جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024


۱۴۰۱/۰۳/۰۳ / /
روانشناسی زرد چطور جیب شما را خالی می‌کند؟
فرهیختگان: اواخر دهه‌ 80 بود که آوازه‌ کتاب «راز» سروصدا به پا کرد، «باشد که معجزه شکرگزاری درهای دنیای نوینی را بر تو بگشاید و برای تمامی سال‌های زندگی‌ات شادمانی به ارمغان آورد، این خواسته قلبی من برای تو و تمامی جهان است.» همین چند جمله‌ ابتدایی کتاب کافی بود تا مخاطب خود را در برابر یک راه و معجزه‌ جدید ببیند، راهی که قرار بود او را به تمامی آرزوهایش برساند، مشکلاتش را حل کند و در جهانی پر از عشق، موفقیت و ثروت را به رویش بگشاید و رسالت کتاب راز، در اختیار گذاشتن کلید این «در» است. کلید این در نه سخت‌کوشی، نه درس خواندن و نه هر چیز سخت دیگری که همه‌ ما از بچگی در گوش‌هایمان خوانده بودند، نبود، بلکه در یک عمل بسیار ساده خلاصه می‌شد: تمرکز بر داشته‌ها و آرزوهایت، «افکارت را تغییر بده تا دنیایت تغییر کند.» که همان قانون جذب است. با قانون جذب شما همیشه حال‌تان خوب است، اتفاق‌های خوب برایتان می‌افتد، سیلی از آدم‌های خوب، موقعیت‌ها و ثروت به‌سمت شما روانه می‌شود. فقط کافی است طرز تفکر خود را تغییر دهید. باور نمی‌کنید؟ خب در اشتباهید، امتحان کنید...، کتاب راز و راه پیشنهادی‌اش توانست چندسالی مخاطبان ایرانی را با خود درگیر کند، البته در حد یک تئوری و در قالب کتاب باقی نماند؛ به سمینارها و دوره‌هایی با نام شادزیستی، موفقیت و... راه پیدا کرد و توانست موجی در جامعه راه بیندازد که کمتر کسی از آن در امان بود. از آن تب تند و موج خروشان که بگذریم، در این چندسال اخیر دوباره محتواهایی ناظر به همان قانون جذب با ادبیاتی جدید وارد فضای جامعه شده. این‌بار با استفاده از بستری که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در اختیار آن گذاشته است، موفق شده درصد جالب‌توجهی از جامعه را درگیر کند. افراد مختلف توانستند با استفاده از پیج‌ها، گروه‌ها و راه‌های ارتباطی فضای مجازی دوره‌هایی به نام‌های توسعه‌ فردی، شکرگزاری، فنگ‌شویی و... برگزار کنند، در ادامه به بررسی این دوره‌ها می‌پردازیم.