ویتنام در جنگ تجاری اول دونالد ترامپ توانست به برگ برندهای بزرگ دست پیدا کند و از تنشهای اقتصادی میان آمریکا و چین نهایت استفاده را ببرد. این کشور به پایگاه جذابی برای تولیدکنندگان چینی تبدیل شد که به دنبال راهی برای دور زدن تعرفههای سنگین آمریکا بودند. نتیجه این بود که ویتنام با رشد اقتصادی حدود ۸درصد در سال و جذب ۲۹۰میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی از سال ۲۰۱۶، جایگاه خود را در زنجیره تامین جهانی تقویت کرد. تولید و صادرات کالاهایی مانند کفشهای ورزشی، مبلمان چوبی و قطعات الکترونیکی از ویتنام …