دستور رئیس‌جمهور برای بررسی مصوبه اصلاح کنکور/داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ گرفتار شدند!
علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نامه اخیر رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس برای لغو یا اصلاح مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: در پی نامه اخیر دیده‌بان شفافیت و عدالت، رئیس‌جمهور به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی مجدد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور داد و اعلام شده است که بررسی بر اساس گزارش دیده‌بان صورت گیرد. وی افزود: تمام موارد و دلایل مربوط به اصلاح یا لغو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به رئیس جمهور ارسال کردیم؛ رئیس‌جمهور هم آن موارد را عیناً به شورای عالی ارجاع داده است. امرایی با اشاره به عدم قدرت تفکیک داوطلبان با امتحانات نهایی سال دوازدهم در پی این مصوبه، گفت: در نظر گرفتن تأثیر «مستقیم» به هر اندازه برای این سوابق، ایرادات آماری و ریاضی لاینحل دارد. وی با تأکید بر اینکه این مصوبه موجب عسر و حرج مردم خواهد شد، افزود: این مصوبه مایه تشدید فشار مالی بر خانواده‌هاست؛ همچنین موجب تشدید رقابت و اضطراب دوچندان در سال پایانی و افزایش شهریه مدارس غیردولتی و مؤسسات آموزشی خواهد شد. عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور با تأکید بر اینکه این مصوبه واپسگرایانه است و باعث بی‌توجهی دانش‌آموزان به دروس فرهنگ‌محور و نظری خواهد شد، ادامه داد: بی اخلاقی و تقلّب برای داوطلبان ورود به رشته‌های پررقابت دانشگاهی امری ناگزیر خواهد شد؛ ضمن اینکه این مصوبه احساس شکاف طبقاتی را در نگاه مردم افزایش خواهد داد. وی با بیان اینکه  قاعدتاً مجلس باید نسبت به قانون حوزه کنکور ورود کند؛ چرا که تمام قانون حوزه کنکور در مجلس مصوب شد، گفت: قانون سنجش و پذیرش مصوبه مجلس است و مجلس می‌تواند آن را اصلاح کند. کمیسیون آموزش به عنوان کمیسیون تخصصی این موضوع، طرح جامعی را برای اصلاح نحوه پذیرش کنکور ارائه دهد. امرایی افزود: امیدواریم مسؤولان شورای عالی انقلاب فرهنگی یک بررسی مجدد نسبت به مصوبه‌ای که داشتند انجام دهند و با توجه به مواردی که برای رئیس‌جمهور ارسال کردیم، بازنگری واقع‌بینانه نسبت به مصوبه داشته باشند و استرس داوطلبان را کمتر کنند. وی تأکید کرد: داوطلبان کنکور سال 1402 گرفتار شدند و نمی‌دانند که در حال حاضر تکلیف چیست؟ چون عده‌ای تأثیر قطعی معدل را غیراجرایی می‌دانند و می‌گویند اجرا نمی‌شود؛ شورا هم از آن طرف می‌گوید اجرا می‌شود و بین توانستن و نتوانستن آموزش و پرورش در بحث اجرای امتحانات نهایی، بحث وجود دارد و این داوطلبان هستند که ضرر می‌کنند.