شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024


۱۴۰۰/۰۴/۰۱ / /
نسخه تغییر رفتار مصرفی آب
کمبود آب به یکی از مسائل حیاتی در منطقه خاورمیانه و به ویژه ایران تبدیل شده است. طبق ارزیابی‌ها مصرف سرانه آب در بخش خانگی ایران نزدیک به دو برابر متوسط جهانی است؛ به‌همین منظور توجه به بخش خانگی در مصرف آب و تلاش برای اصلاح الگوی مصرف جامعه ضرورتی انکارناپذیر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر معضلات موجود در مصرف بی‌رویه آب در بخش‌خانگی، ناشی از فقدان آگاهی و آموزش عمومی است. در همین راستا پژوهشگران حوزه آب معتقدند موضوع بحران آب باید در چارچوب سیاست‌های اجتماعی و مشارکت عمومی مورد بررسی قرار گیرد که به این سیستم‌ها، حکمرانی آب گفته می‌شود. یکی از ابزارهای مناسب برای ایجاد آگاهی و تغییر رفتار مصرف‌کنندگان خانگی، بازاریابی اجتماعی است. موضوع اصلی بازاریابی اجتماعی تغییر رفتار داوطلبانه افراد جامعه است. «فصلنامه…