کشورهایی همچون هند، ترکیه، کره جنوبی و مکزیک با وجود محدودیتهایی که در برخی زیرساختها دارند، توانستهاند با اتکا به برنامهریزی هدفمند، تسهیل ورود گردشگران، تقویت برند ملی و توسعه زنجیره خدمات، جایگاه ویژهای در این بازار به دست آورند. هند بهتنهایی بیش از ۱۷ میلیارد دلار و ترکیه بیش از چهار میلیارد دلار از محل جذب بیماران خارجی درآمد دارد؛ این در حالی است که ایران، با وجود برخورداری از ظرفیتهایی کمنظیر در سطح منطقه هنوز کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار از این حوزه درآمد کسب میکند.