دوشنبه / ۶ مرداد / ۱۴۰۴ - 28 July, 2025
 روزنامه دنیای اقتصاد / ۱۴۰۳/۰۹/۲۹

سیاه و سفید انحصار بازار

سیاه و سفید انحصار بازار
در علم اقتصاد رقابت به این خاطر مهم است که افزایش بهره‌وری را تضمین می‌کند و کیفیت و قیمت مناسب را برای مصرف‌کنندگان به ارمغان می‌آورد. در کتاب‌های درسی اقتصاد، رقابت را با سنجه‌هایی چون سهم بازار یا حاشیه سود بنگاه می‌سنجند؛ به‌طوری‌که هرچه سهم بنگاه از بازار یا حاشیه سود آن بالاتر باشد، رقابت در اقتصاد سطح پایین‌تری دارد. اما یک اقتصاددان آمریکایی با تمرکز بر ایده «کشف کارآفرینانه»، رقابت در اقتصاد را به شکل دیگری روایت می‌کند. به گفته او، رقابت و پویایی اقتصادی از سوی کارآفرینان سودجو، وجه مفید …