شنبه / ۲۸ تیر / ۱۴۰۴ - 19 July, 2025
 روزنامه دنیای اقتصاد / ۱۴۰۳/۱۱/۲۴

خداحافظی با «صنعت‏‏‌محوری»

خداحافظی با «صنعت‏‏‌محوری»
شرکت «حوزه‏‏‌محور» ‌(domain-oriented)، به شرکتی گفته می‌شود که عملیات، استراتژی‏‏‌ها و اهداف خودش را حول حوزه تخصصی یا یک بخش خاص از بازار متمرکز می‌کند. مثلا یک شرکت حوزه‏‏‌محور در بخش خدمات درمانی، می‌تواند صرفا بر توسعه ابزارهای پزشکی متمرکز باشد. یک پژوهش جهانی نشان می‌دهد چنین شرکت‌هایی بیش از ۱۵درصد رشد درآمد و حاشیه سود بالاتری نسبت به متوسط صنعت خود دارند. با این حال، برای داشتن یک رویکرد حوزه‏‏‌محور، شرکت‌ها باید ذهنیت و دیدگاه خود را تغییر دهند. در این مقاله، توضیح می‏‏‌دهیم که چگونه …