افزایش مقیاس تولید «درونبنگاهی» نتیجه توسعه بازار بزرگ داخلی و رشد تقاضای انبوه است؛ زمانی که در پی این امر هزینههای ثابت تولید بر شمار فراوان تولید سرشکن شده و در نتیجه قیمت کالای تولیدی کاهش مییابد. این مقیاس میتواند از دو طریق افزایش سهم بازار داخلی بنگاههای اقتصادی با ابزارهای متعارف سیاست صنعتی (از جمله ادغام و تملیک) یا گسترش سهم بازار خارجی این بنگاهها از طریق سیاستهای مشوق صادرات صورت گیرد. اما صرفههای مقیاس «میانبنگاهی» از نزدیکی جغرافیایی بنگاههای صنعتی حاصل میشود. …