شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024


۱۳۹۹/۰۸/۱۵ / /
فارن‌پالسی: نظرسنجی‌ها را سرزنش نکنید
 به گزارش ایرنا به نقل از فارن‌پالسی (Foreign Policy)، نظرسنجی‌ها هرگز نمی توانند انسان ها را روان شناسی کنند تا بفهمند نظر واقعی آنها چیست.این گزارش می‌افزاید که درست همانند انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا که نظرسنجی‌ها حاکی از پیروزی دونالد ترامپ نبود و مورد حمله منتقدان قرار گرفت، این بار نیز نوک پیکان انتقاد به سمت پرسشگران نظرسنجی‌ها معطوف شده است.«فارن پالسی» نظرسنجی‌ها را به بازی های دو طرفه تشبیه کرده است؛ در یک انتهای نظرسنجی‌ها، پرسشگران قرار دارند که سوالاتی را می‌پرسند که باید برای طراحی نظرسنجی‌های خود به روشی کاملا منطقی مسوولیت پذیر باشند.این گزارش طرف دیگر این بازی را مصاحبه شوندگان معرفی می‌کند که از آنان انتظار می‌رود صادقانه نظر خود را بیان کنند.در ادامه این مطلب آمده است که بدیهی است که پاسخ‌های مغرضانه در نظرسنجی‌ها داده ها را منحرف می‌کند و به پیش بینی های نادرست منجر می‌شود.از سال ۲۰۱۶، پرسشگران به طور خستگی ناپذیری برای بهبود کیفیت روش اساسی نظرسنجی‌های خود در تکاپو بوده‌اند.آنان تلاش کردند تا تعصب نمونه گیری را که چهار سال پیش منجر به دست کم گرفتن میزان مشارکت در میان گروه‌های خاص جمعیتی (به ویژه رای دهندگان سفیدپوست) که برای پیروزی ترامپ تعیین کننده بودند را برطرف کنند.این نشریه تصریح می کند که حتی دقیق ترین نظرسنجی از نظر آماری نیز همیشه نمای جزئی از واقعیت را ارائه می‌دهد.«فارن پالسی» تاکید می‌کند که حتی وقتی فناوری و داده های کلان کیفیت نظرسنجی را بهبود می‌بخشند اما در واقع پاسخ دهندگان به نظرسنجی انسان‌هایی با تعصبات و احساسات خاص هستند؛ اگر این نکته مهم را فراموش کنیم، هر بار باید خود را برای شگفتی‌های انتخاباتی جدید آماده کنیم.