شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024


۱۳۹۸/۰۷/۲۹ / /
گرانی و دستمزد بالای تعمیرکاران
علی اکبر فرقانی‪-‬ گرانی، مشکلات اقتصادی، تاخیر در دریافت بستانکاری‌ها و تاخیر در پرداخت قسط‌های این زندگی‌ای که سراسر قسط است، گرفتاری‌های زیادی به وجود آورده است. از طرف دیگر خراب شدن لوازم خانگی مانند یخچال، کولر و آبگرمکن و تعمیرات آن‌ها به علت تحریم‌های اقتصادی و گرانی لوازم یدکی و بالا بودن دستمزد سرویسکار قوز بالا قوز شده است. سرویسکار وقتی مراجعه می‌کند علاوه بر دریافت دستمزد، کرایه رفت و آمد و حق تشخیص هم می‌خواهد و کار زمانی سخت‌تر می‌شود که دو، سه لوازم خانگی دست به یکی می‌کنند و با هم خراب می‌شوند! و صاحبخانه حسابی هنگ می‌کند چون نمی‌تواند چند هزینه را دودستی به سرویسکار تقدیم کند. یخچال فریزر ایرانی ما یک هفته برای سرویس رفت و حالا که برگشته، لامپ داخل یخچال روشن نمی‌شود و شب‌ها باید با فندک دنبال موادغذایی در یخچال گشت. داخل یخچال که همیشه خشک بود اکنون شبنم زده و همیشه نمناک است و چکه‌های آب سرازیر می‌شود. بی‌شک ایرادهای دیگری هم دارد که اینک نامریی است و در آینده نزدیک کشف خواهد شد.تحریم‌های اقتصادی بهانه‌ای شده که مسئولان مردم را تشویق به استفاده از وسایل و لوازم خانگی ایرانی کنند و همین فرصتی فراهم کرده تا برخی از کارخانه‌داران و کارگاه‌ها از فرصت استفاده کنند و کالایشان را با قیمت‌های گرانتر به فروش برسانند. سابق وزارت بازرگانی فعال‌تر بود، نظارت‌ها به نظر بیشتر بود؛ از وقتی که گرانی و تخلف‌های اقتصادی به تعزیرات حکومتی واگذار شد، ظاهرا نظارت‌ها کمرنگ‌تر شده.تا موقعی که مردم با سازمان تعزیرات حکومتی تماس نگیرند و آن‌ها را در جریان تخلف‌ها قرار ندهند، بازرسی از تخلفات صنفی و گرانفروشی راه نمی‌افتد تا به کار متخلفان و گرانفروشان رسیدگی کند یا به مراجع قضایی معرفی کند. قبلاً به محض تخلف واحدهای صنفی علاوه بر جریمه‌های سنگین، بر سر در مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و کارگاه‌ها می‌نوشتند: این واحد صنفی به علت تخلف تا اطلاع ثانوی تعطیل است. متاسفانه فروش کالای بی‌کیفیت امری رایج شده است، اما رسیدگی به آن‌ها به فراموشی سپرده شده است و دود آن به چشم حقوق بگیران کم درآمد و دهک‌های پایین جامعه می‌رود.