جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024


۱۴۰۰/۰۵/۱۳ / /
زمانی که بحران کسب‌وکار فرامی‌رسد
سال 1982، غول داروسازی آمریکایی جانسون اند جانسون آماده اتمام سالی فوق‌العاده بود. با آنکه آمریکا به سمت رکود اقتصادی می‌رفت، سود شرکت نسبت به سال پیش از آن، 16‌درصد افزایش یافته بود. گروه صنعتی بزرگی که بیش از 140 شرکت در زیرمجموعه خود داشت و محصولاتش نیز دست‌کم به همان میزان می‌رسید، موفقیت خود را بیش از هر چیز، مدیون یک محصول خاص بود: قرص مسکن رایج و بی‌نیاز از نسخه‌ای به نام تایلنول. این محصول، پس از چند سال بازاریابی موفق، توانسته بود بیش از یک‌سوم بازار مسکن‌ها را به دست آورد و با فروش سالانه بیش از 500میلیون دلاری، نزدیک به 20‌درصد از تمام سودآوری جانسون‌اندجانسون را به خود اختصاص داده بود. مدیران شرکت هیچ مانعی بر سر راه رشد این محصول نمی‌دیدند و انتظار داشتند سهمشان از بازار طی پنج سال بعد، به…