طبق آمار منتشر شده کسب میانگین معدل «نهونیم» در امتحانات نهایی پایه دوازدهم را یک زنگ خطر جدی و نشانهای از چالشهای عمیق و چندلایه در نظام آموزشی و اجتماعی کشور میدانیم. این نمره صرفاً یک عدد نیست، بلکه آیینهای است که تصویری نگرانکننده از وضعیت تحصیلی، روانی و انگیزشی نسل جوان و همچنین کارآمدی سیستم آموزشی ما را بازتاب میدهد. تحلیل این پدیده نیازمند نگاهی جامع و پرهیز از سادهسازی است. در وهله اول، باید به پیامدهای دوران پساکرونا به عنوان یک عامل تسریعکننده و آشکارساز ضعفها اشاره کرد.