کاواک که اخیرا در یک دور تامین مالی ۷۰۰ میلیون دلاری، ۸.۷ میلیارد دلار ارزش پیدا کرده، بخشی از یک شکوفایی استارت آپی در مکزیک است.این شرکت یکی از نخستین‌ استارت آپ ها در مکزیک است که سال گذشته توانست به ارزش بیش از ۱ میلیارد دلار دست پیدا کند و به معدود «تک‌شاخ‌های» این کشور بپیوندد. میانگین جمعیت ۱۲۶ میلیون نفری مکزیک، عمدتا جوان است و در طبقه متوسط رو به بالا قرار می‌گیرد. حدود ۵۴ درصد مردم گوشی هوشمند دارند. مکزیک جزو پنج بازار برتر برای شرکت‌های تکنولوژیک بزرگی مثل «اوبر» در تاکسی اینترنتی و «اسپاتیفای» در استریم موسیقی است. همچنین بازار بسیار بزرگی برای اپلیکیشن کلمبیایی ارسال غذای «راپی» (Rappi) محسوب می‌شود. این در حالی است که بنیان‌گذاران داخلی استارت آپ در مکزیک، تا همین چند وقت پیش، جایی برای عرض اندام خود نداشتند. دلیل اصلی این موضوع، نبود پول بود. کارآفرینان مکزیکی مجبور بودند به سرمایه‌گذاران خطرپذیر متوسل شوند. اما این روند از سال ۲۰۱۹ و زمانی که بانک سرمایه‌گذاری ژاپنی سافت‌بنک، صندوق آمریکای لاتین را تاسیس کرد، تغییر کرد.این بانک حالا ۸ میلیارد دلار در منطقه سرمایه‌گذاری کرده که بیشتر آن در مکزیک بوده و سرمایه‌گذاران بزرگ دیگری از سنگاپور، سیلیکون ولی و یک صندوق تامین اطمینان نیویورکی را به این کشور سرازیر کرده است. این پول‌ها، نصیب کسب‌وکارهای خانگی شدند و به تقویت استارتاپ‌هایی همچون کاواک که مشکلاتی اساسی را در مکزیک حل می‌کنند، کمک کردند.استارت‌آپ‌های تکنولوژی مالی (فین‌تک) هم به طور ویژه در حال رشد هستند، به طوری که کسب‌وکارهای فین‌تک مکزیک، حالا از برزیل که زمانی قطب بنگاه‌های منطقه آمریکای لاتین بود، بیشتر شده‌اند. البته موانعی هم هنوز وجود دارند. مثل خیلی ازاستارت آپ‌ها در همه کشورها،استارت آپ در مکزیک هم مسیر مبهمی برای رسیدن به سودآوری پیش روی خود دارند. سر وکله زدن با بوروکراسی یک کابوس است. چند روز طول می‌کشد تا یک معامله با کاواک در مکزیک به سرانجام برسد، درحالی که این فرآیند در برزیل زیر ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. با این حال، سرمایه‌گذاران خوش‌بین هستند و مکزیک را «سرزمین فرصت‌ها» می‌دانند. منبع: IEB.today