پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آماتور - AMATEUR


آماتور - AMATEUR
سال تولید : ۱۹۹۳
کشور تولیدکننده : فرانسه، انگلستان و امریکا
محصول : هال هارتلی و تد هوپ
کارگردان : هارتلی
فیلمنامه‌نویس : هارتلی
فیلمبردار : مایکل اسپیلر
آهنگساز(موسیقی متن) : جف تیلر و هارتلی
هنرپیشگان : ایزابل هوپر، مارتین دانوون، الینا لوئینسون، دیمی‌ین یانگ، چاک مونتگامری، دیوید سایمندز، پاملا استوارت
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۵ دقیقه


ـ مردی به نام ̎توماس̎ (دانوون) در یکی از کوچه‌های نیویورک روی زمین افتاده و ظاهراً مرده است. زنی جوان و مومشکی که به جسد خیره شده، فرار می‌کند. ̎توماس̎ به هوش می‌آید و تلوتلوخوران به کافه‌ای می‌رود و با ̎ایزابل̎ (هوپر) آشنا می‌شود، راهبهٔ سابق که تلاش می‌کند با نوشتن داستان‌های سخیف زندگی‌اش را بگذراند. از آنجا که ̎توماس̎ دچار فراموشی شده، ̎ایزابل̎ او را به خانه‌ می‌برد و از او مراقبت می‌کند. ̎توماس̎ در خواب، شخصی به نام ̎سوفیا ̎ (لوئینسون) را تهدید می‌کند. ̎سوفیا ̎ ـ همان زن موشکی ـ با ̎ادوارد̎ (یانگ) تماس می‌گیرد و می‌گوید که ̎توماس̎ را کشته است. ̎توماس̎ شوهر او رذلی بی‌سروپا بوده که او را وادار به خیابان‌گردی و بازی در فیلم‌های هرزه‌نگار می‌کرده و می‌خواسته از ̎یاک̎ ـ تاجر هلندی پرقدرتی که رئیس دار و دستهٔ ̎توماس̎ بوده ـ حق السکوت بگیرد. اما ̎سوفیا ̎ نسنجیده به ̎یاک̎ زنگ می‌زند و او هم دو نفر از نوچه‌هایش به نام‌های ̎یان̎ (مونتگامری) و ̎کورت̎ (سایمندز) را دنبال او می‌فرستد. ̎سوفیا ̎ فرار می‌کند، ولی آن‌دو ̎ادوارد̎ را گیر می‌اندازد و شکنجه می‌کنند. ̎توماس̎ و ̎ایزابل̎ با کشف این نکته که ̎سوفیا ̎ همان ̎سوفیا لودسن̎ ستارهٔ بین‌المللی فیلم‌های هرزه‌نگار است، آپارتمان او را پیدا می‌کنند. ̎یان̎ و ̎کورت̎ سر می‌رسند و آنان پنهان می‌شوند. با ورود ̎سوفیا ̎، ̎یان̎ و ̎کورت̎ او را می‌گیرند. ̎یان̎ برای تلفن زدن به ̎یاک̎ می‌رود و ̎کورت̎ اسباب شکنجه را آماده می‌کند، ولی ̎توماس̎ و ̎ایزابل̎ او را از پنجره به بیرون پرت می‌کنند، و همراه ̎سوفیا ̎ با اتوموبیل ̎یان̎ به سوی پورچیستر می‌گریزند. ̎ادوارد̎ که جان به در برده، تلاش می‌کند با ̎سوفیا ̎ تماس بگیرد. رفتار غیرعادی‌اش باعث دستگیری‌اش می‌شود، ولی پلیسی را می‌کشد و اتوموبیلش را می‌دزدد. در پورچیستر، ̎سوفیا ̎ که هنوز به ̎توماس̎ بدگمان است، حاضر نمی‌شود از گذشته‌اش برای او چیزی بگوید. ̎ادوارد̎ سر می‌رسد؛ رویاروئی او و ̎توماس̎ با ورود ̎یان̎ ناتمام می‌ماند. ̎یان̎، ̎سوفیا ̎ را با تیر می‌زند و ̎ادوارد̎، ̎یان̎ را می‌کشد و بعد ̎سوفیا ̎ی زخمی را با اتوموبیل به صومعهٔ قدیمی ̎ایزابل̎ در آن نزدیکی می‌برند. آنجا، ̎سوفیا ̎ از گذشتهٔ ̎سوفیا ̎ به ̎ایزابل̎ می‌گوید، ولی نظر ̎ایزابل̎ دربارهٔ ̎توماس̎ تغییری نمی‌کند. پلیس که رد ̎ادوارد̎ را دنبال کرده، سر می‌رسد و صومعه را محاصره می‌کند و وقتی ̎توماس̎ دروازه را باز می‌کند، به دست نیروهای پلیس کشته می‌شود.
ـ فیلم کمترین نشان را از یک اثر هارتلی دارد و از کمینه‌گری مضمون و پرداخت و همچنین نقیضه‌سازی فاصله گرفته است. بخش مربوط به زندگی دانوون در نقش مردی که هویتش را گم کرده، چیزی به فیلم‌های با داستان‌های مشابه نمی‌افزاید، اما آنچه کار را متمایز می‌کند، شخصیت نقش هوپر است و اینکه چگونه زندگی او به عنوان خالق شخصیت‌های داستان‌های هرزه‌نگار به زندگی یکی از همین آدم‌ها در عالم واقع گره می‌خورد. از این جهت فیلم بقیهٔ آثار هارتلی به واسطهٔ مایهٔ پررنگ طرفداری از حقوق زنان قابل بررسی است.


همچنین مشاهده کنید