اگر صفحه را درست نمی‌بینید اینجا را کلیک کنید

سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در «نشست تخصصی جنگ روایت‌ها در بیانات مقام معظم رهبری» همراه با آیین تجلیل از اساتید و برگزیدگان اولین دوره تربیت کارشناس تاریخ شفاهی که شامگاه هفتم بهمن‌ماه در باغ موزه دفاع مقدس قم برگزار شد، با اشاره به اینکه همیشه اولین‌ها از قم آغاز می‌شود و این اقدام ترکیب راویان با پژوهشگران در تربیت کارشناس تاریخ شفاهی اقدام خلاقانه و مبتکرانه‌ای است، اظهار کرد: در روایتگری دوران دفاع مقدس، تاکتیکی روایت می‌کنیم و به عواقب خوب و بد آن کار نداریم که در نهایت نحوه روایت ما به این منجر می‌شود که برخی امروز می‌گویند پشیمانیم و با مجوز چه کسی جنگ را ادامه دادیم که این سخنان ریشه در شیطنت خارجی و تفکرات داخلی دارد. وی با بیان اینکه مردم در این جنگ رزمنده‌ها را همراهی و پشتیبانی کردند و امکانات سازمانی بسیار کم و امید ما خدا و سپس سرمایه اجتماعی بود، ادامه داد: اشتباه می‌کنیم می‌گوییم جنگ ایران و عراق، در واقع یک طرف جبهه همه دنیا بود و عراق تنها خط مقدم این جنگ و طرف دیگر ایران به‌تنهایی بود که محدودیت زیادی داشت، به عنوان مثال به کارخانجات کره‌ای با ده‌ها واسطه سفارش ساخت نارنجک می‌دادیم که هنگام آمدن نارنجک می‌دیدیم تأخیر ندارد و روی دست رزمنده‌ها منفجر می‌شود. توجه به بخش نرم‌افزاری جنگ سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با اشاره به اینکه امام(ره) می‌فرمود در جنگ به نتیجه رسیدیم روی پای خودمان بایستیم، افزود: از روز آغاز جنگ تا پایان جنگ، خلاقیت و ابتکار بود و هیچ کجای جنگ را نمی‌توان زیر سؤال برد؛ چرا که ما برای تصرف سرزمین نمی‌جنگیدیم بلکه  هدف ما مقابله با ظلم و صیانت از آرمان‌های انقلاب اسلامی بود. وی گفت: متأسفانه امروز بخش نرم‌افزاری جنگ تحلیل و روایت نمی‌شود و مرتب به بخش سخت‌افزاری و تاکتیکی می‌پردازیم، در حالیکه انقلاب ما انقلاب نرم‌افزاری بود و جنگ علیه بخش نرم‌افزاری نظام ما بود و اگر بنا بر جدایی خوزستان از ایران بود هدف تنها تصرف سخت‌افزاری نبود بلکه بنایشان نبودن انقلاب از اساس بود. شکارچی ادامه داد: ماهیت تقدس جنگ را باید به درستی روایت کنیم، جنگ به خودی خود خوب نیست و کشتار و خونریزی دارد، اما این دفاع مقدس بود و ما این تقدس را به درستی تبیین نکردیم؛ به دلیل همین عدم روایتگری صحیح ما از جنگ، دشمن روایت می‌کند. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح بیان کرد: بهترین‌های این کشور به شهادت رسیدند و هر کسی در فضای این دفاع مقدس قرار می‌گرفت ملکوتی و مقدس می‌شد چون فضا مقدس بود و عنایت الهی بر فضا حاکم بود؛ ‌باید در روایتگری دوران دفاع مقدس توجه داشت که چه عاملی باعث می‌شد فرزندان این مملکت وارد جنگ شوند، عاملی که آن‌ها را به تحرک وامیداشت چه بود؟ آیا این روایت شده است؟ شکارچی بیان کرد: بخش‌های اصلی دفاع مقدس این‌هاست که پدری فرزندش را با گریه رها می‌کرد و تا جبهه اشک می‌ریخت اما در خط مقدم جانانه می‌جنگید و یا مادری یک فرزند به جبهه می‌فرستاد شهید می‌شد فرزند دیگرش را می‎‌فرستاد، یا همسری که عاشقانه همسرش را برای رفتن به جبهه بدرقه می‌کرد و یا مادری با فرزندان خردسال و امکانات مالی بسیار کم در حال پشتیبانی از جبهه‌های جنگ بود؛ نمی‌توانیم اسم شکست برای اقدامات رزمندگان بگذاریم مگر ما دنبال چه بودیم که شکست بخوریم؟ یا در مهران قرار بود چه کنیم که پیروز شدیم؟ در واقع تصرف و باز پس‌گیری مهران بروز و ظهور ظاهری یک دفاع مقدس بود. پیشگیری از تحریف حقایق جنگ وی اضافه کرد: با حداقل امکانات اولیه در برابر یک جهان با تمام امکانات می‌جنگیدیم؛ اگر پشت این جنگ معنویت روحیه ولایتمداری و روحیه عاشورایی نبود یک درصد هم امکان ادامه نبود و در واقع باید این بخش تحلیل و روایت شود. فرماندهان عالی جنگ انرژی‌شان در حوزه سخت‌افزاری بود و تحقیق و پژوهش و روایت با هم ممزوج شوند می‌توان به یک روایت صحیحی رسید. شکارچی ادامه داد: برجسته‌سازی، تحریک هیجانات و عواطف نسل امروزی، قرینه‌سازی، حقیقت‌گویی، مواجه با دشمن تحت عنوان اهریمن‌سازی، مقابله با برچسب‌زنی و پیشگیری از تحریف حقایق از تکنیک‌هایی است که برای حفظ روایت جنگ باید به آن توجه کرد. روایت کردن باید به دستاوردهای دفاع مقدس بپردازد و موضوعات را چندوجهی، عالمانه و کارشناسانه نگاه کنیم تا تولید محتوا و سوژه برای دشمن نشود؛ گاهی متأسفانه برای روایتگری به دشمن کلیدواژه می‌دهیم. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح بیان کرد: باید با جریان‌سازی نسل‌های بعدی را در مسیر انقلاب نگاه داریم؛ جریان‌سازی محتاج واژه‌گزینی است و آموزش صحیح تاریخ یکی از اقدامات مهمی است که در راستای روایتگری باید انجام شود. دشمن امروز با جنگ نرم در جبهه حق امروز ما دنبال رزمنده‌زدایی است، باید دقت داشته باشیم که برگ برنده ما در این نظام زیرساخت سرمایه اجتماعی است.