصل شمرده و گفتار و كردار را بیاهمیت دانستند، معتقد بودند همانگونه كه عبادت كردن با كفر سودی ندارد، گناه كردن هم چیزی از ایمان نمیكاهد و خلیفه را هر چند كه مرتكب گناه كبیره بود، واجب الطاعهٔ میانگاشتند. (فرهنگ فرق اسلامی، جواد مشكور، ص۴۰۶- ۴۰۱)
۱۴- «غلات» فرقههایی هستند كه درباره ائمه اطهارعلیهم السلام گزافهگویی كرده، آنان را به خدایی رسانیده و یا به «حلول» جوهر نورانی الهی در امامان خود قائل شدند و یا به تناسخ و حلول روح خدایی به كالبد ائمه قائل شدند، ائمه اطهارعلیهم السلام گزافه گویی این طایفه شیاد را منع و از ایشان بیزاری میجستند. (همان، ص۳۴۴-۳۴۷. )
۱۵- سفینهٔ البحار، ج ۲، ص ۳۲۴.
۱۶- المحاسن، برقی، ص ۶۰۵.
۱۷- نورالثقلین، حویزی، ج ۲، ص ۱۹۱/ بحارالانوار، ج ۲۴، ص۲۴۶.
۱۸- رابطه دوستی و محبت، احمد مطهری، ص ۵۸.
۱۹- تحف العقول، ص۲۲۳.
۲۰- الامالی، شیخ صدوق، ص۳۹۷.
۲۱- سفینهٔالبحار، ج ۲، ص۵۹.
۲۲- مستدرك الوسایل، نوری، ج ۲، ص ۶۴.
۲۳- وسایل الشیعه، ج۳، ص۲۰۶.
۲۴- تحف العقول، ص۳۲۶.
۲۵- اصول كافی، ج ۲، ص۱۶۹.
منبع :
ماهنامه كوثر شماره ۴۰، نویسنده : محمدباقر پورامینی .
۱- بحارالانوار، ج۲۳، ص۲۳۶.
۲- همان .
۳- محمدبن علی بن نعمان، معروف به «احول» و «مؤمن طاق» از بزرگان شیعه و از یاران دانشمند امام صادق علیه السلام و امام كاظم علیه السلام بوده است. خاطره مناظرات او با ابوحنیفه زیبا و ماندگار است. همچنین امام صادق علیه السلام او را دوست میداشت.(رجال الشیخ، شیخطوسی، انتشارات جامعه مدرسین، ص۲۹۶/ منتهی المقال، ابوعلیحائری، انتشارات آلالبیت، قم، ج۶، ص ۱۳۵ و۱۳۶.)
۴- بحارالانوار، ج۲۳، ص۲۳۶ و۲۳۷.
۵- همان، ج ۷۸، ص ۲۶۸.
۶- روانشناسی نوجوان، اسماعیل بیابانگرد، ص۱۳۳ و۱۲۳/ روانشناسی رشد با نگرش به منابع اسلامی، دفتر همكاری حوزه و دانشگاه، ج ۲، ص ۹۹۸ ۹۹۲/ جوان و رسالت حوزه، تعریف جوانی، میرباقری، كانون اندیشه جوان، ص ۳۰.
۷- بقره، آیه ۱۳۸.
۸- اصول كافی، ج ۲، ص ۱۴.
۹- نهج البلاغه، ترجمه سیدجعفر شهیدی، خطبه ۱۲۴، ص ۱۲۲.
۱۰- امام صادق علیه السلام میفرماید:«الغلام یلعب سبع سنین، یتعلم سبع سنین، یتعلم الحلال والحرام سبع سنین»؛ فرزند، در هفت سال نخست بازی نماید، در هفت سال دوم آموزش یابد و در هفت سال سوم(جوانی) حرام و حلال را فراگیرد. (وسایل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۹۴.)
۱۱- امام میفرماید: « لو اتیت بشاب من شاب الشیعه لایتفقه لادبته»؛ (تحف العقول، حرانی، ص ۳۰۲.)
۱۲- امروزه « بحث قرائتهای مختلف از دین» ریشه در نگاه نسبیگرایی به دین دارد كه همان منشا هر منوتیكی است. یعنی بنابراین كه در تفسیر متون و یا در كل فهم آدمی به نسبیت قائل شوند؛ در نتیجه هیچ فهم ثابت وجود نخواهد داشت و هر كس بدونابزار و متد اجتهاد خود را در فهم از دین توانا خواهد دانست!
۱۳- مرجئه در عصر امویان و با كمك آنان شكل گرفت. این فرقه نیت را اصل شمرده و گفتار و كردار را بیاهمیت دانستند، معتقد بودند همانگونه كه عبادت كردن با كفر سودی ندارد، گناه كردن هم چیزی از ایمان نمیكاهد و خلیفه را هر چند كه مرتكب گناه كبیره بود، واجب الطاعهٔ میانگاشتند. (فرهنگ فرق اسلامی، جواد مشكور، ص۴۰۶- ۴۰۱)
۱۴- «غلات» فرقههایی هستند كه درباره ائمه اطهارعلیهم السلام گزافهگویی كرده، آنان را به خدایی رسانیده و یا به «حلول» جوهر نورانی الهی در امامان خود قائل شدند و یا به تناسخ و حلول روح خدایی به كالبد ائمه قائل شدند، ائمه اطهارعلیهم السلام گزافه گویی این طایفه شیاد را منع و از ایشان بیزاری میجستند. (همان، ص۳۴۴-۳۴۷. )
۱۵- سفینهٔ البحار، ج ۲، ص ۳۲۴.
۱۶- المحاسن، برقی، ص ۶۰۵.
۱۷- نورالثقلین، حویزی، ج ۲، ص ۱۹۱/ بحارالانوار، ج ۲۴، ص۲۴۶.
۱۸- رابطه دوستی و محبت، احمد مطهری، ص ۵۸.
۱۹- تحف العقول، ص۲۲۳.
۲۰- الامالی، شیخ صدوق، ص۳۹۷.
۲۱- سفینهٔالبحار، ج ۲، ص۵۹.
۲۲- مستدرك الوسایل، نوری، ج ۲، ص ۶۴.
۲۳- وسایل الشیعه، ج۳، ص۲۰۶.
۲۴- تحف العقول، ص۳۲۶.
۲۵- اصول كافی، ج ۲، ص۱۶۹.
منبع :
ماهنامه كوثر شماره ۴۰، نویسنده : محمدباقر پورامینی .
منبع : تبیان
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست