اگر به اقتصاد آموزش و پرورش بهعنوان یک علم ترکیبی نگاه کنیم، باید واژه اقتصاد را در حیطه علم اقتصاد و آموزش وپرورش را درحوزه علوم تربیتی تحلیل و بررسی کنیم. واکاوی این علم ترکیبی، آموزش و پرورش را قادر میسازد تا ضمن بهکارگیری اصول و یافتههای علم اقتصاد، آموزش و پرورشی غنی ازکیفیت و باکمیت مناسب و ارزان، دراختیار جامعه قراردهد و شرایطی را مهیا سازد تا تولیدات آموزش و پرورش (نیروی انسانی) با بهرهمندی از آموزش لازم و پرورش کافی، به منابع با ارزش سرمایه انسانی درجامعه تبدیل شود.