پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا
کاشیکاری
هنر و صنعت کاشىکارى نيز همانند ديگر هنرهاى ايران در عهد اسلامي، داراى اعتبار و ارزش خاص خود است. سابقهٔ اين هنر، به گذشتهٔ بسيار دور باز مىگردد. طبق مدارک تاريخى هنرمندان ايراني، در اواخر هزاره دوم ق.م آشنا به ساخت خشت و آجرهاى لعابدار بوده و از آن براى تزئين بنا استفاده مىبردهاند. طى کاوشهاى محوطههاى باستاني، مانند چغازنبيل در خوزستان، هنرمندان اين مناطق و دورانها، از خشتهاى رنگين در تزئين معبد استفاده کردهاند. هنر موزائيکسازى نيز به موازات هنر ساخت خشتهاى زنگين آغاز گرديد و هنرمندان از ترکيب سنگهاى الوان ريز و قرار دادن آن در کنار هم، طرحها و نقوش بسيار زيبايى مانند نقوش هندسي، بوجود آوردند. در عهد هخامنشى نيز کاربرد و استفاده از آجرهاى لعابدار رنگين، به رنگهاى سبز - زرد و قهوهاى با نقوش انسانى و حيوانى براى آرايش کاخها مورد استفاده قرار گرفت. نماى تعدادى از کاخهاى اين دوره مانند کاخهاى شوش، نمونههاى جالبى از کاربرد آجر لعابدار در اين زمان است. | ||
همزمان با حکومت ساسانيان، مجدداً کاربرد آجرهاى لعابدار و به موازات آن هنر و صنعت موزائيکسازى رو به گسترش نهاد و هنرمندان اين دوره از اين دو شيوه در آرايش بنا بهره بردند. کاوشهاى فيروزآباد و بيشابور نمونههاى جالبى از کاربرد موزائيکسازى و کاشىکارى را معرفى مىنمايد. | ||
در دوره اسلامى بتدريج هنر کاشىکارى همانند آجرکارى و گچکارى با شيوه جديد آغاز شد و در تمام ادوار اسلامى کاربرد ويژهاى يافت. در ادوار اسلامى بناهاى بسيارى مانند مساجد، مدارس، مقابر، کاخها، حمامها و حتى پلها به انواع کاشىکارى مزين شده و از اواخر قرن چهارم هجرى به بعد کمتر بنايى يافت مىشود که با کاشى تزئين نشده باشد. انواع کاشى عبارتند از کاشى يک رنگ، کاشى معرق، کاشى هفت رنگ، کاشى طلايى | ||
گاهى نيز شيوهٔ آجر و کاشى بطور تلفيقى بکار مىرفته است. اين تلفيق عموماً با حرکتى شطرنجى شکل مىگيرد و ارزش ويژهاى به معمارى اسلامى بخشيده است. اين شيوه از قرن هفتم هجرى به بعد توسعه يافت. مسجد جامع اشترجان، مسجد جامع ورامين، گنبد سلطانيه، مدرسهٔ خان شيراز، مسجد وکيل، از حمله بناهايى هستند که تزئيناتى با تلفيق آجر و کاشى بر سطوح آنها ديده مىشود. | ||
تقريباً در تمامى ادوار اسلامى نگارش روى کاشى از تزئينات مهم و مورد علاقه کاشىکاران بوده است. زمانى هنرمند از خطوط به شيوهٔ کوفى استفاده کرد ، زمانى از شيوه شکسته نستعليق، گاهى از شيوه ثلث و نسخ و بالاخره از شيوهٔ قالبزده کاشىهاى گوناگون مانند کاشىهاى مربع - مستطيل کوکبي، ستارهاى و ... اين گونه کاشىها با نوشته همراه هستند. قديمىترين کاشى از اين نوع متعلق به ۶۰۰ هـ . ق است. از دوره صفويه بسيارى بناها به شيوههاى متفاوتى نگارش را نمايش دادند و هنرمندان خوشنويسى چون عليرضا عباسي، شمسالدين تبريزي، استاد حسين بنا، باقرنيا، محمدرضا امامي، عبدالباقى تبريزى و محمد صالح اصفهانى با آثار خود بر روى کاشىهاى مختلف، به معمارى اسلامى ايران شکوهى خاص بخشيدند. | ||
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم دولت مجلس تعطیلی شنبه ها رئیس جمهور قوه قضائیه شورای نگهبان رهبر انقلاب مجلس یازدهم حسن روحانی
سیل مشهد سیل مشهد قوه قضاییه تهران هواشناسی پلیس قتل شهرداری تهران فضای مجازی دستگیری آموزش و پرورش
خودرو قیمت خودرو قیمت دلار مالیات مسکن تعطیلی شنبه بانک مرکزی قیمت طلا دلار بازار خودرو سایپا بورس
نمایشگاه کتاب تلویزیون سریال فردوسی کتاب همایون شجریان نمایشگاه کتاب تهران شاهنامه سینمای ایران
دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی فضا تحقیقات و فناوری
رژیم صهیونیستی روسیه غزه آمریکا جنگ غزه حماس چین اوکراین ترکیه نوار غزه طوفان الاقصی یمن
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر لیگ برتر انگلیس جواد نکونام لیگ برتر ایران باشگاه استقلال رئال مادرید فولاد خوزستان بازی لیگ برتر فوتبال ایران
هوش مصنوعی گوگل عیسی زارع پور ایرانسل وزیر ارتباطات تبلیغات تلفن همراه ناسا سرعت اینترنت موبایل اپل
خواب چاقی دیابت بارداری زوال عقل کودک نمک