سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا
وحشت صحنه - Stage Fright
سال تولید : ۱۹۵۰
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : آلفرد هیچکاک
کارگردان : هیچکاک
فیلمنامهنویس : ویتفیلد کوک، آلما رویل و رانلد مکدوگال، برمبنای داستانهائی نوشته سلوین جپسن (بدون ذکر در عنوانبندی)
فیلمبردار : ویلکی کوپر.
آهنگساز(موسیقی متن) : لیتن لوکاس.
هنرپیشگان : جین وایمن، مارلنه دیتریش، مایکل وایلندینگ، ریچارد تاد، آلاستر سیم، کی والش و پاتریشا هیچکاک.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۱۰ دقیقه.
"جاناتان" (تاد) مرد جوان انگلیسی به دختری جوان و معصوم بهنام "ایو" (وایمن) اعتراف میکند که به اشتباه و به اتهام قتل شوهر محبوبهاش "شارلوت" (دیتریش)، پلیس او راتعقیب میکند، حال آن که قتل کسی جز خود "شارلوت" نیست. "ایو" با پذیرفتن گفتههای "جاناتان" او رانزد والدینش پنهان میکند و خود در هیئت یک مستخدمه وارد منزل "شارلوت" میشود تا مدارکی قابل استناد بیابد. اما در نهایت در مییابد که "جاناتان" به او دروغ گفته و قاتل واقعی خود او است. سرانجام "جاناتان" در تلاش برای کشتن "ایو"، خود کشته میشود.
٭ همانطور که خود هیچکاک در گفتوگوی معروفش با فرانسوا تروفو اشاره میکند، عامل اصلی جذب شدن او به یک داستان معمائی پیش پا افتاده انگلیسی در وحشت صحنه چیزی جز مرکزیت داشتن "تآتر" و "نمایش" در آن نبوده است. هیچکاک که از جوانی یک تماشاگر حرفهای تآتر بوده، در بسیاری از آثارش، از این زمینه استفاده کردهاست؛ از جمله درسی و نه پله (۱۹۳۵)، اعتراف میکنم (۱۹۵۳) و همین فیلم که گذشته از آن که دو شخصیت اصلیاش (دیتریش و وایمن) بازیگران تآتراند، حتی اوج هیجانی آن نیز روی صحنه یک تآتر بوده، در بسیاری از آثارش، از این زمینه استفاده کرده است؛ از جمله درسی و نه پله (۱۹۳۵)، اعتراف میکنم (۱۹۵۳) و همین فیلم که گذشته از آن که دو شخصیت اصلیاش (دیتریش و وایمن) بازیگران تآتراند، حتی اوج هیجانی آن نیز روی صحنه یک تآتر میگذرد. تم "بازیگری" شخصیتهای آثار هیچکاک بدون تردید ریشه در همین گرایش دارد. درونمایهای که در اینجا وایمن آن در نقش دختری به نمایش در میآورد که آرزوی بازیگر شدن را در سر میپروراند و به شکلی کنائی مجبور میشود و در زندگی واقعی به ایفای نقش بپردازد؛ و در نهایت به یک صحنه ناب هیچکاکی میرسد: گفتوگوی وایمن و وایلدینگ در تاکسی که طی آن وایمن که تا آن زمان "نقش" یک دلباخته را برای وایلدینگ بازی میکرده، ناگهان در مییابد که "واقعاً" دل باخته او است! صحنهای که با ارتباط دادن درونمایه بازیگری با نحوه تحول شخصیت، بهصورت طرحی برای سرگیجه (۱۹۵۷) در سالهای بعد در میآید.
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران رئیسی مجلس شورای اسلامی سید ابراهیم رئیسی ایران و پاکستان حجاب مجلس دولت رئیس جمهور پاکستان گشت ارشاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
قتل تهران سازمان هواشناسی شهرداری تهران بارش باران سیل پلیس فضای مجازی سلامت وزارت بهداشت کارت ملی آموزش و پرورش
قیمت خودرو قیمت دلار خودرو ایران خودرو بازار خودرو سایپا قیمت طلا دلار بانک مرکزی بورس مالیات تورم
ترانه علیدوستی سریال تلویزیون سینمای ایران حج فیلم سینمایی سعدی سینما تئاتر
سازمان سنجش دانش بنیان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه روسیه جنگ غزه فلسطین ترکیه عملیات وعده صادق اوکراین حماس عراق طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید باشگاه پرسپولیس فوتسال بارسلونا بازی سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر دیوید تیلور
هوش مصنوعی تبلیغات فناوری ایلان ماسک اپل تلگرام همراه اول سامسونگ دوربین
رژیم غذایی صبحانه افسردگی پیری دمنوش یبوست تب کریمه کنگو